• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Handdator/GPS

Homecar

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Olofström
HBK-Nr
225
Medlemskap
2024
Är det någon som har erfarenhet om HP iPAQ rx5900 Handdator med inbyggt TOMTOM europe GPS:Jag funderar på att skaff en sådan och skulle vara tacksam om synpunkter.Användarvänlighet,batteridrifttiden etc .

Våren kommer imorgon
:mad:
 
F

F.d. 25011

Guest
Sv: Handdator/GPS

Just den modell du beskriver har jag ingen erfarenhet av.

Den erfarenhet jag har av iPAQ är att batteritiden är tämligen kort när man kör dem stand alone.

Jag vet att minst två taxiföretag i huvudkommunen använder iPAQ som navigator i taxibilarna och användargränssnittet verkar vara bra utifrån det som man ser från baksätet.
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Handdator/GPS

När du har den i bilen så använder du säkert kraften från ciggarett-tändar-uttaget och då laddas batteriet samtidigt.
Jag använder en Dell Axim med TomTom och tycker det conseptet är bättre och mer flexibelt än en ren navigator.
Med ett batteri i gott skick kan du säkert klara 1 timme beroende på vilka strömslukande tillbehör du använder. GPS-enheten drar ungefär lika mycket ström som handdatorn. Både blåtanden och trådlösa nätverket käkar ström när dom är aktiverade.
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Handdator/GPS

Jag har använt HP Ipaq hx2490 ett par år och har varit i princip nöjd med den. Har sedan en tid tillbaka ersatt den med en MIO p550 - med inbyggd GPS med SIRFIII-teknik. Super tillsammans med TomTom 6. Tycker också att handdator är mer flexibel än en ren navigator. Bl.a. använder jag kartprogrammet Fugawi när jag är i skogen och lägger in waypoints mm för älgpass, kantarellfynd och ägogränser. Dessutom lätta att hantera i kommunikation med min pc eftersom det ligger en Windows Mobile i handdatorn. Därtill finns det både WLAN och blåtand i den vilket gör den användbar/kommunicerbar alltid och överallt. Ett mycket bra allroundalternativ som inte binder användaren till någon speciell programvara.:)
 
Toppen