• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

GPS uppdatering

Elof Johnson

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3520
Medlemskap
2021
Sv: GPS uppdatering

Hej Roadglider!
Naturligtsvis är mitt kort ett SDHC men det verkar som att det fungerar.
Nog har man träffat sopor på olika support tidigare, men även engagerade som har löst problem.
Hoppas fler har haft nytta av vårt resonemang här.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 8036

Guest
Sv: GPS uppdatering

Jag använder också SDHC kort på 8 GB och det fungerar perfekt men jag har förstått från andra att kort av en del fabrikat kan vara problematiska.
Garmin säger att man ska inte använda kort över 4 GB men jag har använt mitt 8GB i ett halvt år nu utan problem
Mitt kort är ett ScanDisk
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: GPS uppdatering

Ja tydligen är det så. Ett av mina kort Lexar SDHC 4 GB fungerade inte som flyttbar disk i Garmin 760.

Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53498

Guest
Sv: GPS uppdatering

Min Garmin 660 har blivit tyst. Hur ska jag få henne att börja låta igen. Jag frågar på detta perfekta stället innan jag ringer helpdesk.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: GPS uppdatering

Hej!
Har du försökt gå in på Garmin WebUpdater och ansluta din GPS. Tror att det finns röstprogram att ladda ned där. Inte helt säker men kostar ju inget att titta på sidan!
Du har väl kollat inställningen tal under verktyg---inställningar---språk?
Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: GPS uppdatering

Hej. Jaha Anders o Carita, vi fick samma problem med vår 660 i Holland efter att den haft en väldig dispyt om vägen med den gamla kartläsaren (kära hustrun) blev den helt tyst. Lite roligt så här efteråt men då var det ett litet problem.

Det finns ett hörlursuttag på gps:en där kopplade jag in en liten sändare till Mp3 spelare och fick ut ljudet i bilradion istället och då fungerade den så resan blev räddad. Gör gärna ett sådant test.

Lämnade in den på garantin o fick tillbaka en helt ny. Gick tydligen inte att reparera så lätt.


Hälsningar Sanddammaren
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Sv: GPS uppdatering

Jag försökte att uppdatera kartan (Europa) i min Garmin 760 Camper med Garmin Express.
Uppgraderingen påbörjades men avbröts eftersom internminnet i GPSèn var fullt trots att jag installerat ett SD-minne.

Problemet var att jag hade för gammal version av Garmin Express på datorn som inte kunde identifiera SD-kortet.
Efter en nedladdning av senaste version av GE så hittade GE direkt SD-kortet och betraktade det som expanderat minne och uppdateringen av kartor gick perfekt


Detta innebär att man inte behöver ta bort/flytta och stöka med filer till SD-kortet manuellt för att få plats. Jag talade med Garmin support som definitivt avrådde att manuellt plocka med filerna. Lätt att göra fel.

Installera i stället rätt version av Garmin Express så fixar sig minnesexpansionen automatiskt.
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Sv: GPS uppdatering

Hej!

Finns det någon i klubben, som kan förklara hur jag får in kartor på ett rätt sätt
även på SD-kortet i min Garmin 760?
Har köpt livstidsuppgradering av kartor och minnet i min GPS räcker inte för det jag vill kunna utnyttja.
Enligt Garmin support skall man då kunna lägga in kartdelar även på SD-kortet. Har efter råd från supporten köpt ett på 4 GB.
Har hållit på flera dagar och försökt utan att lyckas. Får aldrig upp något, som låter mig välja minnesplats...allt läggs bara in på minnet i GPS-n.
Verkar som min kvarvarande livstid är den begränsande faktorn för att lyckas med Garmin livstiduppdateringar!

Roadglider

Hej,


Jag försökte att uppdatera kartan (Europa) i min Garmin 760 Camper med Garmin Express.
Uppgraderingen påbörjades men avbröts eftersom internminnet i GPSèn var fullt trots att jag installerat ett SD-minne.

Problemet var att jag hade för gammal version av Garmin Express på datorn som inte kunde identifiera SD-kortet.
Efter en nedladdning av senaste version av GE så hittade GE direkt SD-kortet och betraktade det som expanderat minne och uppdateringen av kartor gick perfekt

Detta innebär att man inte behöver ta bort/flytta och stöka med filer till SD-kortet manuellt för att få plats. Jag talade med Garmin support som definitivt avrådde att manuellt plocka med filerna. Lätt att göra fel.

Installera i stället rätt version av Garmin Express så fixar sig minnesexpansionen automatiskt.

Per-Åke
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Sv: GPS uppdatering

Jag raderar alltid samtliga filer som ligger på minneskortet. Har funkat sedan 2010. När detta är gjort installerar G Express kartorna på kortet.


Hej,




Jag försökte att uppdatera kartan (Europa) i min Garmin 760 Camper med Garmin Express.
Uppgraderingen påbörjades men avbröts eftersom internminnet i GPSèn var fullt trots att jag installerat ett SD-minne.

Problemet var att jag hade för gammal version av Garmin Express på datorn som inte kunde identifiera SD-kortet.
Efter en nedladdning av senaste version av GE så hittade GE direkt SD-kortet och betraktade det som expanderat minne och uppdateringen av kartor gick perfekt

Detta innebär att man inte behöver ta bort/flytta och stöka med filer till SD-kortet manuellt för att få plats. Jag talade med Garmin support som definitivt avrådde att manuellt plocka med filerna. Lätt att göra fel.

Installera i stället rätt version av Garmin Express så fixar sig minnesexpansionen automatiskt.

Per-Åke
 
Toppen