• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hög fordonskatt?

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Har läst att husbilar reg efter 1 jan 2011 får hög fordonskatt.
Men vet någon hur det är med oss som har äldre bil (-98) höjs den också vad det lider eller gäller det bara nya husbilar?

MVH
P-O
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Sv: Hög fordonskatt?

hej ! vi med äldre fordon klarar oss denna gång men med tiden lär vi med
få våra fiskar varma !! och med dagens bränslepris oavsett drivmedel får man
nog tänka om ? får nog bli ett hästspann med vagn eft ? :wideeyed::twitcy:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.568
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Hög fordonskatt?

Hej, vi får väl hoppas att ytterligare straffbeskattning av lite äldre husbilar kan få vila ett litet tag till. Det är ju inte så länge sedan skatten på en husbil under 3,5 ton låg på ca. 1200:- för bensin och ca. 1400:- för diesel, och några år innan det var det väl "bara" ca. 600:- i skatt. Så vem vet, kanske gamla bilar klarar sig från ytterligare beskattningshöjning hela detta år :rolleyes:. Men å andra sidan, så de/vi som har gamla bensinhusbilar får troligen börja att tanka 98oktaning bensin nu när de skall blanda 10% sprit i 95oktanig bensin i stället för 5%, för jag är inte så säker på att den gamla lågkomprimerade Peugeotmöllan där fram kommer att gilla så mycket groggblandning. Och då får man ju som tur är lägga lite mer pengar i tanken :D, men minskningen av förbrukningen kan kanske uppväga det högre literpriset.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.568
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Hög fordonskatt?

hej !------------------------------------------------------------och med dagens bränslepris oavsett drivmedel får man
nog tänka om ? får nog bli ett hästspann med vagn eft ? :wideeyed::twitcy:
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Även med häst och vagn går det att färdas i stil......Vad tycks om en Hummer H2 hästvagn.......... Men det blir säkert skatt på utsläppen från Brunte snart också, och då återstår väl bara att dra vagneländet själv.

imagesCAAH3QCP.jpg

JANKRO.
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Hög fordonskatt?

Man kan undra vad syftet är med den koldioxidbaserade skatten på husbilar!?
Det sägs att det är en miljöskatt? samtidigt så struntar man i om det finns partikelfilter eller ej.
Skatten drabbar alla oberoende av körsträcka d.v.s. ju längre man kör ju billigare skatt per mil ! och samtidigt släpper man ut mer koldioxid !!! får ej ihop det.
Till råga på allt gynnar det?bilar över 3,5t som av den anledningen drar mer bränsle ???
Ur rättvisesynpunkt borde skatten tas ut på bränslet?!

Jojje
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Hög fordonskatt?

Till orientering kan jag berätta at betala omtrent 14.500 DK kr. + 730 i separat forsikringsavgift til staten :mad:, for en liten husbil 2800 kg uder 6 meter !
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Hög fordonskatt?

Man använder tärning bägare - jag tror :D

Gamla fordon för 1997~ vægt + 2 x for person fordon + 2x for disel

Efter 1997 "tärning bägare" men respekteterer EU kontrollering ( Tyska TÜV attest ) på specifikke fordon.

Forsiringsafgift - vet inte - va dom saknar i statskassan och finder ord for :rolleyes:
 

corina

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Ljusdal
HBK-Nr
1403
Medlemskap
2023
Sv: Hög fordonskatt?

Det gäller också äldre bilar. Jag har en -06 och fått 700:- i extra skatt i år.
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Hög fordonskatt?

MiljöSkattesänkning borde det vara för alla efter 2010! för att styra tillverkarna att göra mijövänligare bilar, eller oxså höjning för alla , för då blev det inte så många kronor per capita,,men 2013 ska ju EU ta nya beslut i frågan ,så det gäller för klubbarna att agera o trycka på beslutsfattarna, om det hjälper?? ja tror det , men varför tar dom inte tag i BÅTSKATTEFRÅGAN , där kan man prata om miljöbovar;;:mcride:
 
Senast ändrad:

corina

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Ljusdal
HBK-Nr
1403
Medlemskap
2023
Sv: Hög fordonskatt?

Det stämmer, men skall man betala den för helår när man inte använder husbilen mer än 7 månader?
 

Elof Johnson

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3520
Medlemskap
2021
Sv: Hög fordonskatt?

Man kan undra vad syftet är med den koldioxidbaserade skatten på husbilar!?
Det sägs att det är en miljöskatt? samtidigt så struntar man i om det finns partikelfilter eller ej.
Skatten drabbar alla oberoende av körsträcka d.v.s. ju längre man kör ju billigare skatt per mil ! och samtidigt släpper man ut mer koldioxid !!! får ej ihop det.
Till råga på allt gynnar det?bilar över 3,5t som av den anledningen drar mer bränsle ???
Ur rättvisesynpunkt borde skatten tas ut på bränslet?!

Jojje
Vet inte hur jag skulle vara gynnad. Min nya Byrstner är uppviktad till 4 ton.
Skatten är 7900kr. Dina övriga synpunkter håller jag med om.
Inte ens den här nya bilen har partikelfilter.
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Hög fordonskatt?

Det jag menade med gynnad är att om HB väger t.ex. 6t. så drar den följaktligen mer bränsle och därmed släpper man ut mer CO2 jämfört med en som väger 3,5t. Skatten är fortfarande 7900:-

Jojje
 

corina

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Ljusdal
HBK-Nr
1403
Medlemskap
2023
Sv: Hög fordonskatt?

Jag fick inbetalningskort för helår av transportstyrelsen, fast jag ej har husbilen inreggad.
Detta tycker jag är mycket märkligt?!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hög fordonskatt?

Jag undrar om det är något lurt med denna tråd?

Fordonskatt

De flesta trodde nog att tråden handlade om fordonsskatt.
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Sv: Hög fordonskatt?

Jag undrar om det är något lurt med denna tråd?

Fordonskatt

De flesta trodde nog att tråden handlade om fordonsskatt.
baggepreviewvj8.jpg
 
Toppen