• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

GPS via bärbar dator

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Man snackar ibland om GPS som stöds av en dator i bilen. Kan någon berätta hur det fungerar? Har man en liten skärm på instrumentbrädan som vanligt och en dator någonstans i bilen? Hur kopplas prylarna ihop? Blir det en bättre GPS?

Många frågor då man inget begrip.:confused:

Alve
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: GPS via bärbar dator

Man har en laptop eller netbook (10 tum) kopplad till GPS med bluetooth. Programmet kan vara Microsofts Autoroute och uppkopplingen till nätet medelst 3G-modem.

PS! Nokia kommer snart med en booklet med inbyggt 3Gmodem och GPS.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: GPS via bärbar dator

Nej, det finns inget behov, och GPS-antennen kan vara trådansluten så slipper man ladda den eller ha en dator med Bluetooth. Det behövs ingen märklig dator heller, en enklare bärbar bara. I övrigt blir det en bättre GPS med mycket bättre överblick, mera som att
titta på en stor karta och dessutom se exakt var du är någonstans.
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: GPS via bärbar dator

Jag håller som bäst på att installera ett sådan system.

Jag har en GPS-mottagare, GPS-puck, som kopplas till USB-porten på en minilaptop. Sedan är det i princip bara att ladda in lämpligt navigationsprogram och köra.

Nåja, så enkelt är det inte. Det finns inte speciellt många program för PC. Jag har hittat Navigator från MapFactror (Mapfactor - Products - PC Navigator 9) och Autoroute från Microsoft. Det senare kommer med en ny version i mitten av november. MapPoint är också ett (dyrt) alternativ om det endast skall användas för navigation i bilen (Order the MapPoint 2009 Evaluation Now).

Nästa problem är var datorn skall placeras. Vill man inte ha en extra skärm i exempelvis 7 eller 8-tums format utan använda enbart datorns skärm så blir det ganska skrymmande och skymmande. För min del är jag inne på att placera den till vänster om ratten. Ett alternativ är framför passageraren om denne är intresserad av datorer och navigation samt inte har en krockkudde. Ett annat alternativ är nedanför mittkonsolen men med hundar i bilen är det kanske inte det bästa alternativet även om de är instoppade i en hundkoja under färd.

I en helintegrerad bil kan det kanske finnas andra placeringar.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: GPS via bärbar dator

Fördelen att vara uppkopplad på nätet med 3G-modem (i Sverige) är att du kan nå Husbilsklubben och söka ställplatser och få dem i bild. :wink:

Det största problemet är som sagts var man skall placera datorn, även en 10-tummare blir ganska stor på instrumentbrädan.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: GPS via bärbar dator

Har hatt en slik løsning de siste 6 år, en kompakt stasjonær PC i bilen, kabel til en først 8" skjerm senere er det blitt en 10" som sitter på en arm på intrumentbordet slik at begge kan bruke den. Trådbundet GPS mottaker som er lagt ut på taket gjennom ene takluken.

Bygget ny PC i år med komponenter innkjøpt fra Car-PC Shop (Touchscreen TFT, Mini-ITX, Mobile PC, GPS) som også selger komplette løsninger. De er og OEM på samme navigasjonsprogram som bl.a. Falk benytter. Har en eldre utgave av denne software i en pakke fra Promobile (Stellplatz atlas Europa) - meget brukbar, med samme kartgrunnlag som Microsoft benytter.

Kjører med flere programpakker: MapPoint 2009 (storebror til Autoroute), Navigator og MapExplorer fra Mapfactor, Promobil Stellplatz Atlas og Fugawi Navigator Europa roads. For å gi alle pakkene GPS signal bruker jeg GPSGate

Skulle jeg startet fra null igjen på utstyr så hadde jeg muligens valgt en av de ferdige pakkene fra Truck Car-PC | Your Car-PC Shop ! - den som er nærmest den løsningen jeg kjører med er:Voom-2-MG (High-End) Truck Car-PC (12/24V) - men med større skjerm.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: GPS via bärbar dator

Jag tror på en Nokia Booklet 3G pga avsaknad av sladdar. Allt är inbyggt och datorn skall klara 12 timmars gång utan laddning. Den har färdiginstallerad Nokia Maps som uppgraderas kontinuerligt med olika slag av POI´s, även fartkameror. Den är utrustad med Windows 7 som är byggd för minilaptops.

Den fungerar även som 3G-telefon med videouppkoppling och går utmärkt att använda med tex Skype.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: GPS via bärbar dator

Det låter ju som en trevlig lösning, men rätt dyr. Om du redan har en bärbar dator kan du ju med Autoroute vara igång för ca 1500:-
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: GPS via bärbar dator

Hej
Jag har ROUTE 66 i datorn, det är nra med stor skärm.
GPS antenn köpte jag på "CLAS I SJÖN" den är sladd ansluten med magnet så den lätt kan fästas på bilen. Det var med en CD skiva för laddning i datorn.
Fungerar bra.
/ Vidhem
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: GPS via bärbar dator

Jag har varit inne på detta spåret också. Men tänk på att en GPS puck utan sladd förbrukar mycket batteri praktiskt utan sladd men men. Även PC förbrukar mycket ström
eftersom de ofta kräver upptransformerad ström 12 till ca 19-20 volt. Använder man mycket ström kylskåp , pc osv så kommer man kanske fram med inte fulladdat bodelsbatteri. Men kostnaden för en GPS puck med sladd är väldigt ringa ca 400 kr så det är ju en kul pryl att ha. Min tanke var att Co pilot kunde arbeta med Pc och leta info och ställplatser samtidigt som head pilot kör efter den vanliga GPSen!!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: GPS via bärbar dator

Det diskuteras i en annan tråd om Google som släpper gratis navigering i Android-telefoner. Jag antar att också datortillverkarna inom kort släpper Android-baserat Linux operativsystem!

Då slipper vi Windows och Autoroute!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: GPS via bärbar dator

Men det fungerar väl bara om du har datorn ständigt uppkopplad mot internet?
 
F

F.d. 5361

Guest
Sv: GPS via bärbar dator

Jag har varit inne på detta spåret också. Men tänk på att en GPS puck utan sladd förbrukar mycket batteri praktiskt utan sladd

Bluetooth GPS puck går 10 till 20 timme och mer.
Min gammal Holux 1000 med stor akku funka 2-3 dager och man kan ladda över USB sladd i dator.

Så en ny Asus EEE-PC med skärm som man kan vrida är perfekt för husbil :)


Hälsningar

Norbert
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: GPS via bärbar dator

Detta med bluetoth-GPS och laptop med lång batteritid är väl bara intressant om man står vid stolpe på nätterna och kan ladda där. Annars är det antagligen bättre att driva en laptop från 12V med en lämplig spänningsomvandlare under färd samt ha en sladd-GPS. Då är datorn fulladdad när man stannar för kvällen och behöver inte suga ur batterierna i bodelen. Det är i alla fall utifrån detta som jag planerar vår anläggning.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: GPS via bärbar dator

Eller att ha 2 batterier varav det ena står på laddning under färd!
 
F

F.d. 25208

Guest
Sv: GPS via bärbar dator

Har med stort intresse läst och lärt om alla goda erfarenheter som återges i denna tråd. Tycker dock att detta med strömförbrukningsräddslan är överdriven.
En navigator, inkl PC-baserade, drar visserligen en del ström men används ju bara under motorgång. Bara strålkastarna drar mycket mer ström och de är ju alltid på.
Jag har en båt med många och stora strömförbrukare som går på bodelssidan men just navigationssystemet driver jag avsiktligt på startbatteriet som ju alltid laddas under
gång och på samma sätt kommer jag göra nu på min nyinköpta men rejält begaganade
HB (Knaus Liner 640). Det är möjligt men ej troligt att jag överväger även denna lösning för både kyl (som jag annars kör på gas) och värme om inte bilens egen "körvärme" under gång räcker till under kalla förhållanden. Generatorn under gång kan ju leverera säg en medelström på 60 - 70 A även om "märkeffekten" är på 90 - 110 A
och under gång har man alltså en 1000 W till förfogande vilket räcker väl till både ljus, laddning, navigatorer och mycket mer. Är det något fel på resonemanget frågar jag er mer erfarna HB-ägare?
Hälsningar
Martom
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: GPS via bärbar dator

Tommar65 - er elblokken riktig så laddes også bodelens batteri fra motorens generator under kjørning - så en kan trygt koble seg til dette med navigatoren. Normalt sitter det mye kraftigere batterier i bodelen enn til motoren - dette batteriet er der hovedsaklig for å få startet bilen.

Hadde selv bilradioen koblet til bilens batteri, men slik at den kunne brukes uten at motoren var i gang - det ble fort problem av dette, koblet over til bodelen batteri og null problemer.

Ladning fra stolpe er først og fremst for bodelens batteri, men med vedlikeholdsladning av bilens på de fleste elblokker.
 
F

F.d. 25208

Guest
Sv: GPS via bärbar dator

Jag har varit inne på detta spåret också. Men tänk på att en GPS puck utan sladd förbrukar mycket batteri praktiskt utan sladd men men. Även PC förbrukar mycket ström
eftersom de ofta kräver upptransformerad ström 12 till ca 19-20 volt. Använder man mycket ström kylskåp , pc osv så kommer man kanske fram med inte fulladdat bodelsbatteri. Men kostnaden för en GPS puck med sladd är väldigt ringa ca 400 kr så det är ju en kul pryl att ha. Min tanke var att Co pilot kunde arbeta med Pc och leta info och ställplatser samtidigt som head pilot kör efter den vanliga GPSen!!
Det låter bestickande men varför inte koppla GPS etc på bilens standardsystem (som strålkastare, radio, etc). En GPS används ju endast under motorgång och då har man tämligen rikligt med kapacitet från standardsystemet. Jag skulle ev även koppla kylen på detta så att kylen drivs av standardsystemet under motorgång och endast av gas (eller möjligen men tveksamt av bodelsbatteriet vid stillastående utan landström.
Tommar65
 
Toppen