• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hade ni sålt till denne på Blocket?

M

Misty

Guest
Har satt ut min husbil på Blocket och fick ganska direkt ett SMS. Idag fick jag följande brev: "Okay thank you.I’m satisfied with the condition. I won't be able to come and view it myself because I am currently away for work.but if can you guarantee that it is in a good condition, I will meet up with your last price. I know there might be other buyers patronising you already. This is more reason why i would like to get this as soon as possible.i will pay you through PayPal as it is the fastest & easiest way for me to make payment at this moment, do not worry about PayPal charges, i will take care of that and about the transportation, i shall arrange for a transport agent to come to your home directly for the pickup and transport it to my home in Ukraine after i have made all the necessary payment and you have confirmed this on your account.
So if you accept this transaction, you should send me your info requested below if you have an account already with PayPal:-

Name :
PayPal Email :
Mobile Number
amount:

so that i can proceed with the transfer and then we can arrange for my shipping company to come for the pick up, after you receive your money.
i expect your reply soon"

Detta luktar bluff lång väg.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Hade ni sålt till denne på Blocket?

Klart att det är bluff, har sett liknande själv.

När jag säljer något dyrt på blocket brukar jag skriva något i stil med;
the deal will be completed in the presence of my bank manager.

edit, detta funkar verkar det som.
 
Senast ändrad:
M

Misty

Guest
Sv: Hade ni sålt till denne på Blocket?

Tyckte att det var för bra för att vara sant. Samtidigt som personen själv måste skriva på köpehandlingarna skulle vi inte mötas. Osade katt redan där. (Inget ont om katter däremot). Och han undrade om han kunde pruta lite innan köpet. Då utan att vi skulle träffas eller att han skulle titta på bilen. Numret som han Sms-ade från var också ogiltigt upptäckte jag idag.
 

Putte58

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Klippan
HBK-Nr
12809
Medlemskap
2024
Sv: Hade ni sålt till denne på Blocket?

Har fått något liknande från Ausralien .men dom satte in handpenning på kontot ska göra upp resten på banken
 

Damm 46

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
17314
Medlemskap
2026
Sv: Hade ni sålt till denne på Blocket?

Helt klart en bluffmakare. Jag fick något liknande när Jag sålde min gamla husbil i juni, jag begärde att köpeskillingen skulle betalas vid överlämnandet i min bank. Då försvann all kommunikation från köparen.
Det är bättre vänta på en seriös köpare även om väntan kan tyckas lång.
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Hade ni sålt till denne på Blocket?

Inte en chans att du går vinnande ur den affären,
MEN..............................
om du har lite tid över så spela med ett tag, ställ lite roliga motfrågor, höj priset, erbjud dig att leverera den gratis till honom... osv, spela spelet helt enkelt, sen...... kan du be honom fara åt helvete och sitta där på en stubbe och vänta tills det börjar snöa....!
Du kan ju faktiskt få en rolig historia att berätta i framtiden....

Har jag berättat om den där läkaren från Ghana som ville köpa min VW passat, jag skulle köra ner den via Sahara gratis om han bara......
 
M

Misty

Guest
Sv: Hade ni sålt till denne på Blocket?

Jag kanske ska skriva att han kallar sig "Andre Wilson" om någon skulle råka på ett sådant här mejl. (Det finns faktiskt en professor i Ukraina som heter samma sak men man ska nog inte låta lura sig att det är han.)
Såg ett exakt likadant brev på "Blocket bedragare". Antagligen ett standard formulär för just bedragare.
Tänkte samma tanke som du/ni StefanJennie men orkade inte. Hade ju varit intressant att hålla personen på sträckbänken ett tag. :p
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Hade ni sålt till denne på Blocket?

Jag annonserade ut en elorgel på Blocket och fick ett liknande svar från "en jänkare bosatt i Danmark" Han ville jag skulle skicka orgeln osett och fraktkostnaden var "inga problem".
Går verkligen folk på dylikt?
 

Brittmarie & Sune

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Svedala
HBK-Nr
648
Medlemskap
2024
Sv: Hade ni sålt till denne på Blocket?

Jag fick ett liknande svar när jag sålde min motorcykel på blocket för tre år sedan. Då jobbade han åt engelska marinen och måste dra snabbt för att båten skulle just avgå. Nej jag sålde inte. Det lutade skumt lång väg.
Sune
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Hade ni sålt till denne på Blocket?

Svara honom : No problem but no camper before the money is on my bankaccount .
If you not are interested to pay at delivery don't answer.
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Hade ni sålt till denne på Blocket?

Svara honom : No problem but no camper before the money is on my bankaccount .
If you not are interested to pay at delivery don't answer.

Kolla i så fall med banken. Tidigare var det så att du kunde se en betaning från utlandet på ditt konto, men betalaren kunde efter detta dra tillbaka betalningen och pengarna försvann.
 

Caniche

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Viken
HBK-Nr
21070
Medlemskap
2024
Sv: Hade ni sålt till denne på Blocket?

Har nyligen fått förslag från "spanjor" som ville transportera bilen till Spanien, betalning via PayPal med köpeskilling + fraktkostnader , som jag skulle lägga ut!
Allt var feik, väldigt snygga paypal-sidor. Vilken snygg blåsning det skulle ha blivit. Vad han var ute efter var alltså pengarna för frakt, i det här fallet 16.500 sek.
Hoppas ingen går på ngt sådant här.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Hade ni sålt till denne på Blocket?

En köpare som inte ens vill se varan (när det gäller större summor) är med all sannolikhet inte seriös.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Hade ni sålt till denne på Blocket?

Känd text , en del av dessa är även villiga att betala överpris på varan för att locka i fällan.

Det tråkiga är att folk fortfarande går på detta.
 

L M C

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
21708
Medlemskap
2024
Sv: Hade ni sålt till denne på Blocket?

Hej lade ut min båt och fick ett sms. Hen ville betala ia paypal och "överförde" summan plus 9000 SEK som jag skulle betala till transportföretagets i Ukraina och skicka kopia på kvittot så skull köpeskillingen plus dom extra 9000 föras över på mitt konto. Det blev ingen affär. Paypal kundtjänst bekräftade bluffen på tfn.
 

suneulla

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Järna
HBK-Nr
11055
Medlemskap
2024
Sv: Hade ni sålt till denne på Blocket?

De bedragarna har också kontaktat mig, när min båt var till salu för 600.000 kr på Blocket.

- Vad är ditt absolut lägsta pris, frågade han via mail.
- 900.000 kr svarade jag.
- OK. Bra jag sätter in pengarna på ditt Pay Pal konto.

Efter en vecka ville han ha 100.000 till fraktfirman, som skulle hämta båten om tre dar.

- Inga problem, svarade jag. De ligger på polisstationen i min stad. Du kan hämta dem där.

Konstigt, han har inte kommit än...
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Hade ni sålt till denne på Blocket?

Den absolut vanligaste annonsbluffen på nätet sedan flera år.
Radera all konversation och glöm det hela så fort som möjligt.
 
L

Logitech

Guest
Sv: Hade ni sålt till denne på Blocket?

Det är klart att det är bluff ! Man får hålla i hatten nuförtiden !!!:aja:Mörkrets män är många !!!
 
Toppen