• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hastighet

B

Birger&Monica

Guest
Hej! Vad håller ni för hastigheter med era bilar. ex motorväg?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Hastighet

Efter känsla, väglag mm känns det bra i 90 blir det så.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Hastighet

Står det 110 på skylten kör jag 110. E6 har 120 på vissa sträckor då kör jag 120. Vid bra sikt och väglag.
Detta är troligen dumt med tanke på bränsleförbrukning.
Vill jag köra långsamt tar jag alternativa småvägar.
 
Senast ändrad:

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Hastighet

Jag brukar hålla mig till 90km. Inte så mycket buller och förbrukningen hålls på en rimlig nivå
Ha det
 
B

Birger&Monica

Guest
Sv: Hastighet

Nu för tiden kör jag ca 100 km på motorväg då ligger det på 1L mil När jag kör 110-120 då ligger det på 1,4 L mil.
 
Senast redigerad av en moderator:

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.665
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Hastighet

Vi försöker hålla oss på ca 90 km,Plus att vi är väldigt noga vid skolor(Tänker på dom små inte förbukning)Man ska skynda lååångsamt.Förbrukning av drivmedel
ligger straxt under 1,2/ mil
Kör lungt och HaDe HASSE:mcride:
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Hastighet

Ligger merllan 70 - 100 (utanför samhälle) beroende på hur vägen är och vädret, förbrukning cirka litern vid 90.
Men numera när jag accar så kör jag som jag har ett ägg under "blyfoten", hls Kurt.
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Hastighet

Vi kör ca 80 på 90-vägar och 100 på motorvägar och då klarar vi enlitermilengränsen.
 
F

F.d. 2297

Guest
Sv: Hastighet

Hej
Vi håller 80 km där det är tillåtet för att hålla ner bränsleförbrukningen till 1,16 l/mil. Man är ju van vid det sen husvagnstiden, sen är det ju mer miljövänligt att hålla igen på farten
Hälsn
Elving o Inga-Britt
 
Senast redigerad av en moderator:
B

Birger&Monica

Guest
Sv: Hastighet

Om vi håller oss på 100 km motoväg sparar vi mycket pengar och miljö.
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Hastighet

Hej.

Maxhastigheten borde nog inte överstiga 90 km/h med en alkovbil om man ska köra ekonomiskt, men ska vi mot ett bestämt mål så håller jag den hastighet det står på skyltarna. Ibland "lite" över för då följer jag med personbilshastigheten och det är inte så många som irriterar sig på mig... men det kostar att "ligga på topp". Bränsleförbrukningen är säkert 1,3 L / mil.

/Knausen
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hastighet

Jag tycker det är ganska enkelt egentligen. Jag har begripit att hastighetsbegränsningarna inte har tillkommit av en slump utan att dom har ett syfte. Det är ju fråga om maxhastigheter, men eftersom man bör anspassa hastigheten efter dom rådande förhållandena, så är det sällan jag kör så fort som tillåts.

I synnerhet i gryningen och i skymningen tycker jag det är svårt att komma upp i tillåten maxhastighet utan att riskera att köra på djur, inbegripet människodjuret, så det här är inget problem för mig. Jag tar det lugnt på vägarna utan att för den skull vara en väglus, tror jag i alla fall.

Jappe
 
F

F.d. 12602

Guest
Sv: Hastighet

Ligger på 90-95 på motorvägar, 80- 90 på mindre vägar. Allt för miljön och plånbokens skull, förbrukningen på motorväg ca0,95, mindre vägar ca 0,85.
Hälsn Hj och Carina
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Hastighet

Vi använder farthållren ganska mycket och tycker att det inte spelar någon roll vilken hastighet man håller, dom vill bara inte ligga bakom en husbil. Det händer rätt ofta att dom kör om och sedan måste jag antingen köra om dom eller sänka på farthållaren.
Då växer hornen ut i pannan och blodtrycket stiger. :mad:
 
F

F.d. 8742

Guest
Sv: Hastighet

Det beror på vädret har provat att köra i 110km/h i motvind då drog våran alkovbil ca 1.5l/mil det är det inte värt! Det går betydligt billigare om man ligger i 90km/h + att det är tystare och komfortablare. /Michael T
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Hastighet

Runt 95-105, då drar bilen ca 1,0-1,15 i Sverige, I Danmark, Tyskland drar bilen ca 1-1,5 dl mindre i samma hastighet!

Mvh
Pilot:yes:
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Hastighet

90 i de flesta fallen då bilen ligger på ca 1,1 då. I 110 så drar det över 1,5 och det är det inte värt.
 
F

F.d. 29787

Guest
Sv: Hastighet

Har kört med fartbegränsare på 90 km sedan dess tillkomst i mitt dagliga jobb,
blir detsamma som privatbilist ,fast en ökning med 5 km, slipper då kollegerna i
aktern.
 
F

F.d. 4380

Guest
Sv: Hastighet

Vi brukar köra efter skyltningens hastighet +10% pga av felvisning på hastighetsmätaren.
Inte någon större skillnad i förbrukning mellan 90 o 110 med våran Renault.
Kanske 1dl per mil men det tycker vi är försumbart.

Britt O Roger
 
Toppen