• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

GPS i kameran.

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: GPS i kameran.

Upp som en sol, ned som en pannkaka! Canons skickliga ingenjörer har sett till att zoomen inte fungerar när AF-låset är engagerat! :mad:

"Skam den som ger sig" tänkte jag och plöjde igenom bruksanvisningsCD:n med 200 sidor och 20000 (c:a) hänvisningar och hittade ingenting om hur man skulle klara denna egentligen ganska elementära och nödvändiga uppgift!

Brainstorming var av nöden och efter en stund kom jag på hur man kunde låsa AF:en och därefter ändra brännvidden. När kameran hittat fokus i digitalt zoomläge så tryckte jag på MF-knappen (manuell fokusering) och då gick det att zooma tillbaka med bibehållen avståndsinställning!

Tack Canon för att jag blev tvungen att anstränga mig lite! Alltid nyttigt med hjärngymnastik!

Det verkar som om Canon har missat lite i manualen för jag kunde inte hitta någonting vettigt om ovanstående problem där! Krångelkamera!

Vet någon här att jag missat någonting när det gäller de här inställningarna, så upplys mig, tack!

Desillusionerad Jappe

Jappe, du e verkligen störtskön!

Kan inte du komma hem till mig och plöja igenom mina kameramanualer och sen förevisa mig kamerans funktioner?


/Ludde
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: GPS i kameran.

Tack Ludde men jag tror inte det! Jag är mättad med kameramanualer för ett bra tag framåt. Jag minns den ljuva tiden när man kunde göra allt med hjälp av tid-, bländar- och avståndsinställningar. Kanske behövde man ibland en exponeringsmätare men resten satt på något vis i ryggmärgen! Skärpedjupet var ju väldigt viktigt då men tycks ha försvunnit i det digitala mörkret när det gäller kompaktkameror!

Jag funderar på att lämna tillbaka det här beskäftiga elektroniska minimonstret och skaffa en iPhone i stället men det kanske blir som "ur askan i elden"!

Hårda tider kanske stunda
Knarrevik säger "ingalunda"
köp dig du en iPhone nu med detsamma
och visa lite framtidstro och jäklar anamma

Lätt är det numera att dyrt köpa grisen i säcken
ibland tycker jag att vissa bolag kan ta sig i xxxxxx

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: GPS i kameran.

Nej Jappe det har jag inte sagt!;)

Du kommer säkert att ta många bra bilder med din Canon. Men kanske du skulle skaffa en iPad för att publicera reportage från kommande eskapader.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: GPS i kameran.

Jag försökte fotografera en fågel i ett tätt grenverk. Autofokusen fokuserade på allt utom på det som jag ville ha skärpan på. Ser ni fågeln? Jappe

Ett annat tips förutom digital zoom är att ställa in autofokusen på spotmätning, då hade fågeln blivit skarp men inte grenarna. Då är det bra med så stor bländare som möjligt.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: GPS i kameran.

Kameran var inställd på AF-punkt zoom men det hjälpte inte. Fågeln var för liten i motivet och "AF-punkten" var inte en punkt utan en ganska stor ram. Det var ju därför jag tvingades anlita den digitala zoomen. Man kan låsa AF genom att hålla ner avtryckaren halvvägs men ska du samtidigt zooma tillbaka till en annan brännvidd så behöver du några extra fingrar och känsliga sådana och förmodligen är zoomen låst då också.

När det gäller ljusmätning så fungerar spotmätningen mycket bättre!

En elektronisk sökare kan aldrig ersätta en en riktig sökare i en systemkamera enligt min mening! Jag ville ha den här kameran för att försöka ersätta en tung systemkamera men inser nu att så enkelt är det inte. Jag gick på reklamen!

You can´t win them all!

Jappe
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: GPS i kameran.

Tack Ludde men jag tror inte det! Jag är mättad med kameramanualer för ett bra tag framåt. Jag minns den ljuva tiden när man kunde göra allt med hjälp av tid-, bländar- och avståndsinställningar. Kanske behövde man ibland en exponeringsmätare men resten satt på något vis i ryggmärgen! Skärpedjupet var ju väldigt viktigt då men tycks ha försvunnit i det digitala mörkret när det gäller kompaktkameror!

Jag funderar på att lämna tillbaka det här beskäftiga elektroniska minimonstret och skaffa en iPhone i stället men det kanske blir som "ur askan i elden"!

Hårda tider kanske stunda
Knarrevik säger "ingalunda"
köp dig du en iPhone nu med detsamma
och visa lite framtidstro och jäklar anamma

Lätt är det numera att dyrt köpa grisen i säcken
ibland tycker jag att vissa bolag kan ta sig i xxxxxx

Jappe

Håller med dig till 100% Jappe!!

Det var betydligt mindre bekymmersamt att fotografera förr!

/Ludde
 

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: GPS i kameran.

Även på Nikon P700 är f:8 den minsta bländaren. Vill man inte ha någon supersnabb exponeringstid, tar ett automatiskt ND-filter (gråfilter) hand om överskottsljuset.
Skärpedjupet vid bländare 8 är helt OK i en kamera med så korta brännvidder och en så liten sensor.
Liknande fenomen har man vid videofilmning. Min stora videokamera (Sony HDR FX1E) har två inbyggda manuella ND-filtrar som vid starkt ljus måste aktiveras.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: GPS i kameran.

Hade man kunnat "slå ihop" Canons G12:a och S95:a så hade man fått fram den, i mitt tycke, ultimata kompaktkameran. Min misstänksamma läggning kommer igång här omedelbart! Canon tror förmodligen att dom kan sälja fler kameror på det här viset. (Jfr. med Electrolux och Volta).

Jag går inte på deras lumpna marknadsföringsknep utan byter G12:an mot en Samsung Ex1:a! Ha! :D:D:D

Kamerahuset i Stenungsund hade inga invändningar!

Samsung har tydligen sneglat på de båda Canonkamerorna och utvecklat en mycket kompetent kamera, dessutom en dryg tusenlapp billigare!

Jappe :)

PS. För övrigt anser jag fortfarande att kameratillverkarna borde redovisa skärpedjupet vid olika bländare och olika brännvidder! Varför gör dom inte det? Det kan vara svårt att visa det i eller på kameran kanske, men varför inte i tabellform i manualen? DS

PS2. Jahaja, ingen är fullkomlig i dagens kameravärld! Minsta bländare 6,7! Då får vi ta en titt på Panasonics LX5:a i stället! Det är väldigt tydligt att kameratillverkarna smyger med vissa data som är intressanta för köparen! DS
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: GPS i kameran.

Du har inte övervägt en Micro 4/3 kamera?

Min Olympus Pen med 14-42 (28-84) har minsta bländare 22. Kameran är inte mycket större än G12:an och har utbytbar optik och större sensor än en kompakt. E-P1 med 14-42 kostar 3600:-.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: GPS i kameran.

Det bästa med dina tankar om kamerabyten är att man lär sig en hel del om olika kameramärken!

Något som slagit mig är att allt fler går tillbaka till max 10 megapixel eftersom man tydligen får den bästa skärpan mellan 7-10 MP.
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: GPS i kameran.

Angående skärpa, pixlar mm.
Gick en kurs i digitalfotogtrafering för nått år sedan. Kursledaren som är en erfaren fotograf graderade hur kamerans delar påverkade kvaliten på bilden.

1. Optiken.
2. Sensorns storlek.
3. Bildbehandlingen "datorn" i kameran.
4. Pixlarnas antal.

Har konstaterat att graderingen stämt på de digitala kameror jag provat (förutom punkt 3 som jag inte kan något om). Men det är oftast bara pixlarnas antal som dom flesta tittar på när det skall köpas kamera.

/Leif
 
Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: GPS i kameran.

Det stämmer med att optiken är viktigast. När digitalkameran kom på 90-talet, så jämförde jag olika märken (fanns väl bara 3) och det var optiken som var helt avgörande för bildkvaliten.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: GPS i kameran.

Se nästa inlägg! Blev visst för mycket redigerande här!
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: GPS i kameran.

Fågeln som försvann i ett tidigare inlägg här hade nog G12:an kunnat hitta med hjälp av en funktion som jag hittade till slut i den digra bruksanvisningen med över 200 sidor! (Manuell fokusering kan man glömma, tyvärr!)

minska AF-ram.jpg

Jag kanske behåller G12:an ändå för bilderna blir onekligen bra utan att jag behöver anstränga mig särskilt mycket, det är nästan bare å tryck! (Jag förnimmer kvidandet från Ludde nu men kameran har ju också gott om manuella inställningsmöjligheter!)

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: GPS i kameran.

En annan sak som jag funderat över är om det digitala ND-filtret alltid bör vara inkopplat? Eftersom du har lusläst handboken har du kanske ett svar annars överlåter jag frågan till Ludde.

Jag hittade förklaringen själv!
Det är bara när man vill sänka ljusstyrkan dvs ha större bländare och längre tid som man använder det inbyggda ND-filtret.
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: GPS i kameran.

Jag undrade länge vad vad man skulle ha ND-filter till! Så här står det i manualen:

ND-filtret minskar ljusintensiteten till 1/8 (tre steg) av den aktuella nivån,
vilket kan ge längre slutartider och lägre bländarvärden.


Det funger alltså som ett gråfilter. Jag har aldrig använt gråfilter i hela mitt liv så jag vet inte så mycket om det. Möjligen kan ett sådant filter i vissa fall kompensera avsaknaden av vissa bländarvärden och eftersom minsta bländare är 1:8 så har kamerakonstruktören tvingats förse kameran med ett sådant filter. Vad vet jag?

Googlar man på gråfilter så finns det väldigt många olika uppfattningar om ND-filtrets förträfflighet!

Jappe
 
Senast ändrad:
Toppen