• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

gråvatten

F

F.d. 55261

Guest
Gråvattnet luktar illa i hela husbilen. Jag stänger diskhoproppen med det hjälper inte helt.
Finns det något medel att tömma i tanken ?
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.527
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: gråvatten

Hej!

Vi har samma problem ibland. Det uppstår mest när vi har kört en stund och har mycket vatten i tanken. Jag tror att när det är mycket vatten i tanken och vi kör bilen så kommer vattnets rörelse att påverkar trycket i avloppsrören så att vattenlåsen töms och lukten kommer.

Jag brukar hälla i detta medel från Thetford och låter det lösa upp fett och annat. Har fått för mig att det blir lite frächare. Du kan ju kolla in länken och ladda ner brochyren.

Ska bli spännande och höra vilka olika medel ni andra använder. Kan tänka mig att det är allt från såpa till ............

TANK FRESHENER
FLUID FOR THE WASTE WATER TANK

Tank Freshener is an effective fluid for the waste water tank and pipes in
campers and caravans. The waste water tank contains waste water from
the shower, washbasin and kitchen. In the course of time, pollutants can
form that produce unpleasant smells. Tank Freshener reduces and
prevents deposits and the accumulation of grease and makes the waste
water tank fresh and clean. Available in a 1.5 litre bottle


http://www.thetford.nl/web/show/id=45859/langid=42

 

Gubben

FD HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
14765
Medlemskap
2023
Sv: gråvatten

Du måste även se till att du har en propp i handfat/ ev. dusch golv för det är ju anslutet till samma tank , under färd ! Vid stilla liggande brukar oftast vatten låsen funka om man slår lite H2O i resp. avlopp å då behövs inte ngr.proppar. ( Håller med om att gråvatten luktar vedervärdigt när det skall tömmas) !:confused:
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: gråvatten

Brukar hälla i lite toamedel eftersom vi ändå måste använda det. Vi har ingen SOG.
Den lösningen har fungerat utmärkt. Kan säga att vi har aldrig haft någon lukt från gråvattentanken. Medlet häller vi bara i när vi tror att det kommer ta ett tag innan tömning vi varmt väder.
Det är nog bra om man ser till att det finns en liten svacka på slangen så det blir ett vattenlås om det saknas på dom olika ställena.
 

A.son

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
597
Medlemskap
2024
Sv: gråvatten

Har testat Allrent (i detta fall Ocean) vilket jag tycker funkar helt OK. Ett betydligt billigare alternativ än de specialmedel som finns. Dock brukar jag köra någon gång med dessa medel också som omväxling. Det är också viktigt som "Gubben" påpekar att använda proppar.
 
Senast ändrad:

telijej

HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2024
Sv: gråvatten

Hej! Jag har haft samma problem i många år med alkovbil. Jag har förstått att det blir undertryck i bodelen under färd. På sommaren då det är varmt och jag har sidorutan öpen känner jag i hytten den karakteristiska lukten dra förbi ansiktet. Ännu värre är det om man kör i motlut och därmed får en lufttryckssänkning. Nu har jag inte märkt problemet sedan jag kröp under bilen och satte en backventil i luftningsslangen till avloppstanken. Lukten kan komma åter om jag har glömt stänga avtappningskranen. Ventilen har tagit från en billig handpump för vätskor gjord av plast.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: gråvatten

Ventiler, proppar och vattenlås är bra men så har vi det viktigaste kvar. Att hålla tanken ren.
Köpte en handsruta på Biltema för deras underredsbhandling som passar på vanliga 1 litersflaskor. Värmde slangspetsen och tröck in munstycket så endast 2 hål blev öppna.
Fyller en tomflaska med klorin och sprayar den i tanken. Vitsen med handpumpen är att jag kan få klorin på hela tankens insida. Även översidan som kan vara svår att duscha på eftersom mitt stora tanklock sitter uppepå tanken.
Bara att låta verka en stund och sedan spola runt med trädgårdsslangen.
Kör samma klorinbehandling av toa tanken ibland med gott resultat.
 

Kastanj

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
174
Medlemskap
2024
Sv: gråvatten

Hej!
Ett sätt att få bort den dåliga lukten kan vara att slå ut bakterierna som trivs i avloppet.
Försök att få tag på "Kloramin" det är ett decinfektionsmedel som vi använde inom mjölkproduktionen, testa med ett dosmått c:a en kvarts deciliter. finns möjligen att få tag på hos någon lantmannaaffär eller lokalförening där det fortfarande finns mjölkbönder i omgivningen. Jag vet att jag köpte på Elmia en gång i dospåsar vill minnas att dom hette "duobakt". jag använde en påse till en 100 liters gråvatten tank.
Göran.
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: gråvatten

Hej alla med luktproblem...

Jag har en Dethleffs A5832 Comfort -97:a, i den har det aldrig luktat avlopp, inte en enda gång! Vet inte vad Dethleffs har för konstruktion på avluftning och vattenlås men en sak är säker det fungerar utan att propparna är i eller en massa medel i tanken mm.

Mitt tips är kolla konstuktionen på en Dethleffs och gör din bil lika dan. Därmed har jag inte sagt att allt är perfekt på Dethleffs...!

Ha det gott hälsningar Ånefjord:D
 
Toppen