• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hårddisk till alla foton

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Hej har nu köpt en extern hårddisk på 750G för alla foton som ligger i 2 datorer o även ligger på skivor.Alltså en jädrans röra.
Ska man även bränna detta för säkerhetens skull eller en hårddisk till.
Ja det kan ju även hända något men den externa också.
Tips?/susanne
 

Bigge

HBK in Memoriam
Inlägg
816
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
4
Sv: Hårddisk till alla foton

Hej Susanne, bränn även ner dem på cd eller dvd skivor.
Även externa diskar kan få spader.

//Bigge
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Hårddisk till alla foton

Men hur länge klarar sig en skiva som ligger i ett FRANS JÄGER! ? Ska man bränna om dom efter en tid.I ett sådant skåp är det ju torrt o mörkt./susanne
 
F

F.d. 1471

Guest
Sv: Hårddisk till alla foton

Jag skulle bränna allt på DVD-skivor. Det är nog det enda arkivsäkra av dina alternativ.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Hårddisk till alla foton

Hej Susanne,

För att det ska bli "backup" så ska man ju ha samma information på två (eller fler) ställen.
Låt gärna informationen ligga kvar i datorerna och kopiera över den till den externa hårddisken.

Delar du ut den externa hårddisken i nätverket så kan du kopiera dit från bägge datorerna, finns även mjukvara som kopierar automatiskt (Norton ghost/Symantec back up and restore m.fl). Har du köpt dator nyligen från någon av de stora kedjorna kanske du köpte Norton 360, där ligger en mjukvara for backup av filer.

Peter :)
 

Bigge

HBK in Memoriam
Inlägg
816
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
4
Sv: Hårddisk till alla foton

Cd och dvd skivor klarar sig ganska länge, beroende på vilken kvalitet, de ska förvaras mörkt.
Bigge
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hårddisk till alla foton

Enig med Bigge, CD og DVD skiver holder bra lenge, men brenn nye sett komplette sett en gang i blandt og oppbevar i andre hus. Selv pleier jeg å si at jeg vil ha bildene på minst 3 steder til enhver tid - 2 PCer + ekstern disk + CD/DVD er det normale, men ofte er oppdateres 2 ekstra PCer med bilder. I PC sitter i bobilen, 1 står hjemme og Grethe og jeg har hver vår laptop.
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Hårddisk till alla foton

Jag tar och köper bra dvd skivor verkar ju hålla länge upp till 20 år det blir nog det bästa.
Och som sagt förvara dom ngn annanstans.Tack alla./susanne
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Hårddisk till alla foton

CD & DVD fungerar om man har ganska små volymer, 750GB HD = 160 DVD skivor...., tycker personligen att CD/DVD tillhör forntiden med dess begränsade lagringsförmåga. Blu-ray är en annan femma men kostsamt i dagsläget. Fotar du varje dag så ska du bränna om varje dag om det ska vara någon vits med det.

Är själv extremt säkerhets nojig/medveten men har inte en enda CD/DVD skiva, däremot körs det backuper/images varje natt per automatik på bilder, websida, systemdiskar etc

Det optimala är en NAS med speglade diskar (RAID 1)

Peter :)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 2702

Guest
Sv: Hårddisk till alla foton

Foton e viktiga att spara.. samt alla andra dokument...
om man jämför så blir cd o dvd alldeles för dyrt och för svårt att söka i.

Personligen kör jag med en speglad Nas på 1Tb sen har jag speglade diskar i datorn om 750Gig (dessa är endast för lagring då jag bootar från en raptor:) = snabbare disk). samt en clon på en extern disk. som förvaras utanför bostaden.

detta gör att jag känner mig ganska säker.. sen om man har en linux boot skiva så kan man få tillbaka det mesta om operativet skulle kracha.

så.. att lagra på disk är snabbare, säkrare och billigare anser jag.

MvH
Fredrik
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9319

Guest
Sv: Hårddisk till alla foton

Speglade diskar är nog bra för mekaniska haverier men det finns softwere som kan fördärva också. Ett oönskat progran som lyckats ta sig in och fördärva kan ju gå in på båda diskarna utan man märker det först. Inget antivirus program är 100 % igt. Där kan DVD vara ett bra altenativ. Norton verkar i dom samanhang inte vara det bästa att ha.
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Hårddisk till alla foton

Speglar hit o speglar dit fattar inte ett jota så DVD blir nog det bästa./Trevlig fortsatt sommar på er.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Hårddisk till alla foton

Den mest kända produkten från Symantec är ju NAV (använder BitDefender själv).
Däremot har jag inte hittat någon backup mjukvara jag tycker bättre om än Ghost. Har kört Binary Reasearch/Norton Ghost, PowerQuest/Norton ghost i över 10 år nu och älskar den.

Jag har alltid fler än en image (ej på samma datum) sparad utifall en skulle vara korrupt.

Peter :)
 
F

F.d. 2702

Guest
Sv: Hårddisk till alla foton

Instämmer med att inga virus progg e 100% så därför har jag kört utan i flera år.
gör online scan ibland men har aldrig haft några större problem (online 24/7). Dock har jag nu installerat Nod 32 som verkar helt ok.

När det gäller backup program så är jag också helt inne på Norton ghost som jag använt både proffesionellt och för eget bruk. kan vara lite bökigt ibland men ***censur*** bättre än de flesta alternativ.

Jag har aldrig hört talas om visrus eller liknande program som förstör dessa clon filer. finns säkert men man får nog jobba för att få det.

Så köra löpande backups till diskar e fortfarande det bästa enl mig..

MvH
Fredrik

BtW
(köpte precis en 150gig raptor :)
 
F

F.d. 346

Guest
Sv: Hårddisk till alla foton

Nu har inte vi så mycket bilder, ca 1900 st, men vi har alla bilder liggande på en bildbank hos FotoQuick och i vår dator. Funkar faktiskt riktigt bra. Jag samlar alla månadens bilder i en mapp och när månaden är slut kör vi över mappen till "banken" Om huset brinner ner så finns trots allt alla bilder kvar. Kanske kan passa en del av Er?

Anders & Jessica :):):):):):):)
 
Senast redigerad av en moderator:

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: Hårddisk till alla foton

Jag har allt på hårddiskar plus dvd skivor, lita bara inte till 100% på skivorna. Efter ca 3 år skulle jag spela upp en av skivorna, men icke att några bilder dök upp, provade i flera olika spelare men icke.

Ett tips som funkade för mig var att bränna om den skivan som inte gick att läsa och till min förvåning så funkar den utmärkt på den nya skivan
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Hårddisk till alla foton

Jag tycker att bränning till DVD (eller möjligen CD för små datamängder) är optimalast så lämge vi inte talar om bildskördar på flera GB om dagen.

Ett billigt sätt att förvara skivorna är i bankfack. Torrt, mörkt och säkert. Det jag är mest rädd för är stöld av hårdvaran eller brand. I båda fallen försvinner bildmaterialet på datorn men det som finns på skivor på annan plats finns kvar.
 
Toppen