• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Handbromsen..

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Så är det på alla bilar med bromsbackar.
Njaaa Volvo har bägge varianter en med järnbit som inte är justerbar (vilket är idiotiskt i mitt tycke , spara in på en sån liten kostnad) å en del andra med taggjustering , sällan krångel med den senare lösningen.
 

Tangenhaap

HBK Intresserad
Inlägg
250
Kommun
Västerås
Har för mig det gick att justera vid handbromsspaken på min gamla BMW för 30år sen. När det inte gick längre fick man skruva vid backarna. Men det kanske är tvärtom idag.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Har för mig det gick att justera vid handbromsspaken på min gamla BMW för 30år sen. När det inte gick längre fick man skruva vid backarna. Men det kanske är tvärtom idag.
Alltid justera vid hjulen om de finns där, justeringen vid spaken är till för att få lagom många `snäpp` i själva spaken ,samma sak med släpkärror aldrig röra justeringen vid spaken.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det beror på hur mycket slack du har på wiren från handbromsen, det finns en central justering mitt under bilen strax framför bakaxeln, men huvudjustering sker vid varje hjul,finns instruktioner hur man gör sök på forum.
 

Tangenhaap

HBK Intresserad
Inlägg
250
Kommun
Västerås
Ja det är inte backarna som är slitna utan vajern har väl blivit uttänjd på nåt vis då måste man väl kunna justera vid spaken eller under bilen där vajern delas antar jag.
 
F

F.d. 22252

Guest
Risken med att justera vid hjulen är ju att det blir ojämn bromsverkan, är det ett litet problem som lätt kan åtgärdas vid handbromspaken eller under innan vajern delar sej i två är nog det det enklaste. Om bromspedalen tar längre ner än man är van vid gäller det justering vid hjulen och göra lika på bägge hjulen.
 

Hanza

HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
564
Medlemskap
2024
Justera vid hjulen med taggskruvarna, justera tills backarna (bromsen) låser hjulen och släpp sedan 3 hack så hjulen snurrar fritt och du har perfekt justerade handbromsar på båda sidor. Har du tandemaxel så är justeringen likadan på samtliga hjul.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Justera vid hjulen med taggskruvarna, justera tills backarna (bromsen) låser hjulen och släpp sedan 3 hack så hjulen snurrar fritt och du har perfekt justerade handbromsar på båda sidor. Har du tandemaxel så är justeringen likadan på samtliga hjul.

Jag har tandemaxel med självjusterande bromsar & har precis fixat mina. Trots att jag justerade på hjulen så tog handbromsen för högt upp. Det enda jag då kunde göra var att antingen justera på spaken eller under bilen. Jag valde att göra det under bilen.
 
F

F.d. 22252

Guest
Ett vanligt fel på självjusterande bromsar är att mekanismen kärvar, om den fungerar brukar man få sitta och rycka i handbromsen så den justerar upp sej och många ryck kan det bli....
 

Emerson

HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2024
Jag skulle vilja minska spannet på handbromsspaken så den tog full bromsverkan på säg ca halva höjden.
Orsak: Förarstolen går ju inte att snurra runt då man parkerat.
Hela tiden ska man fram o tillbaka med den jä... stolen för att komma runt, ratten är oxå i vägen, går ju bara att justera åt ett håll...
Snacka om Fiat-teknik/kvalité. Vad gör man när ca 80% av beståndet består av detta märke?
Jaja, ilandsproblem, samtidigt kan man inte få allting att stämma, så e de...
Behöver verkligen handbromsen ha alla dessa hack, en elhandbroms är ju binär, antingen lös eller åtdragen.
 
F

F.d. 22252

Guest
en gammal tumregel för personbilar var att den skulle börja ta i tredje hacket. Sen är ju utväxlingen större på en husbil det är ju mer vikt. Skruva dit en vinch under och koppla vajern till den sen kan man styra med en strömbrytare.
 

Tangenhaap

HBK Intresserad
Inlägg
250
Kommun
Västerås
Var ut o kolla idag men det verkar inte finnas någon justering vid spaken, då är det väl krypa under bilen som gäller..är väl också gjort för att tjäna kosing så man inte ska kunna justera enkelt själv.
 

Emerson

HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2024
Jo, jag känner till elbromsen till Ducato men
när man tänker på den prislappen så "försvinner" plötsligt problemet med stolen...
Synd att man inte bara kunde sågat av spaken några cm..., den kunde varit lite kortare för den sitter ju ändå i golvhöjd.
Jaja, det blir väl std med elektrisk ganska snart, kanske redan på -20.
 
Toppen