• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gråvatten på vägen.

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Gråvatten på vägen.

Jag har monterat en sån på vår bil. Problemet är att få den att bara öppna lite så det inte stänker så mycket på bilarna som kör bakom.
Funderar på om man kanske skall förlänga slangen så den kommer närmre asfalten. Då låter det heller inte så mycket om man tömmer när man står still.

Haha! :)
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Gråvatten på vägen.

Jag har monterat en sån på vår bil. Problemet är att få den att bara öppna lite så det inte stänker så mycket på bilarna som kör bakom.
Funderar på om man kanske skall förlänga slangen så den kommer närmre asfalten. Då låter det heller inte så mycket om man tömmer när man står still.

Sätt utloppet på slangen framför ena, eller båda, bakhjulen så märks det inte att det är från din bil det rinner. :rolleyes::D
EssoJ
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Re: Sv: Gråvatten på vägen.

Jo jag vet, det kan ofta urarta i ren lynchstämning
Kände mig bara lite busig i morse :D

Ett mycket känsligt ämne i gråvattenklubben:D Här gäller att se upp.
Själv kör jag alltid med öppen kran då det är ända sättet att få helt tomt i tanken efter normal tömning. Gör jag inte det sätter kranen igen och är sedan mycket svår att rensa. Jag vet, dålig konstruktion men så är det på billiga bilar. Detta hände på semestern och fick tömmas med sughävert. Smaken var värre en lukten :D Det brukar komma en skvätt i de första vänsterkurvorna men inte så mycket. Fortfarande har ju ett stort antal hus med privata avlopp markinfiltration och de flesta båtar släpper sitt gråvatten i sjön så mina några tiotal liter per år har ingen miljöpåverkan.
Nu kan ni ta fram de stora orden och förfasa Er.:) Det bjuder jag på. Hej hopp i Trollskogen, håll tillgodo bara:p:
 
Senast ändrad:

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Gråvatten på vägen.

Vi är nyss hemkomna från en tvåveckors tur som mestadels gick i vårt norrländska inland och fjälltrakter. På hela resan såg vi inte till ett enda ställe där man officiellt kunde tömma gråvatten, normalt övernattar vi fritt men vid två tillfällen övernattade vi på en camping då dessa låg perfekt till för en dagsvandring som vi ville genomföra, inte heller på dessa campingar fanns någon gråvattentömning och vid fråga så kände de heller inte till någon i trakten.
Vi brukar tömma gråvattnet på en väl vald grusbädd och tömmer man en mindre mängd varje dag så är lukten i stort sett obefintlig, lukten kommer när det får ligga kvar i tanken och börjar att jäsa.
Det är förkastligt att tömma på parkeringar rastplatser osv men väljer man rätt underlag långt från bebyggelse så är det i stort sett bara vatten som släpps ut.
 
Toppen