• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Handdukar i siden

Svahnarna

HBK Medlem
Inlägg
89
Kommun
Aneby
HBK-Nr
177
Medlemskap
2024
Jag undrar om det är någon som har testat handdukar och badlakan från Siden-Selma? I så fall, vad tycker ni om dem?

Hjördis
 
F

F.d. 55287

Guest
Sv: Handdukar i siden

Hej.
Vi använder dem och tycker de är bra.
Tar nästan ingen plats och lättvättade även för hand.
Vi är helnöjda med dem.
Kommer nu att bara ha med sidenhandukar och inga i frotté.

Leena;)
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Handdukar i siden

Sidenhandukar, flyttar man då bara inte runt vattnet när man ska torka sig.
Hur är det med vattenupptagningsförmågan?
V-backen :confused:
 
F

F.d. 55288

Guest
Sv: Handdukar i siden

Hej.
"Hur är det med vattenupptagningsförmågan?
V-backen"
Kan bara säga att vi tycker det inte varit några problem, handduken sugit åt sig vattnet och vi har blivit torra. Handduken är visserligen ordentligt blöt efteråt men torkar snabbt. Är man på stranden och det är varmt tar det inte lång stund.

Leena;)
 

JoYLos

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
2066
Medlemskap
2024
Sv: Handdukar i siden

Hej Sidenhanddukarna är jätte bra tycker vi också. Har endast sådana i bilen numera, väger lite, tar liten plats o suger upp bra (man liksom baddar sig torr) o torkar snabbt. Inga nackdelar, tycker vi
 
R

Ruth o Bosse 1

Guest
Sv: Handdukar i siden

Hej jag undrar var man kan köpa sådana sidenhandukar.
 

husbilar

FD HBK Medlem
Inlägg
924
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
5348
Medlemskap
2021
Sv: Handdukar i siden

Hur tvättar ni sidenhanddukarna? För hand? I maskin? Gradtal? Tvättmedel?
Är det bara fördelar med dessa handdukar? Inga nackdelar? Ömtåliga?
 
F

F.d. 55287

Guest
Sv: Handdukar i siden

Hej Husbilar.

Jag tvättar dom både i maskin och för hand. Ska inte vara vanligt tvättmedel eller skölj medel. 30-40 grader i maskin.
Om du går in på Sidenselma och tittar har dom bra info om just det.
Har inte upplevt dem ömtåliga eller andra nackdelar.

Jag har beställt vid ett par tillfällen och fått hem handdukarna redan efter två dagar.

Leena;)
 

Svahnarna

HBK Medlem
Inlägg
89
Kommun
Aneby
HBK-Nr
177
Medlemskap
2024
Sv: Handdukar i siden

Roligt att läsa era synpunkter. Jag har skickat efter badlakan och handdukar, dels i råsiden och dels i siden/viskos, och ska testa. Är lite misstänksam mot den tunna varianten, men råsidenhandduken verkar OK. Siden/viskosbadlakanet måste dock vara perfekt på charterresa eller om man cyklar eller vandrar, väger nästan ingenting och tar väldigt liten plats.

Läste också tipset i en annan tråd om hur man kan tvätta i husbilen: plasthink med lock, i med tvätt, vatten och tvättmedel och låt det skvalpa omkring medan man kör. Måste vara perfekt till de här handdukarna, som ska tvättas i 30-40 grader!

Hjördis
 
W

wikman

Guest
Sv: Handdukar i siden

hej Hjördis !
Det blir spännande att höra vad du tycker om handdukarna - du skriver väl och berättar.

Kramar från Karin o Åke.
 

Svahnarna

HBK Medlem
Inlägg
89
Kommun
Aneby
HBK-Nr
177
Medlemskap
2024
Sv: Handdukar i siden

Hej Karin och Åke och välkomna till Husbilsklubben! Hoppas ni hunnit göra lite roliga resor under er första husbilssäsong!

Jag har provat sidenhanddukarna och de är helt OK. Råsiden känns lite "mera handduk" men förvånansvärt nog blev man torr även med den supertunna varianten (även om den först kändes som att torka sig med en nylonskjorta!) och den torkar rekordsnabbt. Helt klart ett bra alternativ på långresor när man inte vill fylla skåpen med utrymmeskrävande frotté.

Hälsningar,
Hjördis
 
F

F.d. 50101

Guest
Sv: Handdukar i siden

Hej .Har i dagarna beställt ytterligare en badhanduk. Blev förvånad hur snabbt den förra torkade. Passade även på att betälla tvålen som man har att tvätta handukarna med,
Beställde även ytterligare ett par sillkestrumpor till sambon. Han blev jätteförtjust i de förra jag beställde
Gull-Britt:spinny:
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Handdukar i siden

Läste den senaste tyska Pro-Mobil tidningen (juni) om att byta till microfiber-handdukar för att få lägre vikt jämfört med bomullsfrotte, viktbesparingen var bra, 3,5 kg med 4 normala- och 4 stora handdukar. Att byta till silkeshanddukar ger säkert lika mycket.

Har en själv, införskaffat något åt sen, känns mycket bra. Bytte även morgonrockarna till microfibertyg, väger en femtedel av vad de gamla vägde,

Artikeln var för övrigt mycket intressant om hur spara på vikten!

hälsning
jyrki
 
Senast redigerad av en moderator:

Lena & Jan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
448
Medlemskap
2024
Sv: Handdukar i siden

Nu har vi fått vår "Råsiden" leverans från Siden Selma, helt otroolig skillnad på höjdmåttet vad som nu ryms i linneskåpet! Underlakan/påslakan (från annan lev )är bilen bäddad med nu så dom kom ej med på bild.
 

Bilagor

  • RåsidenArtText.JPG
    RåsidenArtText.JPG
    188,7 KB · Visningar: 12
F

F.d. 55415

Guest
Sv: Handdukar i siden

Nu har jag fått min första leverans från Siden Selma!
Täcken och bäddmadrasser i silkevadd, handdukar den lite kraftigare varianten. Slog till med ett silke nattlinne och morgonrock också! Nu är grejerna på väg till Pukavik, lite jobbigt att dra med sig på tåget:)
Tar tåget på torsdag för att hämta husbilen (Adria Coral 670 SL) på fredag då ska vi bädda och fixa till för den långa resan hem. Tänkte ta 3 dar på oss (65-70 mil?) vet aldrig vad som händer på vägen. Kanske hittar någon trevlig plats att boa på!
Lovar att rapportera hur Siden Selmas grejer fungerar. Tyckte handdukarna var lite "gummiaktiga" men nattlinnet var läckert:)
Spännade blir det......
 
F

F.d. 55415

Guest
Sv: Handdukar i siden

OK!
Då kan jag rapportera om sidengrejernas funktion!
Klart godkänt, tyvärr var original sängdynorna lite väl hårda för min "sovsmak" så det blev akut shopping på Jysk nästa dag. Men det blev bättre med
bäddmadrasser+silkevaddsmadrassen. Täcket var en dröm, inte en svettdroppe på hela natten. Fina nattlinnet var mys också! Handdukarna också helt godkända.
Toppbetyg till täcket!
Själva resan tar jag i en annan tråd:)
 
Toppen