• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Höjda ställplatsavgifter

Status
Stängd för vidare inlägg.

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Det finns en del ställplatser i Tyskland där ALLT är gratis, visserligen inte många men några finns det. Det finns också en del som tar betalt för servicen men inte för platsen. Detta lär vi aldrig uppleva i Sverige.

Jodå, det finns sådana goda exempel även i Sverige i Gävle t.ex. där kommunen anlagt en central ställplats vid ån. 2017 var det helt gratis t.o.m. elen bjöds vi på.

Det finns flera exempel, men vi får nog acceptera att vi i framtiden får betala mera än idag.
 
Senast ändrad:

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.528
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Hej

Nere på kontinenten i Tyskland, Frankrike, Italien m fl är det oftast kommunen, orten eller samhället som av olika anledningar fixat en ordnad parkeringsmöjlighet för husbilar.

Platsen kan vara en vanlig parkering utan service. Platsen kan också vara en parkering med servicemöjlighet. Ibland är det Gratis, ibland får man betala för servicen men parkeringen är gratis och ibland tar man ut en liten summa för parkeringen.

Syftet är vad jag kan gissa är två orsaker.
- Locka till sig Husbilsägare till orten som spenderar pengar i affärer och på restauranger m m.
- Få till en ordnad parkering av Husbilar så att det inte blir parkerings- och sanitära problem i byn.


I Sverige är det många gånger privata initiativ som startar Ställplatser och inte allt för sällan står det en Campingägare bakom en privat ställplats. Dessa aktörer vill tjäna pengar och i och med det så ökar priserna. Husbilsägarna har blivit en grupp som man kan tjäna pengar på.


Därför är jag övertygad om att det är otroligt viktigt att Vi medlemmar bearbetar alla kommuner i Sverige för att få till fler kommunala Ställplatser. Ställplatser som då lockar Husbilsägare till kommunen och som spenderar pengar som kommer fler till godo än bara Campingägare. Jag tror att de flesta hellre vill spendera sina pengar på god mat och shopping och inte på parkering.

Kontakta Ställplatsgruppen i HBK om ni vill veta mer om ställplatser eller om ni vill ha tips och råd för att bearbeta din kommun.

Vi ses ute på vägarna :)
 
F

F.d. 55374

Guest
Fina ställplatser efter älven, den service uppskattade vid 2 regndagar sep-17 var att det fanns så mycket
ved. övrig service utedass för dom som inte var egen toa, vatten i älven för dom som har tomma tankar.
Denna ställplats (har glömt namnet) får i betyg 8 av 10.
Tommy R
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen