• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Har 1år gammalt AGM batteri (bodel) som inte funkar men Biltema anser fullt friskt.

Dan Gyll

FD HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Umeå
HBK-Nr
15822
Medlemskap
2022
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 3,0 156hk
Årsmodell Chassie: 2010
Husbilsfabrikat: Carthago
Husbilsmodell: C-line 4.2
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2010
Ämnesområde: Elsystem
Tacksam för hjälp!
Har haft stora problem med ett AGM bodelsbatteri sedan vi åkte över sundet i höstas. Kom hem med bilen från Spanien förra veckan,tog nu ut det och gick till Biltema för att få ett nytt på garantin. Kundtjänst mäter då upp ca 13 v och säger att det ska ha en capacitet på 783 cca av 850 cca. DET ÄR INGET FEL PÅ BATTERIET! Men vi har tvingats stå med el eller värma/duscha efter soluppgång (solcell) annars är spänningen bara 12v efter bara några minuter. Batteriet klarar inte trumavärme och vattenpump samtidigt vid dusch t.ex.

Vad göra? Upplever att Biltema mäter kapaciteten som startbatteri men mitt problem är att det inte tål urladdning. B kan inte reklamera något som fungerar bra efter 17 mån. Garantin är 4 år. Förslag mottages tacksamt.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Hur mäter du 12,2-12,3 volt efter några minuter? Mät med en multimeter direkt på polerna. Det kan ju vara dåliga anslutningar som ger spänningsfall på vägen till dina förbrukare. Om batteriet har >12,7 volt efter fulladdning (och vila) och sen sjunker till 12,2-12,3 bara på några minuter är ju inte ok.
Mätte Biltema bara spänningen eller gjorde de ett belastningsprov och fick fram CCA-värdet?
//Göte J
 

Dan Gyll

FD HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Umeå
HBK-Nr
15822
Medlemskap
2022
Göte J skrev:
Hur mäter du 12,2-12,3 volt efter några minuter? Mät med en multimeter direkt på polerna. Det kan ju vara dåliga anslutningar som ger spänningsfall på vägen till dina förbrukare. Om batteriet har >12,7 volt efter fulladdning (och vila) och sen sjunker till 12,2-12,3 bara på några minuter är ju inte ok.
Mätte Biltema bara spänningen eller gjorde de ett belastningsprov och fick fram CCA-värdet?
//Göte J

Ca 13 V mättes i butiken över polerna hos Biltema ca 1-1,5 tim sedan jag plockat ut batteriet ur bilen med 230 v och laddning inkopplat. Man säger sig ha någon form av belastning i sin mätapparat.

Jag tittar bara på panelen i husbilen som brukar vara ca 12,7-12,8 senare på kvällen när solcellen slutat ladda. Då tar det ca 15-20 min ner till drygt 12 v om jag startar truma värmen och en ljudsignal brukar då komma från elektroniken i bodelen.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Du har råkat ut för nästan samma sak som vi Dan. Är det gasol eller diesel Truma du har? Vi har diesel Truma vars bränsleslang var skarvad med en T-koppling till motorns dieselvärmare. Problem man får är om man inte motionerar motorvärmaren, då bildas det luft som inga batterier i världen kan starta och därmed försvagas ytterligare. Det ät inga problem med spänning, däremot ström! Svaga batterier som passerat 50% förbrukning utan att ha blivit laddade ganska omgående, dör ut långsamt.

Vi lyckades få nya på garantin innan 2 år löpt ut, men nu med facit i hand, jag klandrar egentligen bara mig själv och inte batterileverantören. Det var inga fabrikationsfel, bara handhavande fel. Nu har vi satsat på Litium så nu får man verkligen skärpa sig rejält. Sådana batterismällar vill vi inte ha längre...

Lycka till!

/ranko
 
Toppen