• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Handlat Dieselvärmare från Kina

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Efter att ha tittat en del i trådar här så tänkte jag att jag skulle göra ett test med dieselvärmare av kinesisk kvalitet för att inte slösa gasol när det blir kallt (ja norrland är kallt)
I nån av trådarna föreslog någon det (någorlunda) lokala företaget Containerrally som verkade ha bra priser. (dock horribelt dyr frakt).
I dags dato visar räknaren på produktsidan att de har minus 32 stycken i lager.. men när jag funderade på köp var det +10 i "lager".
Hursomhelst så var jag väldigt nära att köpa därifrån, men efter att ha googlat företaget samt dess olika skepnader och namn och sett mönstret där de två första sidorna googleträffar bestod av egenskapade forum i olika namn, med ENBART positiva omdömen med samma meningsbyggnad, ordval och orden "mycket nöjd" + företagsnamnet upprepat Norrlandsimporten Containerrally Halvapriset skrivet av fiktiva kunder med bara ett förnamn så hann jag hejda mig.
Efter lite mer googlingar på seriösa konsumentforum så var min åsikt nu att jag gärna skulle betala betydligt mer pengar om jag bara slapp ha med det företaget att göra. Sagt & gjort, ett snabbt besök på Aliexpress.com visade att exakt samma produkter fanns att köpa direkt från Kina för lite drygt $400 + frakt & moms.

Efter ungefär 10 dagar så dök ett dieseldoftande paket från Kina upp idag. Detta till en total kostnad av strax under 3800 kronor, istället för de totala 4590:- som det skulle kostat genom det företag jag av flera anledningar valt att inte ha affärer med.

Jag tänkte att jag skulle återrapportera mina omdömen om denna webastokopia den närmaste veckan, eller så fort jag provkört den och kanske till och med monterat den i bilen.
Detta är iaf vad som kom i paketet.
 

Bilagor

  • 2013-11-18 22.33.46.jpg
    2013-11-18 22.33.46.jpg
    2,8 MB · Visningar: 676

Pooldigger

HBK Medlem
Inlägg
164
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
17367
Medlemskap
2024
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Hej!
Tillhör nu skaran som införskaffat diesel värmare från Kina.
Leveransen kan man inte ge mer än med beröm godkänt.
Från beställning till leverans till dörren 5 dygn:)
Nu till min fråga till er som kan de med luftvärme
jag köpte en 5kw luftvärme.
Jag har värme växlare i bilen kommer det att fungera att
koppla på befintliga luftslangar.
Har även ett vatten buret Aldesystem i bilen tanken är att
ha luftvärmarn som reserv.
Vad tror ni?:confused:
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Hej!
Jag har värme växlare i bilen kommer det att fungera att
koppla på befintliga luftslangar.
Har även ett vatten buret Aldesystem i bilen tanken är att
ha luftvärmarn som reserv.
Vad tror ni?:confused:

Svårt att säga utan att ha sett exakt hur dimensioner och kopplingar ser ut, men generellt är såna här värmare ganska dåliga på att "trycka" luft genom slangar, så man får nog prova sig fram.
Största verkningsgraden får man nog om man släpper ut varmluften så snart som möjligt efter värmaren och om möjligt fläktar runt den i efterhand på något sätt.
Själv har jag inte hittat något optimalt sätt hittills. Mina försök med befintliga slangar har mest inneburit att jag får en massa varma grejer där jag försökt dela upp luftflödena. Det som kommer ut efter några meter luftslang är inte längre så varmt. :oops:

Ett kort råd är alltså att försöka minimera att transportera varmluft i slang. För min egen del vill jag nog hellre släppa ut värmen i bilen så snabbt som möjligt och sen försöka cirkulera den bäst det går.
Om dieseln används som "extra/reserv" så tror jag inte jag skulle lägga så mycket möda på att få in luften i befintligt system.
 

janne A

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2024
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Hej!
Tillhör nu skaran som införskaffat diesel värmare från Kina.
Leveransen kan man inte ge mer än med beröm godkänt.
Från beställning till leverans till dörren 5 dygn:)
Nu till min fråga till er som kan de med luftvärme
jag köpte en 5kw luftvärme.
Jag har värme växlare i bilen kommer det att fungera att
koppla på befintliga luftslangar.
Har även ett vatten buret Aldesystem i bilen tanken är att
ha luftvärmarn som reserv.
Vad tror ni?:confused:

Hej
Jag kunde koppla in min värmare ganska enkelt i befintligt system. Det gamla värmesystemet består av en gasolpanna som ger 14 kW och matar på i slangar med 100 mm diameter. Kopplade in dieselpannan mitt på en slang som skickar värme till bakre delen av bilen med ett spjällförsett t-stycke. Med spjället går det nu att fördela värmen fram/bak efter önskemål.

Gasolpannan sitter kvar i "främre" delen av systemet men verkar inte utgöra nått större hinder för strömningen...det går dessutom fortfarande att använda gasolen om det skulle behövas.

Möjligen kan jag uppleva att dom grövre slangarna sänker strömningshastigheten något. Testet fortsätter dock.... :)

//Janne
 

janne A

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2024
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Som sagt har skaffat en 5kw Dieselvärmare som ska monteras
min fråga är om man kan koppla strömmen direkt från bodels batterierna:confused:

Går alldeles utmärkt men.... Se till att du använder tillräckligt grova kablar. Ju längre kablar desto grövre behöver dom vara.

Det gäller att undvika spänningsfall i ledningarna när pannan ska igång.

//Janne
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

lämpligt kan vara RKUB, 2x6,0 mm²

tillägg. Tänk på att den INTE har extra isolering så man får kanske förlägga den i slang/rör.

PS! Pooldigger, vi bor när varandra. Jag skulle gärna vilja se din värmare.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 23852

Guest
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Hej jag har läst er tråd om dieselvärmare från kina nu och är ifärd med att själv beställa en värmare. Dock har jag sett att det nu finns olika manöverpaneler/displayer till värmarna, de nämns ingenstans, syns bara på bilderna. Är det någon av er som har koll på dessa och kan nämna några fördelar/nackelar med de tre olika varianterna?

Bild ett
image1.PNG

Bild två
image2.PNG

Bild tre
image3.PNG
 

janne A

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2024
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Skidkung

Jag har en brännare från JP China Trade...mittersta av dina bilder. Min manöverpanel är inte alls samma som på bilden så det finns nog ytterligare minst en variant. (Tror JP slutat med den på bilden)

Dokumentationen på kina-brännarna är väl inte helt hundra och uppdaterad .... milt uttryckt...

//Janne
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Hej jag har läst er tråd om dieselvärmare från kina nu och är ifärd med att själv beställa en värmare. Dock har jag sett att det nu finns olika manöverpaneler/displayer till värmarna, de nämns ingenstans, syns bara på bilderna. Är det någon av er som har koll på dessa och kan nämna några fördelar/nackelar med de tre olika varianterna?

Har bara kännedom om den på bild två. De med displayer har jag aldrig sett tidigare. Jag tror inte man ska ha någon övertro på sofistikerade funktioner faktiskt, men troligen fungerar de ungefär som avsett, dvs kunna reglera värmen på något sätt :)
Själv är jag nyss inkommen från parkeringen där värmaren (kompletterad med 2kW el) fått upp tempen till uthärdliga grader efter 8 timmars eldande.
Fungerar gör det, och varmare blir det, men med oisolerad sommarbil ska man nog ha 5kW-modellen om man tänkt använda den i minusgraderna denna vinter (-21 just nu)
 

janne A

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2024
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Har precis fått hem min värmare från JP och jag har
samma reglage som på bild 2

Hej

Har du 5 kw eller 2 kw? Jag har skaffat en extern tempsensor till min 5 kw men blir inte klok på var den ska kopplas in.... Enligt bilder från JP ska det sitta ett kopplingstycke i kabelhärvan men nåt sånt kan jag inte hitta.

Min kontrollpanel ser för övrigt ut så här
 

Bilagor

  • Timer Manual 2015-12-23.pdf
    384,4 KB · Visningar: 140

Pooldigger

HBK Medlem
Inlägg
164
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
17367
Medlemskap
2024
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Hej

Har du 5 kw eller 2 kw? Jag har skaffat en extern tempsensor till min 5 kw men blir inte klok på var den ska kopplas in.... Enligt bilder från JP ska det sitta ett kopplingstycke i kabelhärvan men nåt sånt kan jag inte hitta.

Min kontrollpanel ser för övrigt ut så här

Min är på 5kw
Är det en diesel värmare du beställt?
 
F

F.d. 23852

Guest
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Jag har fått uppgifter om att det nu efter årsskiftet kommer att sitta digitala displayer på Kina värmarna. Dock säljs säkert restlagret ut först. Med den digitala displayen öppnas möjligheten att ställa in önskat gradantal samt en tidsinställning då man vill att värmaren skall starta. Tex om 45min. Vet ej om man kan ställa in önskat klockslag då den skall starta.

Uppgifterna kommer från en svensk importör som skulle börja få in de "nya" värmarna nu i feb. Det är dock bara displayen som skiljer på.
Samma pris som innan.

Ingen som testat någon digital?
 

janne A

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2024
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Tack för bilden på din manöverpanel! Intressant!

Är det en luft eller vätskevärmare du köpt Janne A?

Min är en dieseldriven 5 kw luftvärmare .... och med den digitala displayen. Tror att jag börjar fatta lite hur tempsensorn ska kopplas men är inte säker ännu.

Surfade lite på Webasto´s monteringsanvisning för deras Air Top 3900 och 5500 och det verkar som kinesen är en exakt kopia av dessa ... t o m beteckningarna på anslutningsdonen är desamma :)

//Janne

Kompletterande info .... det var föredömligt enkelt att koppla in externsensorn (bara man hittade kontaktstycket :oops: ) Fortfarande är det dock så att dom kinesiska manualerna lämnar en del i övrigt att önska....
 
Senast ändrad:

Lars N

HBK Intresserad
Inlägg
127
Kommun
Skurup
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Det skulle inte förvåna mig det minsta om Webaston tillverkas
av samma fabrik i Kina.
Inte helt ovanligt att fabrikerna i Kina säljer likadana varor som kända Europeiska varumärken utan varumärke till ett betydligt lägre pris

Lars
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.868
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

En undran, dessa "kopior" av bränslevärmare, är de godkända av försäkringsbolagen?

Har de alla godkända märkningar som krävs?

Tidigare var det ju så att endast auktoriserad montör/säljare fick göra installation av bränslevärmare i fordon, annars gällde inga försäkringar.
 
Toppen