• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

GPS mjukvara

Anders och Lotta

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
59
Medlemskap
2024
Hej alla!
Nybliven husbilsägare som man är så har man en massa frågor och då är dessa sidor helt perfekta!
Hittade emellertid ingenting om GPS-mjukvara, ställplatsinformationen som finns här är guld värd och med koordinaterna rakt in i laptopen så är man verkligen på väg!

Min fråga är helt enkelt vilka mjukvaror som ni andra använder i era bärbara datorer....kanske finns det det program som finns till både "färdiga" GPS:er och bärbara?

Den 30 mars ska jag hämta ut vår 17 år gamla Hymer från Provia, sen blir det köra av!!

Vi ses på vägarna!

Hälsningar
//Anders
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.584
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: GPS mjukvara

Jag har skrivit en del om min GPS på: http://www.gosoft.se/

Gå in där om du nu inte redan varit där.
Andra kommer säkert att svara dig här med sina erfarenheter.
 
F

F.d. 11153

Guest
Sv: GPS mjukvara

Hej Anders!

I min laptop använder jag Microsofts Autoroute. Det fungerar faktiskt riktigt bra med min "GPS-puck" som jag lägger upp på taket på bilen och pluggar in i USB-porten bakpå datorn. Väldigt pedagogiskt och bra tycker jag.

Autoroute ska klara av alla GPS mottagare som hanterar NMEA 2.0 eller senare.

/Daniel
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 11153

Guest
Sv: GPS mjukvara

Jajemen Jack! Det går att navigera dels genom att söka efter Lat/Long-positioner, en adress, en namngiven plats (typ Kungliga Slottet) eller nåt som de kallar för OS-grid. En OS-grid betyder en Ordnance Survey grid och är något de använder i England, Wales och Scotland. Vad de är bra för vet jag inte.

När man söker efter en plats mha Lat/Long alternativet skapar programmet en "pushpin" (en virtuell knappnål :p) där man kan lägga till information om platsen.

Det finns mer att läsa på http://www.microsoft.com/streets/ProductDetails.aspx?pid=003
Den hemsidan är iofs på engelska. Vilket hela programmet även är för övrigt. Det är väl det som är mest negativt tycker jag. Det hade varit trevligt med menyer och röst osv. på svenska.

/Daniel
 

Jack E

HBK Medlem
Inlägg
93
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
74
Medlemskap
2024
Sv: GPS mjukvara

Tack Daniel !
För den utförliga infon och länken till hemsidan.
God Jul öskas Dej & de dina...

/ Jack
 
Toppen