Grenrör

Tråd startad i 'Sköt om Husbilen' av Danne54, 10 Februari 2019.

  1. Danne54

    Danne54 HBK Medlem

    Inlägg:
    28
    Kommun:
    Timrå
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    24699
    extraktor grenrör till en j5 90 2,0 swift peugot nån som vet vart man kan få tag på.M.V.H Danne
     
  2. Ingrid o Pålle

    Ingrid o Pålle HBK Medlem

    Inlägg:
    2,999
    Kommun:
    Uppsala
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    3493
    Ferrita i Köping tillverkade sådana för många år sedan.

    Tror inte de har några kvar, och nytillverkning är knappast troligt.

    Pålle
     
  3. Knut

    Knut HBK Webb Admin medlem

    Inlägg:
    16,674
    Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Orginalt så er det samme som på Fiat Ducato og Citroen med 2 liter bensin motor.
     
  4. Wessly

    Wessly HBK Medlem

    Inlägg:
    127
    Kommun:
    Sala
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    25066
    Är inte helt säker, men tror att någon skrev att det gick att bygga om rör till B18 så det passar. Kanske värt att undersöka vidare.
     
  5. Boalor

    Boalor HBK Medlem

    Inlägg:
    11
    Kommun:
    Nynäshamn
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    11553
    En Swift 1994 skrotas hos Walters Bildelar i Falkenberg.
    Annons på Blocket 6/2.
     
  6. Jolie

    Jolie HBK Medlem

    Inlägg:
    65
    Kommun:
    Nyköping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    24753
  7. JANKRO

    JANKRO HBK Medlem

    Inlägg:
    3,326
    Kommun:
    Norrköping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    854
    Hejsan, jag har meckat en hel del med bensinhusbilar. Motorn är ju en gammal Peugeot bensinmotor som finns i två utföranden till husbilarna, samma motor men lite olika kompression och kamaxel gör att den ena kallas ca. 75hk motorn och den andra 85hk motorn. beroende på om de satt i det lite lättare eller tyngre chassit. Samma motor sitter i alla bensinbilar oavsett om det står Fiat, Peugeot, Citroën eller Talbot i grillen på bilen.
    Det finns lite olika metoder att få lite bättre kraft i dem. Man kan borra upp några munstycken i förgasaren bl. a. för de är väldigt snålställda från början vilket avslöjas om man stoppar in en bredbandslamda i avgassystemet.
    Man kan och bör göra om/byta ut luftrenaren som är väldigt kvävd i stora burkens ingång på gaveln, även om den skiljer lite mellan årgång och fabrikat på chassit. Ställa om tändning m.m.
    Man kan också tillverka en distans på ca. 25m.m. för att höja upp förgasaren från insugningsröret.
    Mest nytta gör borrning av munstycken, men kraften kommer ju inte från ovan utan från bränslet :p.
    Många sa att det blir inte så stor skillnad i bränsleförbrukningen med borrade munstycken och det blir det kanske inte heller om man inte gasar mer på andra ställen än i uppförsbackar m.m. där skillnaden märks som mest, men foten trycker nog ibland lite extra även på andra vägsträckor. Men det är nog ändå gott att ha det lilla extra ibland.

    Något som man kan kolla är så att det verkligen blir full gas när plattan är i mattan. Tryck ner gaspedalen och kolla vid förgasaren så att det inte finns rörelse kvar på spjället vilket inte är/var ovanligt om ingen hade kollat och justerat det tidigare.

    Och så extraktorgrenrör :), men i din SWIFT Peugeot borde det väl sitta 85hk möllan och då har du troligen det grenrör som kan andas skapligt utan byte redan, även om ett extraktorgrenrör är ännu bättre. Man kan se skillnaden på grenrören genom att det som kväver motorn är en sammangjuten klump så att säga men det som funkar ok. har fyra separata "rör" ut i gjutningen.... Jag har några bilder på dem tror jag, återkommer med dem lite senare för de ligger i en annan dator eller sparade på en reservdisk troligen.

    M.v.h. JANKRO.
     
  8. JANKRO

    JANKRO HBK Medlem

    Inlägg:
    3,326
    Kommun:
    Norrköping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    854
    • Här är bilderna, jag såg att Jolie's länk ledde till den bättre varianten av originalgrenrör.
    Det kvävda grenröret
    exhaust_manifold_comparison_xn1t.jpg

    Det skapliga originalet som skall funka rätt bra.
    exhaust_manifold_xn1ta.jpg

    Ett komplett system med extraktorrör som säkert är svårt att komma över nu för tiden, för de flesta husbilar med den utrustningen är nog faktiskt fortfarande vid liv eller står och vilar sig någonstans än så länge.
    fi40109.jpg

    Det finns även rätt mycket info på engelska sidor där bilarna och motorerna är rätt vanliga.

    M.v.h. JANKRO.
     
    summer och Michael S gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.