Handlat Dieselvärmare från Kina

Tråd startad i 'Värme/kyla i husbilen' av Teknikpata, 18 November 2013.

1. David & Mia

David & Mia HBK Medlem

Kommun:
    Trollhättan
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    15047
    Riktigt vad gäller tull o moms men postens avgift är jag tveksam till då det är DHL som kör ut det. Hur som helst så är det som att vänta på tomten när man beställer något. Jag fick idag ta emot ett paket av DHL ifrån Kina innehållande en LED-bar till husbilen. Blev riktigt bra och fantastiskt snabb leverans. Jag beställde i förra vecka och fick den hem till dörren idag för den netta kostnaden av knappa 600:- HELT OTROLIGT! om man frågar mig.

2. Michael S

Michael S HBK Medlem

Kommun:
    Kungsör
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    19308
    Moms och tullfakturan kan komma 6+ månder efter.
    Har upplevt detta vid köp från USA.

3. Bennsan

Bennsan HBK Medlem

Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    12368
    Vad jag har förstått do jag talat med PostNord om avgifter, tull & moms så måste alla speditörer deklarera sina kollin. När jag köpte från Kina sist så deklarerade DHL mina grejer & tog själva betalt för sitt arbete med deklarationen.

4. duley93

duley93 HBK Intresserad

Kommun:
    Kalmar
    Går att välja på många vart de levereras ifrån. Så de som skickas från spanien så slipper du tull och moms

5. duley93

duley93 HBK Intresserad

Kommun:
    Kalmar
    Den jag länkat till däruppe skickas från Tyskland.

6. David & Mia

David & Mia HBK Medlem

Kommun:
    Trollhättan
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    15047
    Idag anlände paketet med värmaren i, det skickades med DHL ifrån Tyskland så någon tull eller annan avgift tillkommer EJ. Allt slutade på 1800:- 1 veckas lev.tid.
    Så här såg innehålet i den lite lätt sargade kartongen ut Värmare uppackad.jpg

Har kopplat in spänningen och konstaterat att displayen och fjärren fungerar, så nu återstår "bara att montera"
    men först så skall den provköras i rigg samt att jag måste bestämma mig för var den skall monteras :)

kenjon, Ducato Affe, Arkilles och 3 andra gillar detta.
  7. David & Mia

David & Mia HBK Medlem

Kommun:
    Trollhättan
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    15047
    Har nu testkört i rigg och allt fungerar som det skall. Kan konstatera att termostatfunktionen fungerar mycket bättre på denna modell än min tidigare (som hade ett analogt vred till termostat).
    Den stora funderingen är, som flera innan mig har haft uppe: detta med avgastemperaturen. Några hade ju köpt en färdig avgasslang med ljuddämpare i vilket resulterade i att slangen endast blev "ljummen"......
    Så jag gjorde ett test med stenull/brandmatta och ett ytterrör i aluminium. Se bild: Dämpare.jpg
    Efter att ha kört värmaren på 5kW i 1 timme så fick jag följande temperaturer:
    208C på röret.jpg 208 grader på "innerröret"
    71C utanpå dämpare.jpg och en temp på isolerröret som visade max 75 grader.

Nu är ju frågan om detta är "ljummet" eller varmt?(det går att hålla i den en stund men sen blir det lite för varmt, inte så man bränner sig men klart otrevligt.
    Men rättare sagt så skall frågan ställas så här: Tror ni att detta är för varmt för att "föra igenom" golvet på en husbil?

Skulle varit intressant att se vad för temp Webstos originalslang har för yttertemp vid liknande test.

Trevlig kväll allihopa!

Annar, Kjell1351 och Anders L Eriksson gillar detta.
  8. Bäckis1843

Bäckis1843 HBK Medlem

Kommun:
    Nyköping
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    28774
    Hej.
    Cellplast (isoleringen i golvet) deformeras redan vid en så låg temperatur som 70–80°C och smälter vid 150°C. Så jag skulle rekommendera ett grövre ytterrör med tjockare isolering.
    En modulskorsten till en vedkamin med rökgastemp på 360grader är ok att lägga mot ett träbjälklag med 50 mm isolering utanpå rökröret.
    Så du bör ha runt 25-30mm isolering mellan ytterrör och avgasslang så funkar det nog bra.

Anders L Eriksson och David & Mia gillar detta.
  9. kenjon

kenjon HBK Medlem

Kommun:
    Karlskoga
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    9408
    För den mycket väsen?

10. David & Mia

David & Mia HBK Medlem

Kommun:
    Trollhättan
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    15047
    Klart att den låter en del men att den för väsen tycker jag nog inte.
    Man får tänka till lite när man monterar den och använda ljuddämpare så blir det bra!

11. David & Mia

David & Mia HBK Medlem

Kommun:
    Trollhättan
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    15047
    Har nu testat att isolera med ytterligare 15mm stenull och ett rör utanpå det. Resultatet blev att tempen aldrig
    steg över 50 grader efter att ha kört på 5kW i 60min. Det borde väl duga?
    48C extra mantel.jpg

kenjon, sacce och Kjell1351 gillar detta.
  12. Bäckis1843

Bäckis1843 HBK Medlem

Kommun:
    Nyköping
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    28774
    Det duger nog.
    Blev inspirerad så jag gjorde samma test med min nya kinavärmare. Fick ungefär samma resultat.
    Nu till problemet vart man ska montera den...

David & Mia gillar detta.
  13. Abris52

Abris52 HBK Medlem

Kommun:
    VÄSTERÅS
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    16511
    Beror på bil.
    Jag hade i min Carthago Chic I 51 i soffan vid dinetten.Nu i min plåtis har jag den i garaget.

14. Bäckis1843

Bäckis1843 HBK Medlem

Kommun:
    Nyköping
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    28774
    Funderar också på garaget men då blir det under barnens våningssäng, å den låter en del.
    Har också kollat under ena soffan.
    Men det lutar åt att sätta den under passagerarstolen fram och dela luftflöden mellan kupé och bodel.

15. viggoboy

viggoboy HBK Medlem

Kommun:
    Trelleborg
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    8644
    Är det lämpligt att montera den inne. Borde den inte sitta ute under bilen?
    Hur varm blir själva brännaren?
    Får den tillräckligt med syre så det inte försvinner från bodelen?

PeterK gillar detta.
  16. David & Mia

David & Mia HBK Medlem

Kommun:
    Trollhättan
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    15047
    Är inga bekymmer att montera den inne i bilen. Luft till förbränningen tas tas utifrån så det påverkar ej. Själva brännaren blir knappt ljummen så inga problem där, det som blir varm är avgaserna som kräver att man tänker till. (se ovan)

17. David & Mia

David & Mia HBK Medlem

Kommun:
    Trollhättan
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    15047
    Härligt! Det är lite meck detta med värmare men otroligt roligt!
    I morgon skall jag genomföra ett test som mer liknar verkligheten.
    Jag har fixat ett "golv" bestående av osb/cellplast/osb och i detta skall jag ta upp hålbilden enligt mina tidigare tester och sen skall jag köra gärnet!
    Återkommer med bilder!

nilsola och Bäckis1843 gillar detta.
  18. Abris52

Abris52 HBK Medlem

Kommun:
    VÄSTERÅS
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    16511
    Inget bekymmer med att montera inne i bilen.
    Om du vill vara rädd om grejorna och att det är du väl hoppas jag så montera på lämplig plats inne i bilen.
    Det som är viktigt att ha är ett inte för tätt utrymme runt själva värmaren och att man inte stryper varken till luft eller frånluft, om det blir för lite utrymme eller strypt flöde så slår överhettningsskyddet till och värmaren stänger av.Sedan skall man tänka till så det är servicevänligt, inte som dagen bilar att det går knappt att byta strålkastarlampor .

19. F.d. 26513

F.d. 26513 Guest

Jag monterade min på en L-formad plåt. Den blir ordentligt varm. Så att montera värmare direkt mot golv skulle jag inte rekommendera. Sett flera som monterar den på distanser från golvet för att undvika detta. Annars fungerar min lösning riktigt bra.

20. David & Mia

David & Mia HBK Medlem

Kommun:
    Trollhättan
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    15047
    Nu är testet igång! Verkar fungera bra och inga höga temperaturer har mätts upp. Distanserna skall sen ersättas med vibbrationsdämpare. 15538500205184325465153261515524.jpg

Ducato Affe, Annar, Göte J och 2 andra gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.