• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

GPS Råd och dåd

F

F.d. 9194

Guest
Verkar vara ett i högsta grad aktuellt ämne.


Vad tycker vi om de egna?

Plus - Minus


Själv har jag använt GPS sedan 1999 då jag i jobbet körde testbilar hos Volvo. I dom första upplagorna var dom inget vidare, men allt eftersom så blev dom tillräckligt bra för att jag skulle vilja ha egen.

Det blev utrustning från Clarion.

Bilen det skulle monteras var en Volvo S80. Frågade Volvo om det gick att eftermontera deras egen GPS. Och Jo. Det kunde man. Men i monteringen ingick att man skulle byta ut hela panelen. Den kostar 45.000.- Plus moms. Sedan tillkom den speciella radio som behövs för GPS. Pris för denna: 20.000.- och ville jag dessutom ha TV-mottagare så skulle denna kosta 6.000.- till.

Nu köpte jag utrustningen från Clarion istället. Så för 60.000 inkl moms fick jag navigator, dubbla skärmar, DVD, TV och VHS. Och ett ljud som spöade Volvos eget med hästlängder.

Men döm om min förvåning när Clarion vägrar leverera sin egen GPS. Dom levererar systemen med VDO-Dayton navigator istället. Deras egen hade för dåliga kartor för Sverige!

Clarion hade samma egna leverantör som Volvo...

Volvo och jag är inte kamrater längre!

Men det har ju inget med GPS och navigatorer att göra.

Men idag skulle jag aldrig drömma om att arbeta i en taxibil utan navigator!

Under sommaren -04 åkte jag på semester med ett kartprogram (Microsoft AutoRoute) i laptoppen och ansluten GPS antenn. Helt suveränt om man bara har plats för dylik utrustning. Hade även med en liten färgskrivare och fotopapper.

På skrivaren skrev vi ut både stadskartor och egna, nytagna, fotografier.

Fotografierna blev egna vykort som skickades till vänner och bekanta...

Under ett halvår började jag köra hos en droskägare med fast monterade navigatorer i alla sina bilar. Dom som fanns där var Alpine och Blaupunkt.

Alpine är bra, men kan för mycket, vilket gör dom tröga i hamteringen.

Blaupunkt-navigatorerna är fullstänndigt kass. Dom är så långsamma i mjukvaran, att man hinner fyra kvarter innan dom har hittat rätt om man skulle missa en sväng.

Och själv har en PDA (Handdator baserad) navigator som heter Bluemedia. Denna funkar helt OK. Det finns dom som är både bättre och snabbare. Men fördelarna är bl.a. att den har Windows CE som operativ, vilket gör att den är hyffsat garanterad för kommande uppdateringar, och NaviTechs kartor som, enligt min mening, är dom bäst uppdaterade.

Insåg i somras att det var ett problem med handhållen GPS och husbilar. Bulben till Alkoven obstruerar GPS-signalen, vilket gjorde att man fick leta upp en alternativ plats för navigatorn. Det blev den "lilla" rutan i framdörren som blev en hyffsad placering. Dock inte optimerad. Svårt att se, svårt att hitta till knappar och annat när man kör. Går kanske att lösa med en extern antenn. Kunde inte prova, då det satt fel kontakt på egna navigatorn.

Detta är mina efarenheter, hittils av navigatorer.

Ni andra har ju också erfarenheter. Och jag är lite teknikdåre, och vill gärna ha input från andra!

//Ulf

:mcride:


P.S.

Visste ni att till de flesta navigatorer kan man idag ladda ner fartkameravarningar...

D.S.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9194

Guest
Sv: GPS Råd och dåd

Jo jag såg detta Robert, så det var därför jag tänkte att en egen rubrik, kanske skulle samla informationen på ett ställe. Men det finns kanske redan, sedan tidigare. Skall kolla!

Tack RobertH!
 
F

F.d. 1471

Guest
Sv: GPS Råd och dåd

Ulf i Laholm !

Vad menar du med detta du skrivit?

"Det finns dom som är både bättre och snabbare. Men fördelarna är bl.a. att den har Windows CE som operativ, vilket gör att den är hyffsat garanterad för kommande uppdateringar, och NaviTechs kartor som, enligt min mening, är dom bäst uppdaterade."

Varför skulle Windows CE vara bättre som operativsystem än till exempel Windows PPC 2003, Windows mobile 5 eller windows XP ?
 
F

F.d. 9194

Guest
Sv: GPS Råd och dåd

Jag menade bara att på en Microsoftprodukt oavsett vilken, så brukar det finnas support och man drabbas inte av spännande, och i många fall bra system som slutar funka efter ett tag och man upptäcker att företaget som stod bakom gick i konkurs och försvann.

Inte mer än så.
Ber om ursäkt om jag var oklar.

Men operativet i en Tomtom, som väl är samma som Palm's är inte heller något större fel på...

Men finns det en XP-upplaga för PDA maskiner också?

//Ulf
 
F

F.d. 4989

Guest
Sv: GPS Råd och dåd

själv anv jag en Navman ICN320.
Har hjälpt mig på rätt väg mer än en gång.
billig,enkel modell, täcker väl mina behov.
 
F

F.d. 3153

Guest
Sv: GPS Råd och dåd

Hej Ulf..!
Kör du taxi bör du använda Microsofts produkter
om det skall bli nåt klirr i kassan.

Här har MapPoint räknat ut den "bästa" vägen mellan
Tammerfors och Vasa i Finland (240 km).
Kanske inte den snabbaste men säkert den roligaste...
om arbetsgivaren betalar...:wink:

/Göran
 

Bilagor

  • mappoint_1.jpg
    mappoint_1.jpg
    12,1 KB · Visningar: 450
F

F.d. 55256

Guest
Sv: GPS Råd och dåd

En GPS är bra många gånger, men att lita blint på den går inte, man måste nog enligt de erfarenheter vi har av den, ha en koll på karta och veta ganska bra vart man ska och vart man är. Följa med i en vanlig karta tycker jag är ett måste. En del konstiga vägar har GPS:en föreslagit när jag för några år sen köpte den och använde den på hemmaplan för att lära mej den. Suverän i storstadsmiljö men ute på motorväg/större vägar bryr jag mej inte mycket om den.
Ove.G:yes:
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: GPS Råd och dåd

En nyhet i nya Eniro.se under Kartor är att man kan plocka fram koordinater.
Bra om man vill göra det i efterhand hemma i stugvärmen.

Mvh Håkan J
 
Toppen