• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gps till PC:n

LeffeB-57

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
57
Medlemskap
2025
Hej,
Detta är mitt första inlägg

Har för avsikt att köpa navigationsprogram till Pc: n. Jag vill ha ett BRA program, helst på svenska, men inget krav. Ska även köpa en ”puck”. Datorn har 1 gigg i ram. Gps: n ska klara Europa. Har provat Route 66, tycker att det är så där

LeffeB -57
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.819
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Gps till PC:n

Hej,

Jag har Route66 och den börjar ju bli till åren och så även AutoRoute.
Är inte nöjd med någon av dem men det finns många som gillar dessa.

Jag köpte mig en PNA GPS Mio 269+ för navigeringen och sedan har jag:

Promobil

för reseplaneringen. Detta kartprogram är väl ingen höjdare att bara navigera efter även om det fungerar men alla Ställplatser och Campingar samt affärer och sevärdeheter är väldigt bra att ha.

/Håkan
 

LeffeB-57

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
57
Medlemskap
2025
Sv: Gps till PC:n

Hej
Har också en 269+ för navigering men tycker att den har sina begränsningar. Har en kompis som har en fastmonterad Pioner navigator i sin bil, den verkar helt OK, men den kostar kring 20-tusen.
Det känns fel att datorn ligger där bak i bilen till ingen nytta när man kör. Mion är väl laddad med kartor från Tela Atlas, kan den kartan finnas i en PC vertision

//LeffeB
 

Starliner

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Varberg
HBK-Nr
3530
Medlemskap
2024
Sv: Gps till PC:n

Jag provade autoroute i bärbar pc vid resa i somras till Kroatien. Det var inte bra. Tio meter vid sida av vägen så larmade den "off route" och sen hände inget. En riktig gps tar mej tillbaka på vägen mot målet.

Testade sedan under hösten Mio 269 på resa till Frankrike. Den funkade kanonbra. Så mitt råd - och mitt köp när det blir av - är en "riktig" (bärbar) gps.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Gps till PC:n

Enligt mina erfarenheter är Garmin MapSource med Citynavigator ett av de bästa kartprogrammen att ha i PC:n.

Läs mer om mina synpunkter på http://www.gosoft.se/
 

Solstugan

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
127
Medlemskap
2024
Sv: Gps till PC:n

Innehar en Garmin 2620 sedan 1,5 år fungerar överallt i hela Europa, fördelen är att man kan flytta den mellan olika fordon. Den kostar c:a 11 000:- - 12 000:- sedan är alla uppladdningar gratis, en stor fördel är att när du närmar dej målet ändrar den skala automatiskt. Använder en som kostar c:a 25 000:- i turistbussarna jag kör och dom måste man ladda med skivor för olika länder samt att dom ändrar inte skalan.
Lite upplysningar.
 

Leif-143

FD HBK Medlem
Inlägg
426
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021
Sv: Gps till PC:n

jag har aldrig haft problem med min ms-autoroute, den funkar bra även vid "re-route".
jag har 2006, men jag ska testa 2007 snart.
skillnade verkar bara vara att kartorna är uppdaterade.

fördelen är att man har allt i ett... dig.tv, gps, dvd, dator, internet osv.
en annan fördel är att man har större bildskärm att titta på, men om man ska använda
"rösten" rekomenderar jag hörlurar.
 

LeffeB-57

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
57
Medlemskap
2025
Sv: Gps till PC:n

Hej
Vad är "re-route" för program? Köpte ny dator i våras och, i den ligger ett "Auto Route Essentials" är det någon billighets vertision. Är det någon som vet?
Om man tittar på svaren här ovanför så verkar åsikerna gå isär vad gäller tillförlitlighet, har det att göra med vad för "Gps puck" man väljer, och i såfall vilken prisklass bör man hålla sig för att få en med bra tillförlitlighet och känslighet

//LeffeB
 
F

F.d. 13050

Guest
Sv: Gps till PC:n

kolla med Gunnar www.gosoft.se han och jag har samma erfarenhet när det gäller program. Dessutom använder jag Garmin Nüvi 360 och kan med hjälp av mapsource göra mina egna filer som jag lägger in i Nüvin. Lycka till ! Läs dina mess
 
Toppen