• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hänga våta/fuktiga kläder i duschutrymmet

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Hej!

Saknar möjlighet att kunna hänga fuktiga/våta kläder i duschen och är på jakt efter smidig lösning så man fortfarande kan använda duschen till det den är avsedd för.

Har sett någon rostfri variant där man kan fälla upp bygeln mot taket när man duschar. Men minns inte var jag såg denna lösning. Någon som vet var man antingen kan få tag i den varianten eller något liknande.

Vill inte göra hål i väggarna.

Mvh!
// Niklas
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.580
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Hänga våta/fuktiga kläder i duschutrymmet

Jag löste det med en rostfri hängare från Clas Ohlson, artikel 31-4391, kr 79,-. Hängaren sticks upp i skarven mellan tak och vägg, där den sedan hakar fast i väggens överkant. Den är lätt att böja till så den passar väggens svängda form.

22209d1257517690t-091101-002x.jpg
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Hänga våta/fuktiga kläder i duschutrymmet

Vi köpte en spännbar duschstång på IKEA & satte mellan väggarna i duschutrymmet.

Bennie
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Hänga våta/fuktiga kläder i duschutrymmet

Förslagen är bra, så tack för dem.

Men jag söker en fast installation där man kan vika undan/upp stången när man duschar. Och där det går att hänga upp kläder på en galge (torkar bättre/snabbare).

En stång som spänns mellan väggarna är tyvärr i vägen när man duschar och behöver då plockas ned.

Den lösningen jag såg, men inte hittar bild på just nu, är en bockad rostfri båge (bockat som ett U) som, när den ej används är uppfällt mot taket och ligger då utanför takluckans yttersarg.

Den eller liknande lösningar söker jag, som ej behöver demonteras vid dusch och som går att hänga flera galgar på (ursäkta om jag var otydlig).

Mvh!
// Niklas
 

Per&Monica

HBK Medlem
Inlägg
299
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
18158
Medlemskap
2025
Sv: Hänga våta/fuktiga kläder i duschutrymmet

Hej,

En liknande stånglösning finns i duscharna i Sunlight T68 och dess systerbilar carado mfl. Borde kunna fås som reservdel.

Rulla nätt där ute // Per
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Hänga våta/fuktiga kläder i duschutrymmet

Vi har en sådan som standardutrustning i vår bil.
outline-utdragbar-kladlina-fk480.png
Fungerar även bra i fall Du inte får tag på den uppfällbara stången.
//Kjell
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Hänga våta/fuktiga kläder i duschutrymmet

Vi har en sådan som standardutrustning i vår bil.
Visa bilaga 121840
Fungerar även bra i fall Du inte får tag på den uppfällbara stången.
//Kjell

Har sett dem också. Funkar de bra? Jag tänker mig att man hänger 2-3 (kanske upp till 4st) galgar med blöta halvtunga kläder.

Jag ser framför mig hur linan slakar och galgarna samlas i mitten längst ned i "dalgången". Men ni har kanske annan erfarenhet?

De finns att få tag på hos K-Rauta.

hthttps://www.k-rauta.se/byggvaruhus/kl%C3%A4dlina-smedbo-outline-fk480-2-5m


Mvh!
// Niklas
 
Senast ändrad:

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Hänga våta/fuktiga kläder i duschutrymmet

Har sett dem också. Funkar de bra? Jag tänker mig att man hänger 2-3 (kanske upp till 4st) galgar med blöta halvtunga kläder.

Jag ser framför mig hur linan slakar och galgarna samlas i mitten längst ned i "dalgången". Men ni har kanske annan erfarenhet?

De finns att få tag på hos K-Rauta.

hthttps://www.k-rauta.se/byggvaruhus/klädlina-smedbo-outline-fk480-2-5m


Mvh!
// Niklas

Ja, visst ger en lina alltid med sig oavsett hur hårt men försöker spänna den. Vi fördelar galgarna längs hela bredden och "förseglar" varje galge på linan med en gummisnodd. Lite bök förstås, men i brist på annat så, och det fungerar förvånansvärt bra. Den lilla linkasetten på väggen stjäl ju inget utrymme och stör ej heller utseendet på något vis.

Hälsningar
Kjell
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Hänga våta/fuktiga kläder i duschutrymmet

är det någon som löst att hänga våta handukar utomhus på bilen med något smart fäste , ej cyckelsäll eller torkvinda .håkan
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hänga våta/fuktiga kläder i duschutrymmet

Hadde en bra løsning på en Winnebago vi hadde her down under. 2 festebeslag som vi kunne henge et uttrekk tørkestell på. Satt på veggen under markisen.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Hänga våta/fuktiga kläder i duschutrymmet

är det någon som löst att hänga våta handukar utomhus på bilen med något smart fäste , ej cyckelsäll eller torkvinda .håkan

På vår gamla bil (delintegrerad) hängde vi dem över backspeglarna (efter att rengjort dem från flugor mm. Men på vår nya (helintegrerade) med sk. bussspeglar funkar ju inte detta. Så vi behöver hitta en ny lösning. Bra att du ställer frågan.

Mvh!
// Niklas
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Hänga våta/fuktiga kläder i duschutrymmet

Har sett dem också. Funkar de bra? Jag tänker mig att man hänger 2-3 (kanske upp till 4st) galgar med blöta halvtunga kläder.

Jag ser framför mig hur linan slakar och galgarna samlas i mitten längst ned i "dalgången". Men ni har kanske annan erfarenhet?

De finns att få tag på hos K-Rauta.

hthttps://www.k-rauta.se/byggvaruhus/klädlina-smedbo-outline-fk480-2-5m


Mvh!
// Niklas

Hej igen, Niklas!

Gick förbi husbilgaraget för en stund sedan och hängde upp min dunjacka och två badrockar på linan,
IMG_2026.jpg
Som Du ser hänger de ganska problemfritt i sina galgar. Hårsnoddarna jag nämnde om använder vi endast då vi har kläder hängande i galgar på linan när vi är på färd med bilen.
//Kjell
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Hänga våta/fuktiga kläder i duschutrymmet

Hej igen, Niklas!

Gick förbi husbilgaraget för en stund sedan och hängde upp min dunjacka och två badrockar på linan,
Visa bilaga 121868
Som Du ser hänger de ganska problemfritt i sina galgar. Hårsnoddarna jag nämnde om använder vi endast då vi har kläder hängande i galgar på linan när vi är på färd med bilen.
//Kjell

Tack så hemskt mycket för bilden och tiden du tog dig!
Det där ser riktigt bra ut. Trodde först jag skulle välja bort den lösningen men icke då. :twitcy:

Mvh!
// Niklas
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Sv: Hänga våta/fuktiga kläder i duschutrymmet

är det någon som löst att hänga våta handukar utomhus på bilen med något smart fäste , ej cyckelsäll eller torkvinda .håkan

Hej!

Kanske kan detta vara något...

https://www.campingtillbehor4u.se/sv/artiklar/torklina-med-sugproppar.html

Jag har för mig att jag har sett sugkoppar som liknar de man nyttjar för att bära fönster etc, med fästen för att kunna fästa en torklina... Hittar den dock inte nu...


//Jocke

Hittade en variant...
https://www.vidaxl.se/e/8718546653094/proplus-sugkopp-med-ring-och-2-s-krokar-758082
 
Senast ändrad:
Toppen