• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

GPS uppdatering

F

F.d. 16416

Guest
Sv: GPS uppdatering

Hej!

Finns det någon i klubben, som kan förklara hur jag får in kartor på ett rätt sätt
även på SD-kortet i min Garmin 760?
Har köpt livstidsuppgradering av kartor och minnet i min GPS räcker inte för det jag vill kunna utnyttja.
Enligt Garmin support skall man då kunna lägga in kartdelar även på SD-kortet. Har efter råd från supporten köpt ett på 4 GB.
Har hållit på flera dagar och försökt utan att lyckas. Får aldrig upp något, som låter mig välja minnesplats...allt läggs bara in på minnet i GPS-n.
Verkar som min kvarvarande livstid är den begränsande faktorn för att lyckas med Garmin livstiduppdateringar!

Roadglider
 
F

F.d. 3

Guest
Sv: GPS uppdatering

Pröva, om möjligheten finns, att föra över kartan till kortet direkt. Vissa datorer har kortläsare ev. köra via en separat kortläsare. Plugga sedan in kortet i navigatorn ... då bör det fungera.
//kaj
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: GPS uppdatering

Tack för detta, men jag har lyckats få in en karta på SD-kortet. Trots detta tar GPS-n ingen hänsyn till denna karta och visar i kartinformationen enbart den karta, som finns på GPS-n fasta disk.
Tror jag lägger det hela åt sidan och tar en oomgång med supporten i morgon.
Roadglider
 

benndix

HBK Medlem
Inlägg
595
Kommun
Nacka
HBK-Nr
106
Medlemskap
2027
Sv: GPS uppdatering

Jag har en Garmin 660 och har läst ned den fria 2010 kartan till datorn och kopierat den till SD-kortet (kortfacket i datorn). När man satt i kortet i navigatorn så går jag in på verktyget, väljer karta, kartinfo och bockar i vilken karta jag skall använda.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: GPS uppdatering

Hej alla!

Trodde att jag skulle få lite hjälp från Garmin support med att uppdatera mina dyrt inköpta livstiduppdateringar till Garmin 760. Erkänner villigt att jag inte är något dataprofs, men brukar kunna lada ned det som behövs i datorn.
Fick nedanstående klarläggande svar och hjälp från supporten:

Hej!
Kanske kan Du ta hjälp av någon som är bra på datorer? Din återförsäljare? Annars återstår alltid alternativet att skicka in den till Serviceavdelningen, som kan installera kartan mot en avgift.
vi har bett om att få upp en länk för kartografi på vår hemsidan, men tyvärr har detta inte lösts ännu vilket vi beklagar. En nedladdad karta kan sparas på datorn, men inte som upplåst - Du kan dock alltid hitta Dina koder på www.mygarmin.com. Så länge Du har den i Mapsource eller liknande kommer den dock att förbli upplåst.
Med vänlig hälsning / Best Regards

NN


Garmin Sverige - support
[URL="http://www.garmin.se"]www.garmin.se[/URL]

Jag tycker det är uppseendeväckande dåligt.....eller??

Roadglider
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: GPS uppdatering

Åååå det var? Det var et svar utan innhold - nestan.

Jeg tror at de har en plan for å kunne laste ned kartene til en dator med en weblesare og sedan åpne dette i mapsource, men bare å innrømme at de ikke har klart å få til dette!

Tror de tradisjonelle GPS leverandørene får sterk konkuranse av Nokia nå når navigasjonsprogrammet blir fritt på de fleste modeller med innebygget GPS, og med fri offline nedlastning av alle verdens kart! Google tilbyr en nesten likedan løsning på sine telefoner, men de har foreløpig bare online nedlastning - dvs. telefonen henter via mobilnettet nye kart ved behov (Google maps).
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Sv: GPS uppdatering

Jag har en Garmin Nüvi 760 och testat ganska mycket med olika kartor.
Skulle ta lång tid att beskriva alla möjliga sätt att installera kartor, men som komplement till det tidigare skrivna i denna tråd kan jag tipsa lite…

MapSource skapar alltid en kartfil som heter gmapsupp.img
Så byter man namn på den till nåt av nedan, och skickar nya kartor till enhet/kort, så kan man ha flera kartor samtidigt.
Faktiskt upp till 6st inkl BaseMap!
Dessa går att bocka av/på i enheten (gäller ej BaseMap, men låt den alltid vara kvar, för utan den fungerar inte ut-zoomningen nåt vidare)

Filnamn som man kan använda på Nüvi:
1. gmapbmap.img = BaseMapp (bör alltid behållas)
2. gmapsupp.img = Valfri karta
3. gmapprom.img = Valfri karta (används original av enhet)
4. gmapprom1.img = Valfri karta
5. gmapoem.img = Valfri karta

På minneskort:
6. gmapsupp.img = Valfri karta

PS
Som exempel kan nämnas att Nüvi 760 kan lagra 2GB lokalt, medan Nüvi 1390 hela 4GB. Så det skiljer en del mellan modellerna.
--
Original (2008) kartan i 760’in är på 1,43 GB,
2010.10 1,68 GB
2010.30 1,85 GB
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: GPS uppdatering

Jag har livstids uppdatering på min europakarta.

Jag går in på min sida på garmin.com för att ladda ner.

Följer anvisningarna på skärmen och då laddar den först ner till datorn, packar upp filerna och installerar dom på datorn och i GPS'n.

Det tar lite tid, tror det tog ca 1 timme häromdagen när jag plockade hem Europa 2010.30
 

holiday

HBK Medlem
Inlägg
197
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2024
Sv: GPS uppdatering

Hej

Hur ofta kommer det nya kartor? jag har som sista datum 22 mars på mig att hämta en fri kartupdatering.
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: GPS uppdatering

Garmins senaste europakarta 2010.30 laddade jag ner den 3 februari och den kan inte ha varit släppt många dagar innan.
Garmin säger att det kommer 3 till 4 uppdateringar per år så det är väl inte troligt att det kommer en igen innan den 22 mars.
Men för säkerhets skull kan du naturligtvos vänta till någon av de sista dagarna.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: GPS uppdatering

Har just beställt en ny period (4 kvartalskartor) till min TomTom.

Har haft abonnemang föregående år och det funkade klockrent. Väljer att köra vidare ett år till i stället för att förnya hårdvaran. Annars var jag rätt nällad på att köpa nytt men jag sansade mig när jag såg prisskillnaden.
:cool:
 
Senast redigerad av en moderator:

Hanbel

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Askersund
HBK-Nr
2405
Medlemskap
2024
Sv: GPS uppdatering

Har just köpt en "livstidsuppdatering" till min Garmin nüvi660. Nödvändigt eftersom mina kartor var nära två år gamla. Uppdateringen gick lätt som en dans på c:a en timma.
Tittade innan på eventuellt nyinköp, men fann uppdateringsalternativet ekonomiskt sundare...Ser nu fram mot färska och korrekta kartor under vårens och sommarens färder.

Hans
 

Fam Pettsson

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
4573
Medlemskap
2025
Sv: GPS uppdatering

Hej!
Jag har en Garmin nuvi 205 inköpt 2009. Till vår första tur med Husbil.
Jag har försökt att se om jag kan uppdatera den. Men har inte lyckats.
Det finns ju ingen sladd eller kort med så att man kan koppla den till datorn.
Ska man verkligen behöva köpa till det eller måste jag köpa en ny Gps?
Finns det någon här som vet?
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: GPS uppdatering

Jag känner inte specifikt till nuvi 205 men generellt är det ju så att Garmin har en hel rad navigatorer i olika prislägen från ca 1000 upp till 7-8000 kr.

De billigaste kan ju naturligtvis inte detsamma som de som kostar mera och samma tillbehör finns inte med utan det får man köpa separat. Betalar man mera kan den mera och flera tillbehör följer med.

Det gör man väl för att alla har inte samma behov och då finns det möjlighet att köpa just den som kan och har med det man vill ha.

En datorsladd kan man få hos Garmin för 147 kronor men det är ett vanligt mini-USB stick till navigatorn tror jag och sladd som passar finns hos de flesta elektronikfirmor.

Man skapar lämpligast en egen sida hos Garmin och registrerar sin apparat då får man reda på precis vilka kartor och uppdateringar som finns till just din apparat.

Lycka till
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 16416

Guest
Sv: GPS uppdatering

Hej Roadglider!
Hoppas Du skriver om Du hittar en lösning
Jag lägger ner projektet tills vidare.
Hoppas garmin får så mycket skit så dom tar tag i det här.

Hej!

Har nu löst mitt problem.

Efter idogt funderande kom jag på att Garminprogrammet MapInstall saknades i min dator. Hade ingen aning om detta. Efter ha sökt på nätet och laddat ned det, var det hur lätt som helst att skapa kartor och styra dom till Garmin 760 internminne eller till SD-kortet.

Utan detta program kan bara en av delkartorna laddas ned och då bara på internminnet.

Konstigt bara att supporten inte tipsade mej om detta, när jag förklarade mina problem.

Kanske detta är din lösning också???

MVH
Roadglider
 

Elof Johnson

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3520
Medlemskap
2021
Sv: GPS uppdatering

Hej!

Har nu löst mitt problem.

Efter idogt funderande kom jag på att Garminprogrammet MapInstall saknades i min dator. Hade ingen aning om detta. Efter ha sökt på nätet och laddat ned det, var det hur lätt som helst att skapa kartor och styra dom till Garmin 760 internminne eller till SD-kortet.

Utan detta program kan bara en av delkartorna laddas ned och då bara på internminnet.

Konstigt bara att supporten inte tipsade mej om detta, när jag förklarade mina problem.

Kanske detta är din lösning också???

MVH
Roadglider
Hej Roadglider !
Jag hittade mapinstall i min dator och startade upp det med gps inkopplad. Då kom två alt. var jag skulle lägga kartorna. Dels ett nummer som jag antog var min gps samt alt. H: Jag valde H:, om det är sd-kortet vet jag inte.
Sedan kom en karta över hela europa upp där jag fick klicka på de kartor jag ville ha. Varje land var uppdelat i en massa smådelar som blev rosa när jag klickade på dom. Sedan växte en grön stapel till höger allteftersom.
Jag klickade på allt i väst utom england. Det tog väl en timma innan allt lagrats in.
Sedan provade jag åka till Madrid men fick ett meddelande att minnet inte räckte till. Men till Wien gick det bra.
Funkade det likadant för Dig.
Mvh
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: GPS uppdatering

Hej!

Jo det verkar helt rätt.
Du skall få upp två alternativ, där du kan välja antingen det interna minnet (H: hos mig) och flyttbar disk (I: hos mig), om du går in på DEN HÄR DATORN eller siffrorna som du sa för internminnet och flyttbar disk för kortet i MapIstall. Du måste ha SD-kortet i GPS-n.
SD-kortet får ej vara av typenSDHC för dom kan tydligen inte läsas av GPS-n.
För att göra det lite enklare kan du begränsa det område du vill ha genom att rita en ruta det.
Du lägger markören längst ned till vänster i det område du vill ha. Sedan håller du den vänstra knappen på musen intryckt och ritar området.
Därefter kan du finlira och avmarkera eller markera de små delområdena och skapa den karta du vill lägga in.
Du fårgöra det två gånger om du vill ha karta på båda ställena.
Du bör undvika att ha samma karta på de två platserna.
Vad gäller rutterna får man nog dela upp dom. Samma här minnet räcker inte enda till Gibraltar!!

Mvh
Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:

Fam Pettsson

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
4573
Medlemskap
2025
Sv: GPS uppdatering

Jag känner inte specifikt till nuvi 205 men generellt är det ju så att Garmin har en hel rad navigatorer i olika prislägen från ca 1000 upp till 7-8000 kr.

De billigaste kan ju naturligtvis inte detsamma som de som kostar mera och samma tillbehör finns inte med utan det får man köpa separat. Betalar man mera kan den mera och flera tillbehör följer med.

Det gör man väl för att alla har inte samma behov och då finns det möjlighet att köpa just den som kan och har med det man vill ha.

En datorsladd kan man få hos Garmin för 147 kronor men det är ett vanligt mini-USB stick till navigatorn tror jag och sladd som passar finns hos de flesta elektronikfirmor.

Man skapar lämpligast en egen sida hos Garmin och registrerar sin apparat då får man reda på precis vilka kartor och uppdateringar som finns till just din apparat.

Lycka till
Hittade en kabel i kamera lådan som var en mini-USB.
Så nu har jag fått uppdaterat. Tänk vad lätt det kan vara när man har rätt saker.
Tack! Från en som längtar efter våren.
 
Toppen