• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Höger backspegelglas

F

F.d. 55554

Guest
Vid möte av en skåpbil råkade jag köra på en skåpbil så min högra backspegel träffade hans backspegel.
Mina backspegelglas ramlade ur backspegelhuset, det lilla glaset klarade sig eftersom den hängde i kablarna.
Den stora ramlade av och hamnade på gatan.
Tur att det var i stan så vi körde inte fort.
Samtidigt mötte vi Policia, jag vände i rondellen, körde tillbaka, träffade ägare till andra bilen han stod på gatan med mitt stora spegelglas i handen.
Givetvis hade vi kört tillbaka även om inte polisen kommet.
Ingen åverkan på hans backspegel, efter Ok av Policia och ägaren till andra bilen körde vi vidare,
stannade på annan plats och fixerade spegelglaset med silvertape
Nu är det bara till att skaffa nytt/nya spegelglas, hoppas att backspegelhusets motorer är OK.

Jojjd
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Vid möte av en skåpbil råkade jag köra på en skåpbil så min högra backspegel träffade hans backspegel.
Mina backspegelglas ramlade ur backspegelhuset, det lilla glaset klarade sig eftersom den hängde i kablarna.
Den stora ramlade av och hamnade på gatan.
Tur att det var i stan så vi körde inte fort.
Samtidigt mötte vi Policia, jag vände i rondellen, körde tillbaka, träffade ägare till andra bilen han stod på gatan med mitt stora spegelglas i handen.
Givetvis hade vi kört tillbaka även om inte polisen kommet.
Ingen åverkan på hans backspegel, efter Ok av Policia och ägaren till andra bilen körde vi vidare,
stannade på annan plats och fixerade spegelglaset med silvertape
Nu är det bara till att skaffa nytt/nya spegelglas, hoppas att backspegelhusets motorer är OK.

Jojjd
Hej
hoppas du hittar enbart glaset. Vi vart bestulna på höger backspegelglas i Bilbao för ett par år sedan. Detta hände på natten när vi och hunden sov, skickliga tjuvar. När vi sedan försökte köpa enbart glas gick inte det utan man var tvungen att köpa hela armen. Vi hade på den tiden en Carthago med typ bussspegel, så den armen var inte billig. Gick visserligen på försäkringen. Vi åkte hela semestern utan stora backspegeln, den lilla var fortfarande kvar. När vi kom hem och verkstaden skulle byta, bytte dom bara spegelglaset, så jag har en helt ny arm liggande i garaget om någon behöver.

Klossen
 
F

F.d. 55554

Guest
@Klossen
Vi klarar oss med det som är kvar tillsvidare, skall kolla på Fiat verkstad under tiden vi är iSpanien.
Upptäckte att fronten fått en spricka, få kolla när jag kommer hem,
om den håller dit, om det finns på någon skrotfirma.
180123 Backspegeln.jpg
Jojje
 
F

F.d. 55554

Guest
Lyfter tråden.
Spegelglas fick vi tag på hos Fiatverkstad i Mijas 40€, 180220, tyvärr passade inte glaset,
eller så vi får det inte att sitta fast inne i huset.
Det går att justera glaset.
Har fixat det med silvertejp, det sitter kvar fortfarande, inget problem med besiktningen i juni.
Nu när vi skall sälja husbilen skall vi ha en hel ny/begagnad spegelarmatur.
Fick tips om en firma i Tyskland, slarvade bort adressen.
Tips?

Bilskroten i Sjöbo har en som kanske passar för 3000 Skr, på fotot ser armaturen ut som att även den är skadat.

Den skadade spegeln framifrån
Backspegel höger1.jpg

Spegelglaset sitter med silvertejp.
Backspegel höger.jpg

Jojje
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Någras tips på hur man får bort glasen? Måste byta själva huset.
Om du tittar in under ifrån och bakom glaset så sitter där två "fjädrar" låssa dem så kan du ta ut glaset tillsammans med kuggstången till motorn.... Sen när du sätter det tillbaka så stänger du fjädrrana och trycker in glasen så du märker att fjädrarna griper.... Var försiktig bara så du inte bryter kuggstången....
Jag har fått båda mina backspeglar avslagna vid möte, en gång möte jag en långtradare på min sida precis efter en kurva.... Hörnet på släpet knäckte aluminiumet i armen... Men jag fixade själv lagningen och den håller fortfarande efter 7 år.... Båda harjag lagat men glömt när den andra slogs av.... Jag hade en himla tur att glasen inte gick sönder....
Lycka till...
 
F

F.d. 24550

Guest
Vi fick bytt vänster spegel i Tyskland för några veckor sedan. Spegeln kostade 295,50€ och arbetet 25€. Allt på en Fiatverkstad (Raudzus i Husum). Bytet tog ca 20 minuter.
Man skall vara försiktig då man tar loss ramen runt rutan. Verkstaden använde en plastmejsel för att försiktigt lossa den. Den sitter både med klammer och hakar så ta det lugnt med brytandet.
För att kabelgenomföringen skulle gå lättare knöt de ett snöre i kabeln så att snöret kom fram på utsidan när spegeln togs bort. Vid monteringen av den nya var det bara att knyta fast den nya kabeln i snöret och hala in hela rasket till insidan. Mycket enklare än att stå och gräva efter en trilskande kabel.
Det var den 3:e spegeln de bytte den dagen.
 
F

F.d. 55554

Guest
@Wberger
Klicka på stjärnan uppe till höger så läggs sidan till i favoriter,
Eller kopiera adressen och lägg i något memoprogram/app

Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Jag råkade ut för något liknade men det var endast spegelglaset som spruckit. Jag åkte till närmast glasmästeri som hade samma välvda glas i ”metervara”.
Han skar till en passande bit och limmade fast över det spräckta. Kostnad totalt 15 euro, arbetstid 20 minuter.

Syntes ingen skillnad från originalet om man inte synade det noga.
 
Toppen