• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Handlat Dieselvärmare från Kina, 9 kw vattenvärmare

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Ja då är installationen klar.
Jag bytte ut min originalmonterade Webasto 5kw thermo top C.
Denna behövde reservdelar, rök vitt. Den var också i tråkigt skick efter att ha utsatts för salta vägar.
Jag beslutade att inte lägga pengar på att rusta upp en 10 år gammal "korrosionsklump", utan satsa på en ny.

Jag köpte denna:
Liquid Parking Heater 9kw 12v diesel truck heater for Trucks Caravan Car Camper similar to webasto ( NOT webasto ) in Liquid Parking Heater 9kw 12v diesel truck heater for Trucks Caravan Car Camper similar to webasto ( NOT webasto ) aus Heizung & Fans auf AliExpress.com | Alibaba Group

Med denna Webasto Thermo Pro 90 kopia får jag dessutom steglös reglering mellan 1,8 och 7,5 kw.

Kostnaden blev ca 7000 sek, med frakt tull och moms.
En webasto Thermo Top 90 med monteringssats kostar 21 000.

Kvalitén på komponenterna är visuellt på topp, återstår att se hur den håller ihop.
 
Senast ändrad:

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Har själv gått i funderingar att montera en bränslevärmare på systemet med syfte att slippa fundera på att byta gasolflaskor.
Hur har du värmaren installerad och utifrån tidigare år med värmare så antar jag att du har värdefull erfarenhet att dela med dig?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Värmaren är installerad enligt "Webasto Thermo top C Motorcaravan".(googla det)
I korthet går det ut på att man med en strömbrytare kan välja:
Att värma både motor och bodelen.
Att värma endast bodelen.
Dessutom är det möjligt att köra värmaren utan timerfunktion, jag installerade en strömbrytare parallellt med timerklockan.
Webasto Thermo top C Motorcaravan har den funktionen vid manuell start via timerklockan.

Bodelen värms genom värmeväxlare, bodelsvärmekrets/motorkylkrets.

Belief 9kw värmaren funkar mycket bra för kontinuerlig bodelsuppvärmning.
Värmaren går ner i effekt och hittar en balans mellan avgiven och i värmeväxlaren upptagen effekt.
 
F

F.d. 55728

Guest
Spännande! Men jag undrar lite hur ni lyckas få värmen till endast bodelen utan att värma motorn?
Själv kör jag en webasto thermo top c men har ingen knapp för att väla om bilen eller bodelen skall värmas, det blir bilen eller bilen samt bodeln som värms. ??

Värmaren är installerad enligt "Webasto Thermo top C Motorcaravan".(googla det)
I korthet går det ut på att man med en strömbrytare kan välja:
Att värma både motor och bodelen.
Att värma endast bodelen.
Dessutom är det möjligt att köra värmaren utan timerfunktion, jag installerade en strömbrytare parallellt med timerklockan.
Webasto Thermo top C Motorcaravan har den funktionen vid manuell start via timerklockan.

Bodelen värms genom värmeväxlare, bodelsvärmekrets/motorkylkrets.

Belief 9kw värmaren funkar mycket bra för kontinuerlig bodelsuppvärmning.
Värmaren går ner i effekt och hittar en balans mellan avgiven och i värmeväxlaren upptagen effekt.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Master

HBK Medlem
Inlägg
942
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Jag var i kontakt med Webasto på Elmia mässan för ett antal år tillbaka och diskuterade parkeringsvärmare som uppvärmning av bodelen i en husbil. Den försäljaren sa att en parkeringsvärmare inte var anpassad för kontinuerlig drift, den var som namnet sa en ren parkeringsvärmare.

Nu är det ju några år sedan och det har ju säkert hänt massor på den fronten med värmarna. Vattenvärmaren >Thermo Top är ju anpassad för kontinuerlig drift vad jag kan läsa mig till.
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
NU äntligen har jag fått tummarna loss.
Inhandlade en Kina 5Kw. Nu skall den bara! monteras. Jag vill helst ha den med dykrör i originaltanken.
Någon i Skåne som gjort det så man kan se och få tips.
 
Toppen