• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

GPS Mio 269+ uppdatering?

martleifen

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Sala
HBK-Nr
831
Medlemskap
2024
Finns det något billigare/bättre sätt att uppdatera min GPS än att köpa den för 1500 kr. Horribelt dyrt för att köra rätt på alla vägar....
Martleifen
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: GPS Mio 269+ uppdatering?

Martleifen,

Det ar rent fordj**ligt att det kostar sa mycket, egentligen ska dom inte behova kosta sa mycket for det ar mass produktion. Jag tror att det beror pa att sjalva GPS'sen saljes relativ billigt sa dom forsoka "stjala" lite tillbaks nar kunderna vill ha en update. Sorgligt !!!
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: GPS Mio 269+ uppdatering?

Vet man hur mycket arbete som ligger bakom så inser man att det inte är särskilt dyrt med kartprogram för GPS. Det är heller inte nödvändigt att uppdatera varje år, man klarar sig minst i två säsonger.

Priserna för uppdateringen varierar mycket mellan fabrikaten.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: GPS Mio 269+ uppdatering?

Hej Martleifen

Nu har du ju en relativt dyr Gps då blir det svårt att följa mitt tips som är detta.

Många har ju en enklare Gps som har kostar drygt 2000kr använd den två år sälj den för säg runt tusenlappen. Köp en ny billig med full garanti och senaste kartversionen för samma peng drygt 2000kr då har du en modern med full garanti, blir väll billigare än att köpa ny karta till den gamla??

Mvh/Gurra
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: GPS Mio 269+ uppdatering?

Hej

Jag har en Mio 269 och köpte uppdateringen. Det blir en helt ny navigationsmjukvara som heter iGO. Hela programmet ligger på ett sd kort. Sitter kortet i navigatorn så startar den upp på den nya programvaran. Plockar man ur kortet så startar den på den gamla programvaran som ligger på hårddisken. Man får två navigatorer i en.

Personligen så tycker jag inte att det var värt pengarna. I iGo:s programvara finns bara västeuropa för exempel. Vill man ha östeuropa så kostar det ca 900 kronor extra. Det är svårt om inte omöjligt att lägga in egna pois. Det kommer en programvara för detta från Poi Warner vad det lider.

Fördelarna är: Snabbare på att räkna ut en rutt och att ändra en rutt under navigation. Enklare menyer där man inte behöver använda pennan, pekskärm. Större kompass och hastighetsvisare under navigation. (tydligare skärm). Fartkameror för hela västeuropa.

/Kenneth/
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: GPS Mio 269+ uppdatering?

Master,

Jag har foljande (inte den alra senaste men anvandbar) Oststats maps for IGO : CzechRep (14950Kb), Poland (11078Kb) och Croatia (3441Kb)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 18290

Guest
Sv: GPS Mio 269+ uppdatering?

Hej Kenneth! Jag läste din kommentar nu och jag undrar vart jag kan hitta uppdateringarna för östeuropa som du nämnde i din kommentar. Jag har också samma navigator som du Mio 269+.

Tacksam för svar!
Mvh/Marin

Var snäll och svara på denna email: marin_penic@hotmail.com
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4272

Guest
Sv: GPS Mio 269+ uppdatering?

Tar upp tråden.
Har en Mio 269+ som vi köpte 2006
Är det någon som vet hur man uppdaterar kartorna i den.
Har ej gjort något med den sedan vi köpte den.
Är inte bra på detta....
Tacksam för all hjälp som går att få.
//Lotta
 
F

F.d. 7569

Guest
Sv: GPS Mio 269+ uppdatering?

Jag har letat en bra stund och jag kan inte hitta några kartuppdateringar till 269+, inte ens på MIO:s site. De kartuppdateringar som finns är till C- och MOOV serierna. Dock finns en uppdatering för 269+ för östeuropa från 2007.
Mio Store :: Maps and Upgrades :: -

Men det finns alternativ, exempelvis Garmin :)

//Roger
 
Senast redigerad av en moderator:

martleifen

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Sala
HBK-Nr
831
Medlemskap
2024
Sv: GPS Mio 269+ uppdatering?

MIO 269+
Jag fick min uppdaterad "Master" HBK 134 I Motala för ett år sedan med en skälig kostnad, hör efter med han.
Men kartor och fartkameror är nog gamla i dag om det inte kommit något nytt i dagarne.
Hälsningar
Martleifen
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: GPS Mio 269+ uppdatering?

Hej

Jag har hjälpt en del Mio innehavare att uppdatera till den nya kartversionen. Då jag själv bytt navigator så har jag inte kvar de gamla filerna på min dator.

Såg på Mios hemsida att det finns uppdateringar att köpa. Tror dock att det är klokare att lägga pengarna på en ny navigator som har de senaste kartorna. Mio 269 är ju en "gammal" navigator som häng med ett tag.

Mio Store :: :: -

/Kenneth/
 
F

F.d. 4272

Guest
Sv: GPS Mio 269+ uppdatering?

Tack för svaren.
Idag fick jag tag på supporten för Mio 269+
Det kommer en ny kartversion i Juni för Europa, den kommer kosta ca 750-800kr
Norden versionen ca 500kr.
Så då är det ju värt att uppdatera den, navigatorn är bra och var inte av den billigare varianten när den var ny 2006.
Sen har man ju börjat lära sig att använda den:)
//Lotta
 
F

F.d. 4272

Guest
Sv: GPS Mio 269+ uppdatering?

Jajemen 08-51992352.
Sen kan man registrera sig på deras hemsida, man får visst lov att sen beställa den via deras sida. Så skickar de hem den antigen som skiva eller ett minnekort om jag fattade rätt.
Men tänk på att vänta nu till i Juni, de hade inte fått den nya ännu.
//Lotta
 
F

F.d. 7497

Guest
Sv: GPS Mio 269+ uppdatering?

Om ni skall uppgradera eran MIO 269 så skall ni först gå ut på nätet och leta upp den nya kartan ni vill använda som passar till eran MIO, kolla storleken på filen så den får plats på SD-Kortet ni köpt eller har.
Packa upp alla filerna i datorn i en katalog *kommer inte ihåg namet* sen tar ni hela mappen som ni gjort kopiera in den till SD-kortet och sen stoppa i kortet i din Mio och prova. Det kostar dig kanske någon hundra lapp för SD-kortet betydligt billigare än orginal, Har även uppgraderat min Garmin nuvi 660 till 2010 års kartor :D
Mvh
Roadizz
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: GPS Mio 269+ uppdatering?

Roadizz.

Låter lätt men skulle du kunna beskriva ngt mer ingående hur du bar dig åt, ev sidor mm,
när det gällde din Garmin 660.
Jag har en likadan själv .
Tack på förhand.

mvh
Fincan
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: GPS Mio 269+ uppdatering?

Hej
Vilka problem Ni har ! Jag har en RÖSTSTYRD och hon sitter i stolen bredvid mig under färd. Bara att säga vart vi ska och hon kollar på kartan, och läser på vägskyltarna och säger tag tredje höger i rondellen. Enda nackdelen är om man inte hör något för då kan det bära åt H.... !
/Vidhem
 
Toppen