• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hastighet

B

Birger&Monica

Guest
Sv: Hastighet

Hej! Jag funderade om man inte skulle lägga sig på en hastighet på 95km på motorväg för då behöver man ej åka om alla låntradare Är det ett bra föslag ?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52950

Guest
Sv: Hastighet

Vi har ikke dårlig tid når vi er på tur med husbilen. Tvert i mot. Kjører bil over 3,5 t. og holder av den grunn 80 km enten det er 90 km grense eller høyere. Forbruket holder seg av den grunn på behagelige 0,82- 0,85 l pr mil ;))
 
F

F.d. 29809

Guest
Sv: Hastighet

Om trafikomständigheterna tillåter ligger vi mellan 90 och 120 på motorväg beroende på hur barnens dagsform är. Gnälliga eller otåliga dagar kör vi fortare för att barnen skall få kortare tid i bilen. Jag respekterar absolut andras vettiga argument att köra långsamt men skulle fartreglerna ändras och vi tvingas köra 80 på motorväg skulle vi överväga att byta till husvagn. Att komma fram fort när vi vill är ett av de främsta skälen till att vi valt husbil. (det finns naturligtvis andra skäl också)
 
F

F.d. 622

Guest
Sv: Hastighet

Ligger på runt 90-95km/h varvet ligger då på ca 1700. Sen gör det så lite i tid gentemot vad det gör i bränsleökning. Ett ex! Var på väg till Mnatorp med husbilen, i höjd men Ödeshög kommer en 9meters bil susande i raketfart ,samma märke som jag men helintregrerad,( har alkov själv) När jag kommer upp till Östgötacamping i Mantorp då kliver dom ur "raketen" så det gjorde några få minuter men säkert mycket mer dieseldrickande
 
F

F.d. 8726

Guest
Sv: Hastighet

Vi ligger som oftast runt den lagstagdade hastigheten. Vid långresa i Europa håller jag kanske lite för hög fart..på 120+ sträckor i Tyskland, kan jag komma på mig själv att ligga både 130 och 140 ibland. På resa ner till Spanien kan det då bli dyrt, men det får väl kosta lite mer då, för vi har ju bara 6v semester under vintern och vill ha så mkt tid som möjligt i Spanien :p

Förra året lämnade vi Örebro, Fre 6Dec kl 14 och passerade Spanska gränsen på Söndagen kl 9, så då gick det undan (Inget jag rekomenderar dock) :twitcy:hihi
 

Ulla&Gunnar

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Varberg
HBK-Nr
1337
Medlemskap
2024
Sv: Hastighet

Försöker hålla 85 km.=1700v/min. Tyst (.och billigt) Snitt till Spanien 312 mil =0,85.
Vid 90 0,9. O.S.V. Kostar att ligga på topp. Tycker Gunnar & Ulla. Hälsn. fr. Spanien
Just nu 26 (plus) D.S.:cool:
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hastighet

Vi har just kommit hem efter en månad på kontinenten. På motorväg tycker jag att det är lugnast att ligga runt 90 km/h, den fart som majoriteten av lastbilarna håller. Samtidigt så pass bra krut i vår MB att det aldrig är ngt större problem att ta sig förbi de enstaka lastbilar som kör långsammare eller sackar i uppförsbackarna. Farthållare och automatlåda vill jag varmt rekommendera för vilsam körning.
 

StJeP

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2024
Sv: Hastighet

Helsingborg-Italien via Tyskland. Vi har precis avverkat c:a 440 mil, i Tyskland blev det mest motorväg men i Italien var det mest landsvägskörning. På motorväg låg jag på knappt 100km o förbrukningen var runt 0,95l/milen. Var det mycket lastbilar så sänkte jag farten till 90 o det var riktigt behagligt att ligga så med farthållaren, man låg i sin egen lilla värld o såg allt runtom. I övrigt så fungerar en 130hk motor bra , låg i 6:ans växel genom Brennerpasset o den sackade inte, enda gången man saknade hk var vid inbromsning bakom lastbil o sen när man skulle trycka på igen
 
Senast ändrad:
E

Ebear

Guest
Sv: Hastighet

Vi ligger på ca 90 km/h enligt mätaren. När vi skaffade en GPS så såg vi att vid 90 så var den verkliga hastigheten ca 84 km/t. Jättebra tyckte vi för då behöver vi så gott som aldrig vara oroliga för fartkameror...
 
F

F.d. 297

Guest
Sv: Hastighet

Vi ligger väl runt 90-110 anpassar farten efter trafiken, väglaget, samt mökret. vi klarar oss runt strax under litern med helintregrerat. Har Ni läst att dom kommer att sänka farten för husbilar till 90 km om några år. Det var väl bara för en säkerhet för det är många som kör stora husbilar med B-Körkort. Vi läste det i vår bilägare. Vad tycker ni om det förslaget?

Anita o Risto i Täby:mh:;):music-icon:
 
F

F.d. 9319

Guest
Sv: Hastighet

På motorväg är det gasen i botten som gäller. Vända på skärmmösssan så att den inte bromsar, sedan ner med pedalen i botten och släppa bara lite för att inte pina motorn för mycket.

Kommer det någon i vägen så är det bara och tuta och köra om!

Så med nerförsbacke och medvind så far man fram som en pil.
När alla 63 HP arbetar ( kanske lite mindre för motorn är ju gammal) rusar man fram med hela 90 KM/H.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 13050

Guest
Sv: Hastighet

kör 90 och det visade gps´n också vilket är ovanligt så ngn marginal för fartkameran finns inte.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Hastighet

Har man 85hk så kör man aldrig fortare än 85 km/h tycker det är en lagom takt att åka i, vi ser en hel del oxå som många andra fartblinda missar :D.
Motorväg är inte ens att tänka på för vår del varför ha så bråttom?

Mvh Pelle&Annette
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Hastighet

På motorväg är det gasen i botten som gäller. Vända på skärmmösssan så att den inte bromsar, sedan ner med pedalen i botten och släppa bara lite för att inte pina motorn för mycket.

Kommer det någon i vägen så är det bara och tuta och köra om!

Så med nerförsbacke och medvind så far man fram som en pil.
När alla 63 HP arbetar ( kanske lite mindre för motorn är ju gammal) rusar man fram med hela 90 KM/H.
Tänk på att full gas spar tid = plattan i mattan
 
F

F.d. 9319

Guest
Sv: Hastighet

Tyvär är det inte alltid nerförsbacke och medvind så det går ofta lite saktare.
Men är man på semester så har man ju inte så brottom.
Har jag har brottom tar jag den andra Mercedesen i stället!

Jag har mer glasytor än dom flesta där framme på bilen så det är som att sitta på en balkong och njuta av landskapet man kör förbi. Varför skall man då ha brottom.

Jag har märkt att när jag kör på mindre vägar så är det många andra som tar mitt exempel och kör sakta occh njuter av utsiketen. Jag kan ofta se i bakspeglen att det blir en lång rad bakom mig som också vill njuta den fina utsikten man kör förbi.
 
Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Hastighet

Jag ligger enligt vad det står på skyltarna och man blir ju lite ( skäms för att skriva det ... ) irriterad när man kommer bakom en husbil som ligger i 70 på 90 väg och har ett helt koppel med bilar bakom som inte kan köra om , visst man behöver inte ha bråttom men vill man köra så sakta och inte ha bråttom så kan man ju även svänga in på en bussficka och släppa förbi bilar om dom inte kommer om .

Får jag många emot mej nu ??

Exempel .

Kom ut från "träffen" på husbilslandet och först liggen en ny Knaus och körde ca 75 på 90 väg och många mötande var det så det blev lång kö , utanför Mariestad så svängde han av och jag hade nog 10-15 bilar framför mej och jag såg inte slutet i backspegeln .
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Hastighet

Kör likadant jag... det som står på skylten är det som gäller
Finns väll ingen anledning att sega fram.. det är ju målet som gäller och skulle något intressant dyka upp efter vägen hinner jag stanna oavsett om jag kör hastighetsbegränsningen eller 20km/h därunder
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Hastighet

Videomannen;

Jo det verkar ju avslappnande men hittar du inge p-ficka så dom som åker bakom kan komma förbi, kanske det är någon av oss som har ett barn som är på väg till BB för att förlösa:confused: man är ju liksom inte ensam på vägen, varför tutar någon och blinkar med heljuset sjukdom :confused: Man blir ju För ----------- Jag kan se i backspegeln att det blir en lång rad bakom mig.. Njuta VI KÖR JU BIL!!

Gurra
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen