• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gråvatten på vägen.

Lena & Bosse Möller

HBK styrelse suppleant
Inlägg
20
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
2021
Medlemskap
2027
Idag körde vi från Böda hamn. Där var bilar som inte hade tid att vänta på sin tur för att tömma sin gråvatten tank. Vi fick en av bilarna framför oss. Helt plötsligt
kommer där flera duschar av gråvatten mot oss. Vi får sakta in för att inte bli helt nedstänkta av vattnet. När vi kom fram till vårt resmål ser vi att hela sidan på vår bil är alldeles brun prickig av gråvatten.Vi brukar inte klaga men nu vill vi uppmana att använda tömnings platserna. Var rädd om naturen och husbils ägarnas rykten.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Gråvatten på vägen.

Var det verkligen en full tank på uppåt kanske 100 liter som tömdes eller var det en mindre mängd som kan komma när man börjar åka med en nytömd tank och bortglömd stängning av ventilen under viss stress med köer, toatömning och vattenfyllning för att snabbt komma iväg från plattan.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 51015

Guest
Sv: Gråvatten på vägen.

Var det verkligen en full tank på uppåt kanske 100 liter som tömdes eller var det en mindre mängd som kan komma när man börjar åka med en nytömd tank och bortglömd stängning av ventilen under viss stress med köer, toatömning och vattenfyllning för att snabbt komma iväg från plattan.

M.v.h. JANKRO.

Ta chansen att läsa trådskaparens inlägg en gång till... ditt inlägg indikerar att du missat väsentlig information från denne. :)

Mvh
 

hans p

HBK Medlem
Inlägg
312
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
782
Medlemskap
2024
Sv: Gråvatten på vägen.

jag använder min mc också så att sej att det bara är skitsnack funkar inte
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Gråvatten på vägen.

Det verkar vara vanligt med dyngspridare vart man än åker. Vi hade en trevlig promenad längs en strandväg i Frankrike då det kom en dyngspridare utan skam i kroppen och stänkte både på vägen och på oss (centrifug-kraft i kurvan). Hann inte ta fram kameran så snabbt annars hade han fått sig en saftig räkning från kemtvätten. Bilen var varken Svensk eller Fransk, men jag hade nog hittat hans adress! Man förväntar sig inte något sådant när man promenerar...
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Gråvatten på vägen.

Tyvärr verkar det bli allt vanligare. Kanske för att det blir allt fler husbilar? :)

Vi brukar vara till ett ställe där byn ordnat en jättefin ställplats. Man kan inte tömma där för det finns inte kommunalt avlopp, bara en liten avloppstank. En del husbilar tackar för den fina ställplatsen genom att släppa ut sitt gråvatten när man kör genom byn. Är det konstigt att folk blir trötta på husbilar? Och vem vill ordna en ställplats om de skall få hela byn sprinklad med illaluktande gråvatten?

Det underliga är att även på en ställplats med tömning och det inte är någon kö till tömning så är det ändå de som öppnar gråvattenkranen när de kör ut från ställplatsen och låter det rinna när de kör. Vi tror att det är för att de inte klarar av att pricka hålet i marken. :)
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.550
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sv: Gråvatten på vägen.

Var på Kiruna camping vid midsommar. Där finns en asfalterad avdelning för husbilar som vi stod på. Såg en bil som, vid flera tillfällen, öppnade kranen rakt ut på asfalten. En annan bil hade uppenbarligen kranen öppen hela tiden för där dripplade det kontinuerligt. Och ändå fanns det en tömningsplats 70 m. nedanför.
 

gert.bertil

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2024
Sv: Gråvatten på vägen.

Jag har varit syndare en gång, såg av en händelse att det var blött bak vid bilen på en camping. Till min överraskning upptäckte jag att jag slarvat med att stänga kranen ordentligt så det droppade. Allt behöver inte vara medvetet även om det är slarvigt.
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Gråvatten på vägen.

En teknisk undran. Hur många bilar kan tömma gråvattnet under färd? Större bilar? Vår LMC är 7 meter och går inte tömma annat vid stillastående. Så är väl de flesta bilar? Utvecklingen? går väl framåt kan hända. Eller bakåt då, som i detta fall till de som kommer efter.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Gråvatten på vägen.

Ta chansen att läsa trådskaparens inlägg en gång till... ditt inlägg indikerar att du missat väsentlig information från denne. :)

Mvh
----------------------------
Ja det är inte dåligt att hålla reda på alla bilar och var de står och var de varit innan de åker iväg. Så jag missade inte alls något väsentligt. Jag ville bara ha reda på om det var uppåt hundra liter som kom ut efter en jättelång vägsträcka, eller kanske fem, tio eller så som ofta blir kvar efter tömning och då kan komma ut när man börjar köra om man glömt stänga urtappningskranen. Det är ju inte så många bilar som har elektriskt manövrerad kran som man kan öppna under färd, vilket gör att den borde varit öppen men bortglömd innan avfärd.
Jag har själv glömt kranen vid två tillfällen de sista elva åren men helt omedvetet.
Däremot så skulle jag varit tacksam om någon påpekat att jag läcker vatten innan jag själv insåg misstaget, i stället för att utgå från att jag är en oansvarig slarver med öppen kran.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

sladden

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
5659
Medlemskap
2024
Sv: Gråvatten på vägen.

Hej, var på Kullens rastplats i Ulricehamn, och intog en fika, då jag fick en smärre chock, tittade ut och tog ett foto, detta är väl inte OK. det stank som f...n, tror att denna husbil har en hacketoa, det fanns även en utslagsback i servicehuset.

IMG_1817.JPG
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Gråvatten på vägen.

Hej, var på Kullens rastplats i Ulricehamn, och intog en fika, då jag fick en smärre chock, tittade ut och tog ett foto, detta är väl inte OK. det stank som f...n, tror att denna husbil har en hacketoa, det fanns även en utslagsback i servicehuset.

Visa bilaga 128893

sladden, den där lilla pölen får mig att tänka på Hasseåtages "På jobbet"

https://www.youtube.com/watch?v=1w0l9GNi0OU

Här har du ett ordentligt utsläpp, på en i övrigt fin rastplats i Frankrike.

P8297174.JPG

Åsynen, tillsammans med lukten gjorde att vi inte åt lunchen på den platsen, vi åt ingen lunch alls den dagen. :)

TommyD
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.666
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Gråvatten på vägen.

Hej, var på Kullens rastplats i Ulricehamn, och intog en fika, då jag fick en smärre chock, tittade ut och tog ett foto, detta är väl inte OK. det stank som f...n, tror att denna husbil har en hacketoa, det fanns även en utslagsback i servicehuset.

Visa bilaga 128893

Men utslagsbacken är ju fem meter bort det kanske blir för långt att bära.
Eller var stanken för mycket så han ville bli av med det så fort som möjligt.
:mcride:HaDe Hasse
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Gråvatten på vägen.

En teknisk undran. Hur många bilar kan tömma gråvattnet under färd? Större bilar? Vår LMC är 7 meter och går inte tömma annat vid stillastående. Så är väl de flesta bilar? Utvecklingen? går väl framåt kan hända. Eller bakåt då, som i detta fall till de som kommer efter.

De som har fjärrstyrd magnetventil kan öppna var de vill.

Leif
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Gråvatten på vägen.

Jag har monterat en sån på vår bil. Problemet är att få den att bara öppna lite så det inte stänker så mycket på bilarna som kör bakom.
Funderar på om man kanske skall förlänga slangen så den kommer närmre asfalten. Då låter det heller inte så mycket om man tömmer när man står still.
 
Toppen