• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hänga ytterkläders Plåtis

Bengt B

FD HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
14686
Medlemskap
2023
Bästa Husbilsvännet!

Hustrun och jag har en Bürstner 747 vilket ju är en tämligen stor husbil. Vi har ex vis krokar att hänga ytterkläder på direkt innanför dörren. Dessutom har vi en klädstång i garaget att hänga sommarkläder på när vi drar till Spanien på vintern. Väl där skiftar vi och hänger undan vinterkläderna. Vi har emellertid funderat på att skaffa oss en Plåtis för att bli mer flexibla i vårt husbilsliv men det här med klädförvaring i en Plåtis verkar knepigt. Vi har ännu inte sett någon lösning och undrar därför hur ni med Plåtisar gör med era kläder och då särskilt blöta ytterkläder ex vis.

Vänliga hälsningar
Bengt
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Hänga ytterkläders Plåtis

Ja husbilslivet består av prioriteringar. Vad skall man ha med och vad skall man ha plats för? Din fråga går inte att svara generellt på, det beror på hur bilen är byggd. I de med separat toa och dusch i ett "eget litet rum" går det att ordna en upphängning. I de med mittdusch funkar inte detta. Så finns det plåtisar med separat dusch. När jag gick från 7,3 meter till 5,99 meter och tömde den stora bilen så upptäckte jag saker jag inte hade en aning om att jag hade med. Allt sådant ställdes undan sedan prioriterade jag bort sådant jag inte använt de senate månaderna. Min Pössl/Globecar har gott om skåp och lådor så husgeråd och livsmedel har gott om plats. Dock är kylskåpet för litet, man måste stuva tight. Det finns bilar med sk Tower skåp men då ryker väl något annat. Vi ångrar inte att vi gick ner i storlek. Prioritera!
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Hänga ytterkläders Plåtis

Ok men det löser ju inte frågeställaren problem helt, bara den fuktiga delen. Klädförvaring med byte från vinter till sommargarderob vid vintervistet i Sydeuropa är fortfarande ett problem. Vi med plåtisar måste prioritera hårdare vad vi skall ha med, allt kan inte rymmas i de begränsade utrymmena.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Hänga ytterkläders Plåtis

Nä det stämmer. Men frågeställaren talar om klädstång i garaget. Så han har tydligen större behov än kortbrallor och tre T-shirt. Jag uppfattar ditt svar att han får prioritera bort allt som han tidigare haft med. Ok mindre bil betyder mindre utrymme. Och det går ju alltid lätt att raljera?;)
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Hänga ytterkläders Plåtis

Det blir givetvis att prioritera kraftigt. Jag har också klädstång i garaget, men det får tampas med stolar, grill osv, så därför används inte garaget normalt för hängande kläder. Utöver garderoben används lådorna till kläder.
Ska kanske tillägga att vi har mycket plats, som normalt inte utnyttjas.
 

Bengt B

FD HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
14686
Medlemskap
2023
Sv: Hänga ytterkläders Plåtis

Tack för alla synpunkter!

Jag har fått bekräftat vad jag misstänkte; det finns inte någon bra lösning på att ha hängande kläder i en Plåtis. Här finns utrymme för en kreativ husbilsdesigner att komma med en nyhet. Självklart har en Plåtis stora fördelar ur andra aspekter som kan väga upp den här nackdelen. Man för ju, som påpekats, prioritera mellan vilka egenskaper man värderar högst.

Mvh Bengt
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Sv: Hänga ytterkläders Plåtis

Tack för alla synpunkter!

Jag har fått bekräftat vad jag misstänkte; det finns inte någon bra lösning på att ha hängande kläder i en Plåtis. Här finns utrymme för en kreativ husbilsdesigner att komma med en nyhet. Självklart har en Plåtis stora fördelar ur andra aspekter som kan väga upp den här nackdelen. Man för ju, som påpekats, prioritera mellan vilka egenskaper man värderar högst.

Mvh Bengt
Problemet är enkelt att lösa..köp ingen plåtis
 
Toppen