• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Handlat Dieselvärmare från Kina

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Efter att ha tittat en del i trådar här så tänkte jag att jag skulle göra ett test med dieselvärmare av kinesisk kvalitet för att inte slösa gasol när det blir kallt (ja norrland är kallt)
I nån av trådarna föreslog någon det (någorlunda) lokala företaget Containerrally som verkade ha bra priser. (dock horribelt dyr frakt).
I dags dato visar räknaren på produktsidan att de har minus 32 stycken i lager.. men när jag funderade på köp var det +10 i "lager".
Hursomhelst så var jag väldigt nära att köpa därifrån, men efter att ha googlat företaget samt dess olika skepnader och namn och sett mönstret där de två första sidorna googleträffar bestod av egenskapade forum i olika namn, med ENBART positiva omdömen med samma meningsbyggnad, ordval och orden "mycket nöjd" + företagsnamnet upprepat Norrlandsimporten Containerrally Halvapriset skrivet av fiktiva kunder med bara ett förnamn så hann jag hejda mig.
Efter lite mer googlingar på seriösa konsumentforum så var min åsikt nu att jag gärna skulle betala betydligt mer pengar om jag bara slapp ha med det företaget att göra. Sagt & gjort, ett snabbt besök på Aliexpress.com visade att exakt samma produkter fanns att köpa direkt från Kina för lite drygt $400 + frakt & moms.

Efter ungefär 10 dagar så dök ett dieseldoftande paket från Kina upp idag. Detta till en total kostnad av strax under 3800 kronor, istället för de totala 4590:- som det skulle kostat genom det företag jag av flera anledningar valt att inte ha affärer med.

Jag tänkte att jag skulle återrapportera mina omdömen om denna webastokopia den närmaste veckan, eller så fort jag provkört den och kanske till och med monterat den i bilen.
Detta är iaf vad som kom i paketet.
 

Bilagor

  • 2013-11-18 22.33.46.jpg
    2013-11-18 22.33.46.jpg
    2,8 MB · Visningar: 676

Thomas & Pia

FD HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Piteå
HBK-Nr
4835
Medlemskap
2023
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Okey då är jag med :) . Tycker bara att det är synd att ta den kalla luften utifrån och Värma upp den. Istället för redan förvärmd luft. Samt att all luft som trycks in trycker ut den redan varma genom ventiler och springor. Vi satte in våran i fjol och är jättenöjd. Kör mest med den och kompleterar med gas när kinadieseln inte räcker till.
 
F

F.d. 29572

Guest
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Måste bli tufft att få varmt vid kall väderlek då


Nädå det funkat utmärkt faktiskt. Jag har den i båt så det kommer inte vara så värst kallt. Testade dock köra den en dag när det var minusgrader och det var inga problem att hålla värmen. Det man får genom att göra så är ett väldigt stort luftutbyte vilket är bra när man vill få bort fukt.
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Hej!
Bilden av tanken i orange är en Biltema tank för båt.
Har monterat en liknande och det är ingen trycktank utan man kan använda den till vilket system som passar.
När det gäller luft till värmaren så är min åsikt följande.
Den luft man skall värma upp i Hb,n skall cirkulera och inte tas utifrån luften som passerar värmaren är då förvärmd.
Man spar både på värmaren och får bättre ekonomi vad gäller bränsle och elförsörjning. Montera gärna värmaren där den stör minst för de låter ju en del.
Min värmare sitter under soffan i dinetten och förbränningsluften tar jag under bilen och skickar även avgaserna ut under bilen snett bakåt.
Církulationsluften tar jag under soffan för det finns stora galler sedan original och det räcker till med råge.
Utblås av cirkulationsluften skickar jag ett utblås mot bodelsdörren och det andra ut mot förardörren och får då en behaglig värme även framme vid cockpit. Ingen extern tempgivare monterad utan lever på den som sitter i värmaren, har digital display monterad.
Har även kompletterat med GSM starter vilket jag funnit passa oss utmärkt eftersom vi kan vara ute lite längre och vill ha en någorlunda varm bil när vi kommer tillbaka.
Våran värmare har suttit där i 6 år nu och fungerar utmärkt.
 
M

MikeC

Guest
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Jag inte kommit längre än min postning tidigare i tråden: http://www.husbilsklubben.se/forums/t75100-5/#post737620

Men nu är det dags att montera då jag tar tjänsteledigt tre månader från och med augusti och vi kan hamna uppe på höjd i alperna. Jag ska montera den under bilen och göra hål i golvet för cirkulationsluft och kontrollpanelen.

Jag har 5kw luftvärmaren och skulle behöva köpa lite luftslangar till cirkulationsluften. Var köper jag det? Jag ser att jag kan köpa sånt från Kina, men skulle hellre bara valsa in till Biltema eller liknande och köpa. Vad bör jag tänka på? Aluminium eller plast? Har någon några rekomendationer?

En annan fråga... jag tycker att beskrivningarna om hur pumpen kan sitta är lite vaga. Kan jag montera pumpen så att den sitter helt horisontell (vågrät)?
 
M

MikeC

Guest
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Aha, tackar. Jag kände inte till den butiken. Har lite svårt att hitta utbudet på slang och sånt på deras hemsida, men jag kan ju bara valsa in dit precis som ville :)
 
F

F.d. 29572

Guest
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Någon som vet om man koppla så att värmare och fläky stänger av sig när man kör med termostatläge när önskad temp är uppnådd? Jag har kört min ett tag och märker att den drar ut batteriet snabbt när den fortsätter låta fläkten(med brännaren avstängd) gå vid uppnådd temp.
 
M

MikeC

Guest
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Andra har skrivit samma sak, den drar mycket batteri i det läget. Jag har inga läst om nån som löst det i termostatläge så själv kommer bara att köra min på konstant effekt läget.

Nu har jag äntligen monterat min. Det sitter en gammal vattenvärmare på bilen så jag kunde ganska enkelt koppla in min nya så att jag tar diesel från bilens tank. Nu återstår bara att fixera insug och avgasslang, och sedan bygga en enkel stänkskydd av plåtark jag köpt på biltema.
 

Bilagor

  • Heater1.jpg
    Heater1.jpg
    299,5 KB · Visningar: 168
  • Heater2.jpg
    Heater2.jpg
    283,3 KB · Visningar: 167

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

HJÄLP !!
Jag har nu fått en som vill installera en Kinavärmare till mig. Han ville ha en manual och lite mått på slangar plus vilken tyd av övervakning. analog -till/Från eller digital termostat, GSM osv. m.m.

SÅ. Finns det en vänlig skäl där ute som kan scanna in den eller skicka originalet till mig så självklart returnerar jag den efter jag scannat in den.

Sedan är det väl? bara att beställa och få det gjort.



 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Hej!

När det gäller luft till värmaren så är min åsikt följande.
Den luft man skall värma upp i Hb,n skall cirkulera och inte tas utifrån luften som passerar värmaren är då förvärmd.
Man spar både på värmaren och får bättre ekonomi vad gäller bränsle och elförsörjning. Montera gärna värmaren där den stör minst för de låter ju en del.
Min värmare sitter under soffan i dinetten och förbränningsluften tar jag under bilen och skickar även avgaserna ut under bilen snett bakåt.
Církulationsluften tar jag under soffan för det finns stora galler sedan original och det räcker till med råge.
Nja, jag kan hålla med om att det låter bra att slippa värma upp den kalla luften utifrån men är det så smart egentligen.

Hur får man in luft och hur får man ut luft och därmed fukt om man inte tar in frisk luft utifrån?

Skulle nog gissa att väldigt många av de allvarliga fuktskadorna i bilarna är just bristande ventilation.
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Håller med om att att bra luftväxling skall man ha, ser dock inga problem med att låta samma luft cirkulera genom värmare, husbilarna har ju både fönster och luckor som är öppningsbara. Har kört med vår värmare nu 7:e vintern och funkar utmärkt.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Väcker liv i den gamla tråden igen ... Jag tänkte ansluta så den även fungerar som vanlig fläkt och enligt manualen skulle man jorda röd/vit för att fläkten skulle starta men det hände inget .
Någon som testat detta ?
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Andra har skrivit samma sak, den drar mycket batteri i det läget. Jag har inga läst om nån som löst det i termostatläge så själv kommer bara att köra min på konstant effekt läget.

Nu har jag äntligen monterat min. Det sitter en gammal vattenvärmare på bilen så jag kunde ganska enkelt koppla in min nya så att jag tar diesel från bilens tank. Nu återstår bara att fixera insug och avgasslang, och sedan bygga en enkel stänkskydd av plåtark jag köpt på biltema.

du råkar inte ha några fler bilder från installationen av skyddet, samt hur det ser ut i bodelen?
 

drabant

HBK Intresserad
Inlägg
5
Kommun
Norge
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Er dere plaget av at den trekker strøm fra batteriet når den ikke er i bruk?
Vurderer og sette på bryter men må være obs på at den ikke slukkes under bruk(kjøle ned først)
 
Toppen