• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hartal-dörrlåsproblem!

ThePirate

FD HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13374
Medlemskap
2023
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,3
Årsmodell Chassie: 2014
Husbilsfabrikat: Pilote
Husbilsmodell: 716
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 2014
Ämnesområde: Karosseri/Chassi
Hej! Låsproblem på en Hartal-dörr: den går inte att låsa, vare sig med nyckel, c-lås. Innehandtaget som man kan låsa manuellt med, se bif bild, går ej att trycka in som sig bör! Vad kan felet vara och kan man fixa det själv?
 

lydde

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6666
Medlemskap
2024
Hej på Dej!
Jag vet inte om jag har lösningen, men jag hade samma problem och det berodde på att en av byglarna i chassiet inte nådde in tillräckligt i dörren.

Om du har en dörr med två låsmekanismer, så kan du prova genom att med en mejsel trycka in dom när dörren är öppen och då bör både manuell och centrallåsning funka.

Hälsningar Ludde
 

Gctomas

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Linköping
HBK-Nr
24353
Medlemskap
2024
Det finns ett känt låsproblem med dessa dörrar. Vanligtvis brukar de då fastna i låst läge. Det är en plastbit som är dåligt fixerad. Jag har träffat flera som haft detta problem. Möjligen skulle detta kunna hända även öppen dörr. En bättre montör känner igen detta fel direkt
 
Toppen