• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hälsning från Sicilien

Christina & Åke

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2024
Det är femte vintern vi tillbringar på denna lilla underbara ö. Vi fricampar! Vädret i skrivande stund är sol 18 grader och en svag bris. Idag söndag är det marknaden som gäller, vi kanske inte handlar nåt men det är roligt med komersen. Vi har med oss vår scooter som vi tillbringar många timmar på under vår vistelse härnere. Det är lätt att ta sig fram på alla möjliga vägar och stigar, allt blir så åtkomligt, speciellt när vi har en husbil på 10 meter.
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Hälsning från Sicilien

Hej

60 år Ni borde vara här hemma och jobba så att jag kan få en bra penssion.
Ha det bra.
/ Vidhem:mad:
 
F

F.d. 55337

Guest
Sv: Hälsning från Sicilien

Hej Åke och Christina!
Vi sågs senast i påsk i Borgholm. Vi blev pensionärer i år men vågade oss inte på en övervintringsresa i år. Istället åkte vi ner i Europa i våras i cirka 6 veckor och var nere och kollade läget i Spanien nu i höst, då var vi borta i 8 veckor. Bland annat låg vi på campingen Villasol i Benidorm men när det hade regnat flera dagar i rad så valde vi att åka upp till Gruissan och Narbonne plage där det var bättre väder. Vi har varit hemma nu i drygt 3 veckor. Vi är fortfarande lite skeptiska att vara hemifrån så lång tid som en övervintringsresa, men vi får se till nästa vinter.

Hälsningar Anders och Birgitta från Ljusterö
 
T

tomgus

Guest
Sv: Hälsning från Sicilien

Det är femte vintern vi tillbringar på denna lilla underbara ö. Vi fricampar! Vädret i skrivande stund är sol 18 grader och en svag bris. Idag söndag är det marknaden som gäller, vi kanske inte handlar nåt men det är roligt med komersen. Vi har med oss vår scooter som vi tillbringar många timmar på under vår vistelse härnere. Det är lätt att ta sig fram på alla möjliga vägar och stigar, allt blir så åtkomligt, speciellt när vi har en husbil på 10 meter.

Tjänare!
Va avundsjuk man blir! I Ljungby just nu regnar det....fast glädje ändå.Vi är nämligen stolta farföräldrar till Isidor 15 dagar gammal.Vi som är nya husbilsägare har gjort vår riktiga premiär i Europa i höst- 6 veckor blev det och vi är fortfarande gifta jag o Lisa!
Fortsätt gärna berätta hur ni har det.
Själva åker vi till Norrland snart för snö o skidor,vilket inte är dumt heller.
Hälsningar Tomas o Lisa med nya Kaben i Kårehamn somras
 

Christina & Åke

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2024
Sv: Hälsning från Sicilien

Hej igen! Den här underbara "sommardagen" blev så mycke mer. Temperaturen blev hela 21 grader. En sicilianare kom och hämtade oss med sin bil och vi åkte till affären och köpte svärdfisk som skall läggas på grillen ikväll. Då måste det ju bara vara citron till, så vi tog scootern och åkte till en citronlund ca 4 kilometer härifrån och plockade själva av den underbara väldoftande gula frukten.
Vad roligt Thomas och Lisa att ni fått barnbarn! Grattis!:)
Tack också Anders och Birgitta för er hälsning. :)
 
F

F.d. 1649

Guest
Sv: Hälsning från Sicilien

Hej.
Ni skriver att Ni fricampar,vågar Ni lämna bilen obevakad när Ni åker ut med scotern?Hur är det annars att vara på Sicilien i förhållande till Spanien?
Mvh Jan-E.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Hälsning från Sicilien

Hej och hälsning från Sydspanien, också vackert väder och c:a 25 i dag!

Vi har funderat att efter nyåret åka till Sicilien via Barcelona, färja till Civitavecchia (Rom) och sedan till Siciliens sydkust. Dock svårt att hitta information om vart och vilka vägar ner.

Därför jättetrevligt att ni skriver om hur det är där nere, vore intressant att veta mer om trevliga fricampingar, vädret januari/februari osv.

Hälsning
anita&jyrki
 

Christina & Åke

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2024
Sv: Hälsning från Sicilien

Vi har alltid fricampat här på Sicilien. Naturligtvis ber vi någon husbilsgranne titta till vår bil när vi åker iväg. Alla hjälps åt. Vi har under våra fem år bara upplevt allt possitivt. Polisen åker runt och tittar till oss, att vi har det bra. Dom är jättetrevliga. Här körs ingen bort. Färskvatten finns obegränsat, det du måste producera är elen. Temperaturen är ungefär som i Spanien, vi själva står längst ner på södra Sicilien. Förra vintern var mycke regn och blåst men å andra sidan var det den sämsta vintern på 40 år! Det är en fröjt att handla mat här nere! Fantastiskt fina varor och billigt. Sicilianarna är väldigt gästvänliga och trevliga.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Hälsning från Sicilien

Tack!

Förra vintern var det sämsta på 40 år även här på solkusten, och denna vinter hittils den varmaste sedan 1940-talet när man började mäta.

Men det blir nog Sicilien nu efter ert trevliga svar! Hoppas vi syns där nere i januari.

Hoppas på fler trevliga rapporter!

anita&jyrki
 
F

F.d. 4755

Guest
Sv: Hälsning från Sicilien

Hei på dere. Nesten utrolig å forstå at dere kan fricampe hele tiden. Når jeg ser på Google Earth ser det ut til å være tett befolket. Har dere en GPS-posisjon slik at vi kan se nærmere på omgivelsene der dere er?
 

Christina & Åke

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2024
Sv: Hälsning från Sicilien

Du skriver att ni kommer över till Rom. Då är det bara att välja antingen kustvägen eller den stora europavägen ner till Villa på Italienska sidan och över med färja till Messina. Kostar för vår husbil 37 euro. Vi åker sedan Catania Siracusa och ner till marina di Modica (det är c:a 25 mil)jag vet att det finns så många fricampingplatser på Sicilien så det är bara en fråga om var man vill vara, när det gäller vädret så kan man bara sia om det, vi hoppas på bättre väder i år än förra året. Så här långt har det varit varmare än i fjol:)
 

Christina & Åke

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2024
Sv: Hälsning från Sicilien

Hej Norge!
Där vi står är positionen N 36gader 42,457
E 014grader 47,419
På den här platsen får plats ca fem husbilar men bara en kilometer härifrån finns det platser för över 20 husbilar.
Dom här platserna står man på vit marmor, gott om palmer och intill havet, fritt vatten och polisens välsingnelse.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Hälsning från Sicilien

Hej Christina & Åke,
det låter härligt och tycks fungera bra med husbil där nere. Hur är det på vägarna på Sicilien i jämförelse med södra Italien , t.ex. Neapel där dom ännu inte tycks ha förstått varför det finns olika slags vägmärken och att röd tänd lampa på ett trafikljus betyder stopp.
V-backen :wink:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Hälsning från Sicilien

Hej Norge!
Där vi står är positionen N 36gader 42,457
E 014grader 47,419
På den här platsen får plats ca fem husbilar men bara en kilometer härifrån finns det platser för över 20 husbilar.
Dom här platserna står man på vit marmor, gott om palmer och intill havet, fritt vatten och polisens välsingnelse.

Olika koordinatformat fortsätter att förvirra mig. Har hamnat några hundra meter fel ett antal gånger utan att inte riktigt förstå varför:

Försökte titta via Google Earth på er position. I Google Earth visas koordinaterna/rutnätet som Grader Minuter Sekunder. Om jag räknar om 42,457 decimalminuter till minuter och sekunder får jag det till 42 min 27,4 sek, och 47,419 decimalminuter till 47 min 25,1 sekunder.

Då hamnar jag, enligt rutnätet i Google Earth, mitt i ett villaområde längs via Catania, lite sydost om centrum i Marina del Modica - är det där ni står eller räknar/tänker jag fel igen?
 

Christina & Åke

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2024
Sv: Hälsning från Sicilien

Hej igen. Det är nog inte fel på dina tankar. Vi har två GPS,er och dom visar olika, så här får du en ny position. E14 gr. 47`09 N36 42`27 Hoppas denna blev rätt
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Hälsning från Sicilien

Hej igen,

En liten, men intressant detalj: hur kör ni internet?

-internet-cafe
-trådlös/WiFi
-mobilt modem
-eller satellit

hälsn
jyrki
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Hälsning från Sicilien

OK - står ni längs Via del Laghetto alldeles där den svänger 90 grader så är jag med...:yes:
 
Toppen