• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Handlat Dieselvärmare från Kina

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Efter att ha tittat en del i trådar här så tänkte jag att jag skulle göra ett test med dieselvärmare av kinesisk kvalitet för att inte slösa gasol när det blir kallt (ja norrland är kallt)
I nån av trådarna föreslog någon det (någorlunda) lokala företaget Containerrally som verkade ha bra priser. (dock horribelt dyr frakt).
I dags dato visar räknaren på produktsidan att de har minus 32 stycken i lager.. men när jag funderade på köp var det +10 i "lager".
Hursomhelst så var jag väldigt nära att köpa därifrån, men efter att ha googlat företaget samt dess olika skepnader och namn och sett mönstret där de två första sidorna googleträffar bestod av egenskapade forum i olika namn, med ENBART positiva omdömen med samma meningsbyggnad, ordval och orden "mycket nöjd" + företagsnamnet upprepat Norrlandsimporten Containerrally Halvapriset skrivet av fiktiva kunder med bara ett förnamn så hann jag hejda mig.
Efter lite mer googlingar på seriösa konsumentforum så var min åsikt nu att jag gärna skulle betala betydligt mer pengar om jag bara slapp ha med det företaget att göra. Sagt & gjort, ett snabbt besök på Aliexpress.com visade att exakt samma produkter fanns att köpa direkt från Kina för lite drygt $400 + frakt & moms.

Efter ungefär 10 dagar så dök ett dieseldoftande paket från Kina upp idag. Detta till en total kostnad av strax under 3800 kronor, istället för de totala 4590:- som det skulle kostat genom det företag jag av flera anledningar valt att inte ha affärer med.

Jag tänkte att jag skulle återrapportera mina omdömen om denna webastokopia den närmaste veckan, eller så fort jag provkört den och kanske till och med monterat den i bilen.
Detta är iaf vad som kom i paketet.
 

Bilagor

  • 2013-11-18 22.33.46.jpg
    2013-11-18 22.33.46.jpg
    2,8 MB · Visningar: 676
G

Göran T625

Guest
Skall installera en 5 Kw värmare i min hb. Fråga: var tar ni bränslet från? Jag vill inte installera en separat tank (som medföljer paketet) utan jag vill använda bilens tank. Jag har läst någonstans att man skall ta bränslet på motorns (dieselpumpens) returledning vilket jag tycker låter märkligt alternativt skall det finns en anslutning uppe på tanken mellan förar- och passagerar-sätena. Någon som vet?
 
F

F.d. 57945

Guest
Funderar lite på om man skall skaffa en sådan där 5kw diesel värmare från kina kostar ju bara 1500kr skickas från tyskland så ingen tull eller moms tillkommer. Men känner att man helst skall koppla den till bilens dieseltank för stå och tanka diesel i en 10liter tank varannan dag känns lite meckigt. Men likaså känns det meckigt att borra hål i dieseltanken... Eller skall man kanske skaffa ett elverk och köra värmepumpen på acn för värme den tar ca 1kw och ger ca 3kw. och samtidigt få laddning till batterierna. Men låter på tok för mycket för att vistas i bilen. Å dessa tankar och funderingar.
 

knauser

HBK Intresserad
Inlägg
142
Kommun
Katrineholm
hmm denna lösning används av många bilar där diesel värmare är monterat från märkes bilhandlare,
min har suttit 8år+, först nu har jag fått dropp läckage från pumpen till diesel värmaren, och den startar och går som en klocka både bil o värmare. allt som installeras måste man väl titta till då o då (service brukar det kallas) det är inga evighetsmaskiner saker händer. men det finns alltid alternativ
 
F

F.d. 56930

Guest
kapa utgående bränsleledning sätt dit en T koppling O vips så slipper man borra hål i tanken

Gör inte detta !
Iaf inte på en Fiat, för det gjorde jag och det blev inte bra. Det sitter en pump i tanken som trycker upp dieseln till motorn. Detta medför att så fort du startar motorn får du tryck på bränslet till dieselvärmaren, och det rinner rakt igenom den och ut i avgasröret.
Ryker dessutom VÄLDIGT mycket om brännaren när den startar full med diesel :)
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.233
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Gör inte detta !
Iaf inte på en Fiat, för det gjorde jag och det blev inte bra. Det sitter en pump i tanken som trycker upp dieseln till motorn. Detta medför att så fort du startar motorn får du tryck på bränslet till dieselvärmaren, och det rinner rakt igenom den och ut i avgasröret.
Ryker dessutom VÄLDIGT mycket om brännaren när den startar full med diesel :)

Gäller även Iveco.
 

Uffeman

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
25498
Medlemskap
2024
Jag har gjort det och det funkar bra. Men på min hb är det en luftspalt på ca 2 cm i nederkant längs hela lådan och jag har luftintaget(för varmluften) i soffan också så värmaren suger själv in kalluft i utrymmet. Köpte extra ventilgaller och tänkte ta upp ett par lufthål men tycker inte det har behövts.
 
F

F.d. 57945

Guest
Hur fungerar det om man monterar den i dubbelgolvet och kör ut all värmen där emot elementen som sitter där. kommer elementen då istället för att lämna ifrån sig värme ta åt sig värme och transportera det vidare i det vattenburna systemet? Värmen borde ju även sprida sig i hela dubbelgolvet och ta sig upp i bilen via de ventiler som finns i golvet och springor etc. men frågan är om det är tillräckligt. skickar man bara ut det i sittgruppen så sprider det sig ju inte till sovavdelningen och framförallt toaletten.
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Har sålt värmare i ca 10 år av olika typer även luft som jag förstår är din tanke.
vad man måste tänka på är att inte det är för trångt för värmaren så det finns luft runt själva värmaren.
I värmaren finns ett överhettningsskydd som kan lösa ut om omgivande temperatur blir för hög. Sedan är det viktigt med att den luft som skall cirkulera genom värmaren har fritt blås och att man inte stryper varken insug eller utblås för då händer samma sak. Så alltså fritt insug och utblås, inga värmekänsliga föremål i närheten för tempen blir på utgående luft ända upp till 70 grader.
 
F

F.d. 55728

Guest
O där beställde jag också en värmare från Kina! beställde liknande som jag hade i min förra bil på Aliexpress. Jag var väldigt nöjd med den i förra bilen så jag hoppas att denna fungerar lika bra. Sen blir det lite trixit att installera i den nya bilen men det löser sig nog.
Jag betalade 1800:- inkl.frakt med DHL. (jag har inte tålamod att vänta) :)
 
Toppen