Riktigt vad gäller tull o moms men postens avgift är jag tveksam till då det är DHL som kör ut det. Hur som helst så är det som att vänta på tomten när man beställer något. Jag fick idag ta emot ett paket av DHL ifrån Kina innehållande en LED-bar till husbilen. Blev riktigt bra och fantastiskt snabb leverans. Jag beställde i förra vecka och fick den hem till dörren idag för den netta kostnaden av knappa 600:- HELT OTROLIGT! om man frågar mig.
Vad jag har förstått do jag talat med PostNord om avgifter, tull & moms så måste alla speditörer deklarera sina kollin. När jag köpte från Kina sist så deklarerade DHL mina grejer & tog själva betalt för sitt arbete med deklarationen.
Går att välja på många vart de levereras ifrån. Så de som skickas från spanien så slipper du tull och moms
Idag anlände paketet med värmaren i, det skickades med DHL ifrån Tyskland så någon tull eller annan avgift tillkommer EJ. Allt slutade på 1800:- 1 veckas lev.tid. Så här såg innehålet i den lite lätt sargade kartongen ut Har kopplat in spänningen och konstaterat att displayen och fjärren fungerar, så nu återstår "bara att montera" men först så skall den provköras i rigg samt att jag måste bestämma mig för var den skall monteras
Har nu testkört i rigg och allt fungerar som det skall. Kan konstatera att termostatfunktionen fungerar mycket bättre på denna modell än min tidigare (som hade ett analogt vred till termostat). Den stora funderingen är, som flera innan mig har haft uppe: detta med avgastemperaturen. Några hade ju köpt en färdig avgasslang med ljuddämpare i vilket resulterade i att slangen endast blev "ljummen"...... Så jag gjorde ett test med stenull/brandmatta och ett ytterrör i aluminium. Se bild: Efter att ha kört värmaren på 5kW i 1 timme så fick jag följande temperaturer: 208 grader på "innerröret" och en temp på isolerröret som visade max 75 grader. Nu är ju frågan om detta är "ljummet" eller varmt?(det går att hålla i den en stund men sen blir det lite för varmt, inte så man bränner sig men klart otrevligt. Men rättare sagt så skall frågan ställas så här: Tror ni att detta är för varmt för att "föra igenom" golvet på en husbil? Skulle varit intressant att se vad för temp Webstos originalslang har för yttertemp vid liknande test. Trevlig kväll allihopa!
Hej. Cellplast (isoleringen i golvet) deformeras redan vid en så låg temperatur som 70–80°C och smälter vid 150°C. Så jag skulle rekommendera ett grövre ytterrör med tjockare isolering. En modulskorsten till en vedkamin med rökgastemp på 360grader är ok att lägga mot ett träbjälklag med 50 mm isolering utanpå rökröret. Så du bör ha runt 25-30mm isolering mellan ytterrör och avgasslang så funkar det nog bra.
Klart att den låter en del men att den för väsen tycker jag nog inte. Man får tänka till lite när man monterar den och använda ljuddämpare så blir det bra!
Har nu testat att isolera med ytterligare 15mm stenull och ett rör utanpå det. Resultatet blev att tempen aldrig steg över 50 grader efter att ha kört på 5kW i 60min. Det borde väl duga?
Det duger nog. Blev inspirerad så jag gjorde samma test med min nya kinavärmare. Fick ungefär samma resultat. Nu till problemet vart man ska montera den...
Beror på bil. Jag hade i min Carthago Chic I 51 i soffan vid dinetten.Nu i min plåtis har jag den i garaget.
Funderar också på garaget men då blir det under barnens våningssäng, å den låter en del. Har också kollat under ena soffan. Men det lutar åt att sätta den under passagerarstolen fram och dela luftflöden mellan kupé och bodel.
Är det lämpligt att montera den inne. Borde den inte sitta ute under bilen? Hur varm blir själva brännaren? Får den tillräckligt med syre så det inte försvinner från bodelen?
Är inga bekymmer att montera den inne i bilen. Luft till förbränningen tas tas utifrån så det påverkar ej. Själva brännaren blir knappt ljummen så inga problem där, det som blir varm är avgaserna som kräver att man tänker till. (se ovan)
Härligt! Det är lite meck detta med värmare men otroligt roligt! I morgon skall jag genomföra ett test som mer liknar verkligheten. Jag har fixat ett "golv" bestående av osb/cellplast/osb och i detta skall jag ta upp hålbilden enligt mina tidigare tester och sen skall jag köra gärnet! Återkommer med bilder!
Inget bekymmer med att montera inne i bilen. Om du vill vara rädd om grejorna och att det är du väl hoppas jag så montera på lämplig plats inne i bilen. Det som är viktigt att ha är ett inte för tätt utrymme runt själva värmaren och att man inte stryper varken till luft eller frånluft, om det blir för lite utrymme eller strypt flöde så slår överhettningsskyddet till och värmaren stänger av.Sedan skall man tänka till så det är servicevänligt, inte som dagen bilar att det går knappt att byta strålkastarlampor .
Jag monterade min på en L-formad plåt. Den blir ordentligt varm. Så att montera värmare direkt mot golv skulle jag inte rekommendera. Sett flera som monterar den på distanser från golvet för att undvika detta. Annars fungerar min lösning riktigt bra.
Nu är testet igång! Verkar fungera bra och inga höga temperaturer har mätts upp. Distanserna skall sen ersättas med vibbrationsdämpare.