• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Grännas vindkraftverk

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Grännas vindkraftverk

Där jobbar dom med spänning :) åker man utanför Berlin så är det väl över 100 stycken i siktfältet .
Sen detta med hur dom klär in hela ladugårds och hus tak med solceller är ju fantastiskt .

Dom har ju helt andra regler när det gäller köpa och sälja sin el och med dubbla elmätare som visar förbrukade och "eget tillverkade" Kw .

Bild från Berlin .
http://www.flickr.com/photos/12303769@N00/3032313994

In Deutschland sind zurzeit 20300 Windenergieanlagen , vi ligger lite efter i antalet vindkraftverk .
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Grännas vindkraftverk

Bedrövligt - ingen kan väl ändå säga att det förbättrar naturupplevelsen på bilden ovan?

Under 2010 installerades 304 nya vindkraftverk med den samlade effekten på 603 MW vilket enligt Svensk Vindenergi är den största utbyggnaden hittills.
Sammanlagt fanns i slutet av 2010 totalt 1.720 vindkraftverk i landet med en samlad effekt på 2.163 MW. Med 3,5 TW producerad el motsvarar det 2,4 procent av den totala svenska elkonsumtionen.

För att nå 100% vindkraft behöver vi alltså "bara" ha knappt 70.000 vindkraftverk till...
Jag föreslår att vi ställer dem i och kring storstäderna eftersom det är där det förbrukas.
Det är ju dumt att förstöra natur och landsbyggd...

Snart får vi problem med reglerkraft! Vad ska vi reglera med när effekterna ökar?
Utan statligt stöd blir det tvärstopp på utbyggnaden av vindkraft.

Nej, ut med skiten i havet om man tvunget måste bygga skräpet (som vi får betala), eller satsa på andra alternativ som är hållbara. Synd att inte Sverige har lite mer tidvatten, annars är ju detta rätt fiffigt: Världens största tidvattenturbin - Teknik360

Vågkraft är kanske ett alternativ: Aquamarines vågkraft redo för kommersialisering - Teknik360

Eller kanske satsa på Thorium

Hur som helst finns det många bättre sätt producera el, beslutsfattarna verkar bara inte ha fattat det ännu! Vindkraft är: dyrt, ineffektivt, opålitligt, störande och inte minst så förstör de våra omgivningar.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Grännas vindkraftverk

Jo visst är det fult men sen är det ju så att många vill ju ha el men inte många vill ha vindkraftverk , hur många fiskar och fritidsdykare vill ha en massa bojar som guppar upp och ner och drar i en generator för att skapa ström .

Man har ju märkt på en sådan liten grej som hur mycket man minskat strömförbrukningen i husblen och nu håller jag på att byta ut alla lampor ( iallafall de flesta) samt kör vi inte med eluppvärmning utan pellets och vaccumsolfångare , många bäckar små så kanske alla skulle kunna spara lite men det blir ju iofs lite som en fis i vinden .
I år skall jag förhoppningsvis även hinna byta några fönster också .
 

kangas

HBK Medlem
Inlägg
135
Kommun
Norge
HBK-Nr
5323
Medlemskap
2024
Sv: Grännas vindkraftverk

Hei!
jeg tror at vinkraft er et blindspor. Og hvor mye enrgi benyttes for å bygge en vindkraftturbin? Er det noen som vet?
Det eneste fornuftige må være å benytte tidevatten og havstrømmer, men det er åpenbart vanskeligere teknologi ettersom det ikke er benyttet i noen stor grad.
For den som reiser til Hammerfest finnes det et forsøksanlegg i Kvalsundet.
Om det går å se noe særlig av dette vet jeg ikke, installasjonen er jo under overflaten.....
mvh Kangas
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Grännas vindkraftverk

Jo visst är det fult men sen är det ju så att många vill ju ha el men inte många vill ha vindkraftverk , hur många fiskar och fritidsdykare vill ha en massa bojar som guppar upp och ner och drar i en generator för att skapa ström.

Såklart vill vi ha el, massvis av el :)
Men det finns betydligt bättre sätt att framställa el än att bygga en sjuhelsikes massa snurror i vindkraftsindustrier. Vissa vill gärna kalla det för vindbruk, det låter ju så fint tillsammans med skogsbruk och lantbruk, men i själva verket är det industriområden som byggs med detaljplaner o hela kitet.

Man lägger en död hand över gigantiska arealer, försök få bygglov i ett område i närheten där det bara är planerat för vindkraft - kommer inte beviljas.

Jämför vi totala antalet fiskare och sportdykare med antalet invånare i vårt avlånga land så är det en försvinnande del, och då ser jag hellre att de får söka sig till andra områden än att resten av befolkningen ska försöka flytta runt för att slippa ha ett industriområde som granne.

Beträffande att spara el så tror jag mer på det du nämnde sist. Jag har själv bytt både fönster och uppvärmningssystem o vet vilken nytta det gör (speciellt i plånboken). Att tro att man sparar på förbrukning eller miljö genom att byta till energisparande lampor inomhus är nog lite optimistiskt. Den energi som blir värme kommer ju huset tillgodo. Utomhusbelysning är en annan femma.
Dessutom är belysningen och hushållselen en ganska liten del jämfört med den energi som krävs att värma ett hus - jämför gärna med uppvärmning av husbil, det gör man ju inte på 12V precis :)
 
F

F.d. 1804

Guest
Sv: Grännas vindkraftverk

Och inte blir man gladare när man tittar på elräkningen när ca 35 öre av varje köpt kWt går till att fortsätta förfula våra landskap med den sämsta energin att förfina.

Någon sa att politiker är som krokodiler: stora i käften o saknar öron

Fortsätter vi i så här är vi snart tillbaks på stenåldern.

//Mats :wall:
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Grännas vindkraftverk

Den tekniska utvecklingen kommer, på samma sätt som tidigare, med all säkerhet att påverka både utformning och sättet att ta vara på vindenergin.
En gång i tiden hade vi väderkvarnar och de första motordrivna fordonen var med dagens ögon mycket enkla och klumpiga. Dagens vindgeneratorer kommer troligen i framtiden att bli betraktade på ungefär samma sätt.

Ser genom fönstret att grannen flaggar idag. Tänk om det i framtiden går att ta vara på energin från den svenska flaggan. Det går ju redan idag att på elektronisk väg styra både färg och mönster på en uppsatt väggtapet. Om några år kanske någon kommer på ett sätt att ta vara på rörelseenergin som alstras i textilier.

Tänk vad snyggt det skulle kunna vara med en massa ständigt vajande svenska flaggor.
V-backen :wink:
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Grännas vindkraftverk

Så fort någon ny teknik eller nytt drivmedel tas fram kommer alltid kommentarerna
"det går ju inte att ersätta allt det vi har idag med detta".

Istället borde vi väl tänka, tack:
för 2,4 % ren vindkraft.
för vattenkraft, som inte är ny men ren.
för elbilar/hybridbilar som kan laddas på natten när elkapaciteten har överskott.
för Etanol som kan ersätta en del av bensin/diesel.

Detta är fyra exempel som kapar delar av våra problem, eller för utvecklingen framåt.
Det tycker jag är en bra början.
/Leif
 
M

Matts Torebring

Guest
Sv: Grännas vindkraftverk

Jag har aldrig tyckt att vindkraften är ful, möjligtvis när det står 100-tals vindkraftverk på ett enda ställe samt nära offentliga miljöer. Jag tycker det är så skönt att veta att inget smutsas ner naturen. Vilka enorma mängder olja som eldats upp i kraftverken i vinter, det är väl ytterligare saker att jämra sig över. Vinden finns alltid och ger kraft. Vad jag också tycker är vedervärdigt är alla som slänger skräp i naturen, i våra sjöar och från våra bilar. Det är väl verkligen något att jämra sig över. Bilden ovan känns nästan lite norrländsk.
Mvh Matts Torebring
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Grännas vindkraftverk

Jaha det finns lika många åsikter om vindsnurrerna som det antal,läste i dagens tidning att dom kan inte köras om det blir mer -25,risk för att vingarna fryser och går av, o vid omkring 0 så stannar dom pga,isbildning,o inte går dom om det blåser för hårt ,summa av kardemumma när går dom??2mån på sommaren när vi har 20-30+. det blir dyra " Fläktar" ! ja det löser sig nog storförbrukarna inom industrin flyttar ut pga, elpriserna sen räcker vattenelen.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Grännas vindkraftverk

Sammanlagt fanns i slutet av 2010 totalt 1.720 vindkraftverk i landet med en samlad effekt på 2.163 MW. Med 3,5 TW producerad el motsvarar det 2,4 procent av den totala svenska elkonsumtionen.

Hej,

Det blir ju bara 19% verkningsgrad på installerad effekt. Låter dåligt!

3,5 TWh / (2163MW x 360 dagar x 24 timmar) = 0.187

Mvh Bengt
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 1804

Guest
Sv: Grännas vindkraftverk

Så ser den bistra verkligheten ut tyvärr.
Lägg därtill vad dessa kostar att uppföra, enorma servicekostnader och en gång riva skiten samt allt obehag de orsakar de boende i närheten med allt vad detta innebär i form av ljud, djurliv och sänkta fastighet o tomtvärde.

Så den dagen man kan ladda en elbil nattetid när det finns överskottsel från vindkraften finns det inte plats till bilen för alla snurrorna.

//Mats
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Grännas vindkraftverk

Tänk så många som lever på att pruducera, uppföra och underhålla vindkraftverk. Låt dom hålla på med sitt intresse.

Jag upplevde för några år sedan, under kärnkraftsmotståndets dagar, att det fanns dom som protesterade mot vindkraft. Jag begrep inte varför, fortfarande inte, men sannolikt är det samma människor?
"Gärna vindkraft, men inte hos mig" är nog det vanligaste argumentet.

Snyggt foto Susanne.......(för det var det som tråden handlade om)
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Grännas vindkraftverk

för Etanol som kan ersätta en del av bensin/diesel.

Detta är fyra exempel som kapar delar av våra problem, eller för utvecklingen framåt.
Det tycker jag är en bra början.
/Leif

Etanol är det största fiaskot vad gäller energi Sveriges historia.
:mad:
Den orsakar tekniska problem med motorerna.
:mad:
Den är för dyr så knappt ingen som betalar ur egen ficka använder den.
:mad:
Det har kostat hundratals miljoner för att anlägga etanolmackar.
:mad:
De dyra anläggningskostnaderna har gjort att massor av mackar har lagts ner i glesbygd så man måste köra tiotals mil för att tanka.
:mad:
Den mesta etanolen kommer från Brasilien och fraktas långa sträckor med båtar som bränner svavelhaltig tjockolja.
:mad:
Regnskog (jordens lungor) huggs ned för att anlägga sockerrörsplantager som odlar råvaran till etanol.
:mad:
Miljöfanatikerna kan säkert komma på fler "fördelar" med etanol.
Nämner man ordet miljö för politiker så hoppar de högt och rusar iväg utan vettiga mål ungefär som man rör om i en myrstack.
Nej förresten, jag tar tillbaka det där sista. Myror är väldigt strukturerade varelser.
//W
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1804

Guest
Sv: Grännas vindkraftverk

Man skulle ju kunna bena upp vindkraften med att jämföra med något annat t.ex

Köp en bil som kostar 8 miljoner, går att köra 12 mil om året och har en servicekostnad på 1,3 miljoner om året, hur många skulle va intresserade.

iofs gratis drivmedel de 12 milen ju

//Mats
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Grännas vindkraftverk

Det blir ju bara 19% verkningsgrad på installerad effekt. Låter dåligt!
3,5 TWh / (2163MW x 360 dagar x 24 timmar) = 0.187

Ja, verkningsgraden är inte direkt bra om man säger så... Dessutom går det ju oftast 365 dagar på ett år och då blir din ekvation 18,47%...
I havet är dock verkningsgraden några procent högre av naturliga skäl (inget som skapar turbulens eller som är ivägen), men på grund av kostnaden att bygga till havs väljer man istället att förstöra våra omgivningar och "köra över" Sveriges invånare.

Esbjörn: Lika bra vi ställer vindkraftverken hemma hos dem som vill ha dem. Jag skulle vilja se minst ett verk på varje vindkraftsvänlig politikers mark samt en park utanför riksdagen.
Problemet är ju ofta (i alla fall häromkring) att det finns markägare med stora arealer som inte ens bor i samma kommun som vill tjäna pengar på att bygga vindkraftsindustrier. Det påverkar således inte dem för fem öre...
Det handlar inte om NIMBY (Not In My Back Yard) utan om att stora värden för massvis vanliga Svenssons går förlorade i form av dalande fastighetspriser och naturvärden för att några få ska tjäna pengar.
Jag har exempelvis valt att bosätta mig på landet på grund av lugnet och naturen och anser inte att det är rätt att jag och min familj ska behöva leta upp en ny lugn plats miltals bort bara för att några få ska tjäna pengar. Dessutom är det ju jag som genom mina skattepengar och elräkningar får betala för eländet.

Torebring: Jag kan med tycka att det är majestätiska byggnader, men på fel platser blir det vansinnigt fel. När en vindkraftsindustri tar överhanden över landskapsbilden och vindkraftverken är det enda man egentigen ser, då tycker jag det har gått alldeles för långt. I och med att de rör sig (även om oftast några står still) så är det naturligt att det är dem man ser. Hade det bara varit master som stod stilla så hade de inte varit lika upseendeväckande.
Tror du inte att det går åt energi att skapa dessa gigantiska byggnader? Massvis med ton av stål, komposit och betong.
Det finns massvis med saker att "jämra" sig över, men de flesta kan man faktiskt göra något åt. Har jag skräp på min tomt så kan jag, även om jag själv inte skräpat ner, plocka upp skräpet. Har jag däremot blinkande skuggor, blinkljus nattetid och oväsen på tomten så är det ingenting jag kan göra någonting åt. Det är ju faktiskt någon annan som orsakar mig det, och som sagt på min bekostnad.
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Grännas vindkraftverk

För att nå 100% vindkraft behöver vi alltså "bara" ha knappt 70.000 vindkraftverk till...
Jag föreslår att vi ställer dem i och kring storstäderna eftersom det är där det förbrukas.
Det är ju dumt att förstöra natur och landsbyggd...

Instämmer helt!

Storstadsmiljön är ju redan kass ändå. Fula byggnader, mycket rök och buller och avgaser! Där passar de anskrämliga vindkraftverken som "hand i handske"!

Jappe
 
Senast ändrad:
Toppen