• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Handbromsjustering

F

F.d. 52969

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,3
Årsmodell Chassie: 2012
Husbilsfabrikat: LMC
Husbilsmodell: Liberty 721G
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2012
Ämnesområde: Ospecificerat
Hej! Någon som vet hur man justerar handbromsvajern på Fiat Ducato 2012?
Leif
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Hej!

Det sitter en justering under bilen.
Om den inte räcker justera du i bromstrumman.
Ingen justering inifrån.
edit: Såg att det var ALKO chassi då vet jag inte säkert hur justeringen ser ut vid bakbromsen.
 
F

F.d. 52969

Guest
EPersson skrev:
Hej!

Det sitter en justering under bilen.
Om den inte räcker justera du i bromstrumman.
Ingen justering inifrån.
edit: Såg att det var ALKO chassi då vet jag inte säkert hur justeringen ser ut vid bakbromsen.
Okej, tack! Bara att lägga sig på rygg då.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Har du trumbromsar med självjusteraning? Då ska du nog kolla att den fungerar som den ska först. Vajrar ska bara justeras om de har längt sig! Gäller förresten även om du har skivbromsar bak också.
//Göte J
 
F

F.d. 50446

Guest
Har själv en Bürstner Delfin -06 och fått återbesiktning pga för dålig handbroms, som använder samma pads/klossar som fotbromsen, har justerat litet spel på vajern men tycker nog att det inte gjort nån skillnad, ser på diverse forum att det är en känd svaghet, AL-KO axel med en bil över 3,5 ton, men jag undrar om någon vet nåt "fix" som fungerar? ska höra om det finns pads/klossar som ger mer bromseffekt, men eftersom det verkar vanligt problem tänker jag att med all erfarenhet här på forumet kanske någon har ett svar.
Man ska ju inte behöva åka runt mellan bes.-stationer tills någon råkar tycka det duger?

Hälsningar från Pär
 
Toppen