• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hål ikarosseri sida

G

greven111

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato 14
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,0 55kw
Årsmodell Chassie: 1990
Husbilsfabrikat: Frankia
Husbilsmodell: 570 tme
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1990
Ämnesområde: Karosseri/Chassi
Hejsan. Tog bort ett klistermärke i övre bakkant på bilen och under det fanns en gammal backskada. Det var ett hål på ca 5 cm som nån fyllt med glasfiber spackel som nu lossnat. Det är torrt och fint innanför så klistermärket har gjort sitt. Frågan är Vad är det bästa jag kan använda för att täta hålet? Sätter ett nytt märke över så färg spelar ingen roll.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Hej på dej Greven

Jag skulle använda Plastic Padding kemisk metall. Detta har jag använt för att laga skador till min propeller på båtmotorn. Sitter som berget. Det gäller bara att göra rent med aceton & rugga upp metallen med smärgelduk före applicering så blir det bra.

Bennie
 
G

greven111

Guest
Bennsan skrev:
Hej på dej Greven

Jag skulle använda Plastic Padding kemisk metall. Detta har jag använt för att laga skador till min propeller på båtmotorn. Sitter som berget. Det gäller bara att göra rent med aceton & rugga upp metallen med smärgelduk före applicering så blir det bra.

Bennie

Tack för tipset. Det jag oroar mig för är att aluminiumen växer vid starkt solsken och då orkar inte kem metallen sitta fast. Det var det som hade hänt med glasfiberspacklet iaf fast kem metall kanske sitter bättre.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
greven111 skrev:
Tack för tipset. Det jag oroar mig för är att aluminiumen växer vid starkt solsken och då orkar inte kem metallen sitta fast. Det var det som hade hänt med glasfiberspacklet iaf fast kem metall kanske sitter bättre.

Kem-metallen biter verkligen i plåten så det är nog vad jag skulle använda. Eftersom skadan är så liten i förhållande till omgivande ytor så är rörelser pga temperaturvariationer försumbar. Ett annat alternativ är ju PP elastic som säkert också skulle duga.

Bennie
 
G

greven111

Guest
Bennsan skrev:
Kem-metallen biter verkligen i plåten så det är nog vad jag skulle använda. Eftersom skadan är så liten i förhållande till omgivande ytor så är rörelser pga temperaturvariationer försumbar. Ett annat alternativ är ju PP elastic som säkert också skulle duga.

Bennie

Tack så mycket
 

Gotand

FD HBK Medlem
Inlägg
213
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Jag lyckades "trycka" en torr tallgren genom plåten på min husbil. Hände vid ett möte, på smal väg. När jag svängde ut på vägbanan, svängde bakänden in mot grenen. Jag limmade på en liten fyrkantig rostfri plåt. Jag använde ett elastiskt foglim.
 
G

greven111

Guest
Gotand skrev:
Jag lyckades "trycka" en torr tallgren genom plåten på min husbil. Hände vid ett möte, på smal väg. När jag svängde ut på vägbanan, svängde bakänden in mot grenen. Jag limmade på en liten fyrkantig rostfri plåt. Jag använde ett elastiskt foglim.

Ja det skulle ju oxå vara ett bra alternativ
 
Toppen