• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Handlat Dieselvärmare från Kina

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Efter att ha tittat en del i trådar här så tänkte jag att jag skulle göra ett test med dieselvärmare av kinesisk kvalitet för att inte slösa gasol när det blir kallt (ja norrland är kallt)
I nån av trådarna föreslog någon det (någorlunda) lokala företaget Containerrally som verkade ha bra priser. (dock horribelt dyr frakt).
I dags dato visar räknaren på produktsidan att de har minus 32 stycken i lager.. men när jag funderade på köp var det +10 i "lager".
Hursomhelst så var jag väldigt nära att köpa därifrån, men efter att ha googlat företaget samt dess olika skepnader och namn och sett mönstret där de två första sidorna googleträffar bestod av egenskapade forum i olika namn, med ENBART positiva omdömen med samma meningsbyggnad, ordval och orden "mycket nöjd" + företagsnamnet upprepat Norrlandsimporten Containerrally Halvapriset skrivet av fiktiva kunder med bara ett förnamn så hann jag hejda mig.
Efter lite mer googlingar på seriösa konsumentforum så var min åsikt nu att jag gärna skulle betala betydligt mer pengar om jag bara slapp ha med det företaget att göra. Sagt & gjort, ett snabbt besök på Aliexpress.com visade att exakt samma produkter fanns att köpa direkt från Kina för lite drygt $400 + frakt & moms.

Efter ungefär 10 dagar så dök ett dieseldoftande paket från Kina upp idag. Detta till en total kostnad av strax under 3800 kronor, istället för de totala 4590:- som det skulle kostat genom det företag jag av flera anledningar valt att inte ha affärer med.

Jag tänkte att jag skulle återrapportera mina omdömen om denna webastokopia den närmaste veckan, eller så fort jag provkört den och kanske till och med monterat den i bilen.
Detta är iaf vad som kom i paketet.
 

Bilagor

  • 2013-11-18 22.33.46.jpg
    2013-11-18 22.33.46.jpg
    2,8 MB · Visningar: 676

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

En annan fråga.. Finns det någon typ av termostat så den slipper bränna på för 100% hela tiden.


Man skulle kunna använda Termostat > Byggsatser | Kjell.com och ge +12V på den gula kabeln för fjärrstyrning. (jag kommer förmodligen att göra så själv framöver)

Jag skulle dock gärna laborera med värdet på R7 på labbänken först så att värmaren inte slår till/från hela tiden utan kanske ligger mellan 17-24 grader så den hinner bli helt varm/kall.
http://www.kjell.com/.mvc/Document/File?id=7caa93fa-edf2-4146-90d2-a3c300e45a9d
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Jag laborerar vidare lite och provar leda in värmen i befintligt rörsystem, och gjorde en liten distributionslåda med extrafläkt för att minska mottrycket och avlasta värmarens egna fläkt. (i efterhand vet jag att jag borde haft en ännu större fläkt, men detta är ändå bara laborationer och test)

Köpte Trumas T-kopplingar och Biltemas 60mm-slang
Köpte även lite aluminiumplåt och några burkar ICA-Basic champinjoner *sic
Det visade sig att dessa burkar har exakt rätt diameter för att koppla på värmeslangen. Svampburkarna kostade 4.50kr styck, och jag tvivlar på att jag hittar nåt billigare alternativ.
Tvärströmsfläkten från Köp Tvärströmsfläkt X-Fan DF43300 L Motor vänster 12 V hos - Conrad.se Tvärströmsfläkt
Slaktade även en Frostvakt 400 W IP24 och tog elementet ur den för att se om man kunde ha elvärme också. (400W är alldeles för lite, men jag ville iaf testa och se hur långt det räcker)
Köpte även en Termostat > Byggsatser | Kjell.com där jag minskade R5 till 92k för att höja tillslagstempen till >40 grader (måste bygga om den med annan drivning till relät sen, så det inte ligger draget när det är kallt, utan tvärtom, men det får bli nån annan helg.)
Nu startar fläkten(fläktarna) så fort det börjar produceras värme i min låda, antingen via dieselvärmaren eller via el-elementet, och fortsätter fläkta tills det blivit kallt där
 

Bilagor

  • 2014-10-05 17.54.34.jpg
    2014-10-05 17.54.34.jpg
    2 MB · Visningar: 88
  • 2014-10-08 19.43.13.jpg
    2014-10-08 19.43.13.jpg
    1,9 MB · Visningar: 85
  • 2014-10-08 19.43.51.jpg
    2014-10-08 19.43.51.jpg
    1,8 MB · Visningar: 86
  • 2014-10-08 19.45.03.jpg
    2014-10-08 19.45.03.jpg
    2,2 MB · Visningar: 87
  • 2014-10-08 19.45.23.jpg
    2014-10-08 19.45.23.jpg
    2,3 MB · Visningar: 85
  • 2014-10-15 20.01.26.jpg
    2014-10-15 20.01.26.jpg
    859,5 KB · Visningar: 94
  • 2014-10-16 20.39.22.jpg
    2014-10-16 20.39.22.jpg
    2 MB · Visningar: 100

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Då vissa av mina värmeslangar är långa så kommer det inte mycket värme fram i bilen.
Jag tittade lite på Truma Multivent fan TBM Truma Multivent fan TBM, 12V universal fan - Trumavent Fan + Spare Parts men då priserna ligger på 1200-1900kr så är det inte aktuellt med den.

Vad gör en fattig McGyver då?

Han går till ICA och köper några svampburkar för 4,50kr och lite grädde.
Gör en svampstuvning och funderar medan han äter den.

Likt Baltazar så kom han på det! GÅt till Kjell & co och köper en Axialfläkt 80x80x25 12 VDC > 12 V | Kjell.com för 70kr,
tar en plastskiva och en hålsåg, sågar ut ett hål i en platta i fläktens form, limmar fast svampburken med glasfiberspackel som imho. är ett utmärkt alternativ till lim, filar bort lite grader på glasfiberspacklet och slänger på lite svartfärg.

Resultatet ser ni nedan.
Visst blåser Trumas fläkt för 2000kr bra mycket mer, men för 1/20 av priset som dessutom inkluderade ett mellanmål så är jag helt nöjd med funktionen på denna hjälpfläkt.
 

Bilagor

  • 2014-10-18 16.16.31.jpg
    2014-10-18 16.16.31.jpg
    2,4 MB · Visningar: 85
  • 2014-10-18 16.37.14.jpg
    2014-10-18 16.37.14.jpg
    2,4 MB · Visningar: 93
  • 2014-10-18 19.17.31.jpg
    2014-10-18 19.17.31.jpg
    1,7 MB · Visningar: 87

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Jag fick bara en känsla att du skulle montera ett frånslagsrelä eller ytterligare en termostat, detta för låta fläkten gå en stund så inte eftervärmen kan ställa till problem (förhöjd temperatur). Samt dra nytta av eftervärmen också en stund.
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Jag fick bara en känsla att du skulle montera ett frånslagsrelä eller ytterligare en termostat, detta för låta fläkten gå en stund så inte eftervärmen kan ställa till problem (förhöjd temperatur). Samt dra nytta av eftervärmen också en stund.

Men det är ungefär så det är kopplat. Sensorn för fäktarna sitter inne i plåtlådan, och så länge det är varmt där så går fläktarna, dvs ett par minuter efter värmekällan stängts av.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Du har inga bilder på anslutningskontakterna ?

Det verkar bli några anslutningar över :)

Dom kablarna som sitter på "ingående luft" skall ju till bränslepumpen .
Sen var det ju dom till termostaten som skulle stickas i det lösa kontaktstycket .
Sen var det ju plus och minus .

På kabeln som går in i brännaren är det ju 2st kontaktstycken men på din ser jag bara 1st som också inte är anslutet .

Du har inga bilder på dina kontakter ?
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Du har inga bilder på anslutningskontakterna ?

Det verkar bli några anslutningar över :)

Dom kablarna som sitter på "ingående luft" skall ju till bränslepumpen .
Sen var det ju dom till termostaten som skulle stickas i det lösa kontaktstycket .
Sen var det ju plus och minus .

På kabeln som går in i brännaren är det ju 2st kontaktstycken men på din ser jag bara 1st som också inte är anslutet .

Du har inga bilder på dina kontakter ?

Hmm, jag skriver ut manualen på http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/599989
sidan 9 visar (i mitt fall) ganska klart vad allt är.
Vad jag minns utan att gå ut i kylan och fota är att det är ett kontaktstycke till "fjärrkontroll" (där den gula ska ha +12V för att starta värmaren på full effekt)
Sen finns tydligen en möjlighet att starta värmarens fläkt via yttre brytare
Om du får kontakter över så ska det inte vara nån fara att lämna dem oanslutna, men visa gärna vilka det är så kan jag försöka bistå med identifiering.

Om oklarheter kvarstår kan jag fota i morgon, i kväll är jag för trött efter att ha kört umeå-sthlm tur och retur i helgen :oops:
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

snälla. För oss som i framtiden skall köpa och installera kan det vara att ha ett komplett kopplingsschema och med foto.
Är det skillnad på 2-5 kw?
Skillnad på luft - vatten värmare (elinst.)
Misstänker annars att frågan kommer upp igen ett antal gånger.
Tack
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Jag skall koppla ihop allt och testköra i garaget först och sen ställa in konsollen på gängade gummifötter i dubbelgolvet och dra slangarna sedan.
Bränslet kommer jag ansluta till tanken eller kör någon med extra båttank som har en ventil så det inte blir undertryck i tanken.
En kommer jag att dra till insuget på recirculation intaget på bildelen och då kan jag styra värmen via spjällen och då få upp det till framrutan.
En slang måste ju även dras till dom vitala delarna i dubbelgolvet så det inte riskerar att frysa om nu dieselvärmaren går mer än trumapannan.
Pumpen är justerad eftersom den skall luta 15*.
 

Bilagor

  • 20150125_174702.jpg
    20150125_174702.jpg
    1,5 MB · Visningar: 70
  • 20150125_174714.jpg
    20150125_174714.jpg
    1,6 MB · Visningar: 61

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Du har inga bilder på anslutningskontakterna ?
....
Du har inga bilder på dina kontakter ?

Kontakten med blå-röd-brun har jag för mig är "communication interface" Den är normalt oansluten.
Kontakten med röd-brun-gul är för fjärrkontroll, där ligger +12V, minus/jord, samt gul, som startar värmaren på full effekt så länge man lägger +12V på den (ignorera strömtjuven jag satt på den kabeln för funktionstest)
Sen finns även en vit-röd kabel som startar värmarens fläkt när man jordar den.

Se mina bilder för bättre(?) förklaringar:p:

Detta är alltså vad som gäller för MIN värmare, men jag är ganska säker på att de flesta värmare från Kina använder liknande kopplingar.
 

Bilagor

  • 2015-01-26 19.09.40.jpg
    2015-01-26 19.09.40.jpg
    896,5 KB · Visningar: 58
  • 2015-01-26 19.11.55.jpg
    2015-01-26 19.11.55.jpg
    671,7 KB · Visningar: 54
  • DieselheaterSchema.JPG
    DieselheaterSchema.JPG
    259,4 KB · Visningar: 175

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Testkörde lite snabbt i garaget...

Det blev varm som.....
Eftersom bilderna laddas från telefonen blir dom väl huller om buller...
Avgastemp :80c
Temp på elementet i brännaren : 146,5c = tempmätaren med sladd gick i bott när den låg 30cm in i slangen = över 60c
Ej anslutna kontakter vid manöverpanel.
Ej anslutna kontakter vid brännaren.

Några är till GSM fjärrstyrning och några är väl till fjärrkontroll, detta är options.
Jag kan dock koppla in min GPS tracker och starta brännaren.
Blir lite mera test innan montering.
 

Bilagor

  • 20150129_150817.jpg
    20150129_150817.jpg
    2 MB · Visningar: 60
  • 20150129_151136.jpg
    20150129_151136.jpg
    632,1 KB · Visningar: 46
  • 20150129_151209.jpg
    20150129_151209.jpg
    475 KB · Visningar: 47
  • 20150129_160333.jpg
    20150129_160333.jpg
    1,3 MB · Visningar: 51
  • 20150129_160355.jpg
    20150129_160355.jpg
    1,3 MB · Visningar: 48
F

F.d. 26526

Guest
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Är på G att beställa en kina-värmare själv men funderar på om jag ska ha 5kw eller 2kw. Kommer montera den i min VW T5 så va inne på en 2KW men vill att husbussbygget ska klara fjällen på vintern och därmed blir frågan svårare. Någon här som har erfarenhet av 5Kw versionen ?

Har "hört" att dessa brännare trivs bäst på full effekt och att de lättare sotar om man kör på låg effekt. Är det någon som vet om det finns någon sanning i detta? Isf blir det nog en 2KW för min del.

Hur är det med oljudet från dessa kina modeller jmf webasto st2000 och Eber D2? (jag kommer bygga ljuddämpare så långt det är möjligt då jag är gillar när det är tyst). Låter dessa mer avgas/insug/fläkt jmf de mer än dubbelt så dyra tyska systemen?

Tack för all bra info i denna tråd!!
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Vi har en gammal Adria husbil och gasol 4kw samt 2kW elvärme. När vi täckt för till förarhytten som är helt oisolerad så räcker elvärmen som är på 2kw utmärkt, när vi kör gasol(4kw) så blir det hett.

Det som jag tycker verkar klent med dessa värmare som du tittar på är fläkten, väldigt smal slang vilket brukar resultera i högt ljud samt väldigt klent flöde om man vill ha en jämn spridning.
.
Du har säkert en poäng i att det är bättre att köra den på max än på halveffekt!
 

annokjell

FD HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Leksand
HBK-Nr
9997
Medlemskap
2021
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Hej

Nu står vi i ett blåsigt Norrland (Vännäs). Värmaren är inte så bra som jag hoppades på. Men eftersom det har blåst kraftigt dom sista dagarna så kanske det blir lite missvisande. Vid 0 gr ute och 10 sekundmeter orkar den hålla ca 18 gr inne, knappt.
. D.v.s när den går. Vid båda nätterna vi har sovit hitills har värmaren lagt av mitt i natten. Vi vaknar när tempen sjunkigt till 10 gr och då står värmaren och blåser kall luft. För att stänga av måste jag dra ur säkringen. Inga felmedelande med lampblinkningar. När jag sätter i säkringen så går den igen men då bilen har blivit utkyld så tar det resten av natten att få upp värmen igen
Ang djuddämpare så tar den bort ca hälften av ljudet.

Ps. Värmaren ska gå dygnet runt 7 dygn till men vi har backup med el så vi kan använda ett elelement :spinny:

Kjelle
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Hej

Nu står vi i ett blåsigt Norrland (Vännäs). Värmaren är inte så bra som jag hoppades på. Men eftersom det har blåst kraftigt dom sista dagarna så kanske det blir lite missvisande. Vid 0 gr ute och 10 sekundmeter orkar den hålla ca 18 gr inne, knappt.
. D.v.s när den går. Vid båda nätterna vi har sovit hitills har värmaren lagt av mitt i natten. Vi vaknar när tempen sjunkigt till 10 gr och då står värmaren och blåser kall luft. För att stänga av måste jag dra ur säkringen. Inga felmedelande med lampblinkningar. När jag sätter i säkringen så går den igen men då bilen har blivit utkyld så tar det resten av natten att få upp värmen igen
Ang djuddämpare så tar den bort ca hälften av ljudet.

Ps. Värmaren ska gå dygnet runt 7 dygn till men vi har backup med el så vi kan använda ett elelement :spinny:

Kjelle

Märkligt att den skulle stanna mitt i natten, jag kan inte minnas att min haft såna tendenser. Tror jag kört den 6-8 timmar i sträck periodvis.

En tanke är ifall du använder "termostatläget", för då har jag för mig att den slår till och från lite underligt.
Prova då istället att använda "effektreglerings-läget" där man inte reglerar temperaturen utan effekten. Jag tror att den möjligen kan vara lite stabilare då.
Att behöva ta ur säkringen för att få stopp på den låter onekligen som ett beteende den inte borde ha.

Det enda övriga jag kommer att tänka på är luft i bränsletillförseln, att inte pumpen lutar tillräckligt för att hålla ev. luftbubbla borta.

Idag är vädret möjligen lite trevligare än i går, men prognoserna de närmaste dagarna gör knappast en soldyrkare euforisk.
Nu är ju heller inte Vännäs så orimligt avlägset (3 mil imho.) så även om elen inte räcker så finns alltid gasol att få tag på inom en timme om det skulle krisa :)
Hör av dig om behovet skulle uppstå.
 

annokjell

FD HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Leksand
HBK-Nr
9997
Medlemskap
2021
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Märkligt att den skulle stanna mitt i natten, jag kan inte minnas att min haft såna tendenser. Tror jag kört den 6-8 timmar i sträck periodvis.

En tanke är ifall du använder "termostatläget", för då har jag för mig att den slår till och från lite underligt.
Prova då istället att använda "effektreglerings-läget" där man inte reglerar temperaturen utan effekten..........

Hej

Första natten körde jag med effekreglering, andra natten med termostat. Det luriga är den gått 24 timmar mellan stoppen. Jag tycker också det är konstigt att det inte går att stänga av på vanligt sätt, den är ju trotts allt väldigt kall då.
Nu ska jag prova att ventilera utrymmet där brännare ligger ( under stolen i boutrymmet då jag kände att det blev ganska varmt där.
Kjelle
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Första natten körde jag med effekreglering, andra natten med termostat. Det luriga är den gått 24 timmar mellan stoppen. Jag tycker också det är konstigt att det inte går att stänga av på vanligt sätt, den är ju trotts allt väldigt kall då.
Nu ska jag prova att ventilera utrymmet där brännare ligger ( under stolen i boutrymmet då jag kände att det blev ganska varmt där.
Kjelle

Kan det vara nåt konstigt skydd i den som stänger av värmaren efter ett dygn kontinuerlig drift?
Jag skulle testat att stänga av den på vredet nån gång under kvällen, låta den köra sin avstängningsprocedur, och låta den stå 10 minuter innan man återstartar den, och därefter se om den kör hela natten efter detta..
*Bara en tanke.
 

annokjell

FD HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Leksand
HBK-Nr
9997
Medlemskap
2021
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Jag har nyss stängt av den. Läste en instruktionsbok för orginalbrännaren att den kan bli blockerad av vissa anledningar, då måste man nollställa den genom att ta bort säkringen. Börjar tro att den blir lite överhettad och därför krånglar. Testar och ventilera lite bättre i natt.
 
Toppen