• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

GPS

F

F.d. 54202

Guest
Sv: GPS

Hej,
Om du nu ska investera i en Gps som ska användas i husbilen skulle jag definitivt satsa på en 770 Camper, Kör du storbild så får du en viss hjälp/info angående vikt och höjd varning.
Själv använder jag Garmin Camper 770 och är klart nöjd!

Tråden kommer säker kapas av Gps hatarna som vill att alla ska använda sig av Paddor för navigation, så alla ni kolla vad huvud frågeställningen är av trådskaparen
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: GPS

Lite beroende på vad man har för bil. Med en plåtis går det bra med en vanlig, möjligen en som kan koppla till backkamera.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: GPS

Vi använder en vanlig GPS i husbilen också. Tidigare har vi haft en camper gps men den valde företrädesvis större vägar och följde mer lastbilsrutterna, dessutom stämde inte alltid höjduppgifterna med broar och annat så man kunde inte vara helt säker på att inte hamna framför en för låg viadukt.
Dessutom har vi märkt att TomTom navigatorerna ger bättre och pålitligare vägval när man kommer in på det mindre vägsystemet, Garmin har en egenhet att skicka in en på ibland omöjliga vägar på det mindre vägsystemet, droppen blev när jag tvingades att backa 6 km på en smal slingrig grusväg i mörker och ösregn, backningen är inga problem men backljusen på en husbil är inte mycket att hurra för så det krånglade till det.
Vill dock tillägga att om man håller sig till stora eller medelstora vägar så brukar det inte var några problem.
OBS. Detta är en personlig uppfattning och jag vill inte avråda från en camper gps, den har en hel del övrig information som många tycker är värdefull.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: GPS

"Tråden kommer säker kapas av Gps hatarna som vill att alla ska använda sig av Paddor..."

Jag är ingen GPS hatare.
En padda har väl oxå en GPS mottagare?
Det är väl bara olika typer av Navigatorer?
Undrar Björn
 
Senast ändrad:

kjelka

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Örebro
HBK-Nr
6650
Medlemskap
2024
Sv: GPS

Köpte en garmin camper 770 nu i veckan. Det är väl främst tre funktioner
som skiljer sig mot de flesta andra gps,er. Att lägga in mått på bilen tycker jag
är riktigt bra. Uppgradering via wi-fi och slippa dator för uppdateringen är också
en fördel. Dessutom finns en bra serviceapp som gör att man kan hålla rätt
på serviceåtgärder, kamremsbyte, oljebyte, däckbyte mm. Man kan också lägga
till egna poster som inte finns med i standardlistan.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: GPS

"Tråden kommer säker kapas av Gps hatarna som vill att alla ska använda sig av Paddor..."

Jag är ingen GPS hatare.
En padda har väl oxå en GPS mottagare?
Det är väl bara olika typer av Navigatorer?
Undrar Björn

Det finns en vesäntlig skillnad. GPS-modulen i paddan har betydligt sämre signalkänslighet än en "riktig" gps-enhet dessutom så uppdaterar gps-enheten positionen minst dubbelt så ofta som paddan. Det är även ganska stor skillnad på processorn som beräknar vägval.
Det här märker många inte av men om man kör i områden med svagare satellitsignal märker man ganska stor skillnad.

Jag har varit i kontakt mad både Apple och Sony angående GPS-modulerna i deras produkter och jag fick samma svar av båda och det var att GPS funktionerna i deras produkter mer var en bisak och att det de lägger pengar på och utvecklar är kamerorna.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: GPS

naturligvis en garmin Camper og gerne med 7 tommers skærm.

Se til at du får en model der hedder LMT-D

LMT= livstid opdatering af kort og trafikmeldinger
D= digital trafikmelding. I Danmark er der endnu ikke digital trafikmelding, men du får alligevel trafikmeldinger. Måske er der heller ikke digital trafikmelding i Sverige, men i Tyskland er det meget hurtigere og meget mere pålideligt.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: GPS

Det finns en vesäntlig skillnad. GPS-modulen i paddan har betydligt sämre signalkänslighet än en "riktig" gps-enhet dessutom så uppdaterar gps-enheten positionen minst dubbelt så ofta som paddan. Det är även ganska stor skillnad på processorn som beräknar vägval.
Det här märker många inte av men om man kör i områden med svagare satellitsignal märker man ganska stor skillnad.

Inte alls!
GPS-chipet i en modern platta är mer exakt än en fast GPS.
Den har tre system AGPS, GPS och GLONASS med en noggrannhet av 5 meter, en blixtsnabb processor och en mycket skarpare skärm. Att man kan välja skärmstorlek mellan 7,9 och 12,9 tum är en stor fördel.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.551
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sv: GPS

Trivs bra med min Garmin även om den försökte få in mig under en för låg järnväg i Motala. Skaffade den huvudsakligen för att slippa sådant...

Upplevde filanvisningarna överskådligare och mer precisa i min gamla TomTom och kanske en bättre karta, men jag är inte helt säker på att det verkligen är så. Däremot är jag säker på att jag saknar TomToms "beräkna alternativ" då jag skall välja rutt (håller mig gärna på småvägar).
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: GPS

Inte alls!
GPS-chipet i en modern platta är mer exakt än en fast GPS.
Den har tre system AGPS, GPS och GLONASS med en noggrannhet av 5 meter, en blixtsnabb processor och en mycket skarpare skärm. Att man kan välja skärmstorlek mellan 7,9 och 12,9 tum är en stor fördel.

Här måste jag komma med lite moteld:wink:
Att noggrannheten i en platta är fem meter stämmer bra, men det är när det finns fullgoda signaler (vilket det långtifrån alltid gör) och eftersom signalkänsligheten är mycket sämre i en platta sjunker snart noggrannheten till runt 25 meter vid svaga signaler i vissa fall 40-45meter och den tappar kontakten helt betydligt tidigare än en ren gps-enhet.
En ren gps-enhet har en noggrannhet på tre meter och vid svag signal sjunker den oftast till 7-8 meter,(ibland mer) därtill uppdaterar den positionsangivelserna minst dubbelt så ofta.
Att en processor är snabb är inte allt när det gäller navigation utan det beror till stor del på hur den är programmerad.
Vidare några ord om Glonass. Det är en klar fördel att även kunna ta emot glonass-signalerna men man kan bara se det som en reserv eller backup.
Glonass är ett ryskt militärt satellitsystsm och är belagt med en störningssignal, senast jag hörde var att den låg på 26 meter men man vet aldrig riktigt hur mycket, det styr i slutändan Putin.
Att plattorna ibland visar ca 25 meter fel kan ju eventuellt vara så att den tappat gps-signalen och går på glonass istället.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: GPS

Trivs bra med min Garmin även om den försökte få in mig under en för låg järnväg i Motala. Skaffade den huvudsakligen för att slippa sådant...

Upplevde filanvisningarna överskådligare och mer precisa i min gamla TomTom och kanske en bättre karta, men jag är inte helt säker på att det verkligen är så. Däremot är jag säker på att jag saknar TomToms "beräkna alternativ" då jag skall välja rutt (håller mig gärna på småvägar).

Jag har gjort samma erfarenheter och jag använder både Garmin och TomTom. I olika sammanhang. TomTom kartorna har bara blivit bättre och bättre medan Jag tycker att Here kartorna har blivit sämre än de var på navteq tiden, det är många småvägar som helt saknas på dem, det är små vägar men de trafikeras dagligen så det är en klar brist att de inte finns med. Vidare så har TomTom bättre programmerade processorer när det gäller småvägar.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: GPS

Min erfarenhet av platta vs fasta GPS, Garmin och Navman, har alltid utfallit till plattans fördel. Framför allt gäller det snabbhet och exakthet och apparnas (iGOs) många inställningar, funktioner och antal ruttval samt skärmens storlek och skärpa.
Det verkar som om Garmins forskning på området främst gäller fartygs- och flygnavigering efter köpet av appen Navigon för ett antal år sedan.

Visserligen förlitar sig båda på samma karttillverkare men det verkar som om kartorna uppdateras oftare i vissa appar som tex Here.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: GPS

Min erfarenhet av platta vs fasta GPS, Garmin och Navman, har alltid utfallit till plattans fördel. Framför allt gäller det snabbhet och exakthet och apparnas (iGOs) många inställningar, funktioner och antal ruttval samt skärmens storlek och skärpa. Det verkar som om Garmins forskning på området främst gäller fartygs- och flygnavigering efter köpet av appen Navigon för ett antal år sedan.Visserligen förlitar sig båda på samma karttillverkare men det verkar som om kartorna uppdateras oftare i vissa appar som tex Here.

Här är en till som under åren använt Mio, TomTom, Garmin mfl. Visst har dom fungerat även om någon tjatat "Vänd om".

Riktigt lyckliga blev vi dock först när vi testade en IPad med inbyggd GPS. Vi är fortfarande lyckliga, hälsar Björn o Lena
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: GPS

Jag har provat några olika gps mottagare och appar och mitt intryck är att gpsmottagarna känns gamla på något sätt och väldigt låsta i sina knappar och inställningar.
Jag måste som inte expert men som sysslat en del med elektronik sälla mej till Knarreviks åsikter om en plattas fördelar.
Gillar man inte en app kan man alltid installera en annan så hårdvaran har man ju alltid kvar och kan uppdatera. Tror utan att säkert veta att det är ungefär samma kretsar till mottagarna möjligen kan känsligheten variera beroende på hur antennen sitter i plattorna i förhållande till monteringen, en gps sitter ju bara på ett sätt.
En platta kan möjligen bli långsammare beroende på en höguplöst skärm som drar mer kraft från processorn och att det kan finnas appar som oönskat jobbar i bakgrunden och som man lika gärna kan stänga av om man enbart ska ha plattan som gps.
Och det flera som upplevt hur Garmin försökt skicka in en på småvägar hur mycket man än försökt ställa in snabbaste vägen när man kört rakt mot målet på en motorväg, hade inte sidorutan varit så trög hade den nog åkt ut genom sidofönstret. Jag har ofta använt 2 olika navigatorer eftersom alltid någon fungerar som backup, en gammal telefon kan rädda en om något krånglar i en stor trafikplats. Hängslen och svångrem är det som gäller.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: GPS

Ja, det är olika. Jag vill inte vara utan min riktiga GPS. Plattan är utmärkt till andra saker, men inte till navigering. Camper är inte nödvändig
Det är väl som en kamera, det går till nöds att använda telefonen för fotografering.
 
Senast ändrad:

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
249
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Sv: GPS

Se upp med GARMIN om du bara har mobilt bredband. Det går nämligen bara att uppdatera kartorna över fast uppkoppling såvida du inte har en onormalt stabilt mobiluppkoppling. Det har jag själv erfarit och fått bekräftat från deras support.
:mad::mad:
 
Toppen