• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Håller taket att gå på Frankia 840

F

F.d. 55728

Guest
Hej!

Någon som kan svara på om det är lämpligt att gå/krypa på taket på husbilen? jag har tänkt lägga en skiva under som fördelar vikten.
Någon som har erfarenhet av detta på sin Frankia 840?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag antar att den är konstruerad som dom flesta andra, med viss försiktighet kan du gå på taket,använder själv en hård frigolitskiva som underlag.
 
F

F.d. 56930

Guest
Jag har en 840 -08 och har gått på taket ett antal gånger och det är inga problem.
Det känns nästan helt stumt, ungefär som att gå på golvet inne i huset.
På min förra husbil, en Knaus sviktade taket betydligt mer. Frankia har tjockare väggar o tak jämfört med många andra märken.
 
S

Sören-6830

Guest
Förlåt en liten utvikning, men vill bara berätta att när vi köpte en ny Arto i Tyskland bad vi dem att lägga en matta, Caraskin, på taket för att bättre klara ev hagel. Mattan är en aning skrovlig, ungefär som på ett båtdäck, så halkrisken, förutom att den stabiliserar, gör det säkrare att gå på taket.
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Varför måste man gå på husbiltaket? Måste vara riskfyllt att något händer med läckor som följd
 
S

Sören-6830

Guest
För att göra snyggt och rent naturligtvis. Inte det minsta orolig för läckor eller andra skador, i alla fall inte på min bil. Den är stabilt byggd.
 
Toppen