• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Här är Garmins nya navigator för Husbils/husvagnscamparna

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Här är Garmins nya navigator för Husbils/husvagnscamparna

Trafikinformation kan du köpa till i Sygic. Kostar ett par hundralappar.

Hej! Hur tar den emot den informationen om man har iPad 2 WiFi och en GPS-puck blåtand och man är utomlands. Måste man ha internetkoppling också eller kommer infon via satelit till GPS-pucken? Har en TOMTOM CaravanCamping som kartan gått ut på och det kostar ca 750:-för en karta + 4 uppdateringar under 1 år eller ca 900:- för en karta + 4 uppdateringar. Förra vändan var det inga 4 uppdateringar på Caravan-kartan så jag fick förlängt men då var det ca halva priset.
 
Senast ändrad:

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Sv: Här är Garmins nya navigator för Husbils/husvagnscamparna

Jag kör tomtom camper som ni gör nu, där finns ju internet inbyggt för nödvändig information i 16 EU länder om jag minns rätt.
Garmin vad jag förstår kräver att du laddar ner en gratis app och sen kommunicerar Garmin med din mobil och appen för att få viss information, trafikinformation får den via DAB( radio).
 

Juhani & Leila

HBK Medlem
Inlägg
303
Kommun
Storfors
HBK-Nr
10084
Medlemskap
2024
Sv: Här är Garmins nya navigator för Husbils/husvagnscamparna

En bra funktion i den nya navigatorn är "Camper 770LMT-D har ett praktiskt kartverktyg som visar kommande höjdinformation på din rutt – allt medan du tittar på din navigeringsskärm" om man har en hög husbil och behöver hålla koll på t.ex. låga broar.
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Sv: Här är Garmins nya navigator för Husbils/husvagnscamparna

En bra funktion i den nya navigatorn är "Camper 770LMT-D har ett praktiskt kartverktyg som visar kommande höjdinformation på din rutt – allt medan du tittar på din navigeringsskärm" om man har en hög husbil och behöver hålla koll på t.ex. låga broar.

Bra information, jag har lagt in en poi i min TomTom för att få den informationen.
Det är farligt att lita blint på informationen om bro höjder. Information måste finnas i kartan annars kan gps-en inte läsa den, det gör det tyvärr inte ofta.
Bengt
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Här är Garmins nya navigator för Husbils/husvagnscamparna

Jag funderar på att använda min Gamla Samsung 10.1 som GPS efter att jag köpt en 18.4" istället.
Har du fixat nån hållare till din eller har du den ligger löst?

Ett tps på hållare som jag använder för min iPad mini. Slaktade ett skyddsfodral med hård baksida som kan hålla iPaden. Skruvade fast denna plasthållare på en träbit som jag format för att passa i förvaringsfacket över radion.
ERIKPER
 

Lotta o Stefan

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
13588
Medlemskap
2024

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Sv: Här är Garmins nya navigator för Husbils/husvagnscamparna

Vad jag förstår skiljer det en hel del. WIFI, live information,men framförallt "avancerade husbilsspecifika navigationslösningar", vilket bland annat inkluderar rutter som anpassats efter ekipagets storlek och vikt. Navigatorn varnar också vid skarpa kurvor, branta lutningar och viktbegränsningar."
 

BenSo 08

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Hässelby
HBK-Nr
3033
Medlemskap
2024
Sv: Här är Garmins nya navigator för Husbils/husvagnscamparna

Arkilles, hur hjälper POI dig att se höjder i displayen?
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Här är Garmins nya navigator för Husbils/husvagnscamparna

Arkilles, hur hjälper POI dig att se höjder i displayen?

Jag tror Arkilles menar fri höjd vid broar etc inte höjdkurvor i naturen.
Denna funktion har ju Garmin Camper men det måste finnas information i Gps,n som talar om den t.ex en poi samling för detta. Garmin har detta installerat från början och behöver inte kompletteras annat än vid uppdateringen som man gör med jämna mellanrum.
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Sv: Här är Garmins nya navigator för Husbils/husvagnscamparna

Jag tror Arkilles menar fri höjd vid broar etc inte höjdkurvor i naturen.
Denna funktion har ju Garmin Camper men det måste finnas information i Gps,n som talar om den t.ex en poi samling för detta. Garmin har detta installerat från början och behöver inte kompletteras annat än vid uppdateringen som man gör med jämna mellanrum.
Tack Tommy,
Rätt jag har en POI för detta, men de nya PGS som är anpassade för Camper och Lastbil hämtar även denna information direkt från kartan om informationen finns lagrade där. Använder det i så fall att välja rätt väg mht fordonets höjd.
Problemet är informationen saknas i många kartunderlag.
Bengt
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Här är Garmins nya navigator för Husbils/husvagnscamparna

Tack Tommy,
Rätt jag har en POI för detta, men de nya PGS som är anpassade för Camper och Lastbil hämtar även denna information direkt från kartan om informationen finns lagrade där. Använder det i så fall att välja rätt väg mht fordonets höjd.
Problemet är informationen saknas i många kartunderlag.
Bengt

Tycker mig känna igen problemet även med min Garmin Camper.:confused:
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Sv: Här är Garmins nya navigator för Husbils/husvagnscamparna

Så är det, kartundelaget i många länder i det fallet är mycket bristfällig.
Vilket gör att jag letar efter Ip att komplettera med. Men det är svårt att hitta.
 
Toppen