• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hål i tak ?

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Hej
Har en Rapido 7099 -08 som ja ska montera solcell på , min fråga borra hål för kabelgenomförning har läst nånstans att det är dubbeltak ,är det något jag behöver tänka på eller är det bara sätta igång borret på en lämplig plats ( inga ledningar eller nåt annat som går i taket) skall limma fast panelen med Sika. Är det någon Rapidoägare här som monterat själv ??
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Känner inte till Rapido i detalj men du har säkert ett sandwichlaminat i taket. Dvs. glasfiberarmerad plast, aluminium eller träpanel (på insidan) med ett poröst plastskum emellan. Sisådär 35 mm tjockt.

Skall man göra hålet i taket för kablarna ordentligt så skall du se till att spärra fukt från att komma in i plastskummet. T.ex. genom att kleta Sika, epoxi eller liknande på hålets insida. Fast det är kanske överkurs eftersom du ju har en kåpa på taket. På båtar tätar man alltid när man gör hål i sandwichdäck.

Sedan har du ju den speciella "genomföringskåpa" med kabeltätningar, som du limmar på taket. Glöm inte primer innan du kletar på med Sika, så håller det bättre. Läs instruktio9nerna med andra ord. :)

MVH
Hans
 
Toppen