• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

GPS i kameran.

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: GPS i kameran.

Knarrevik: vart gick du för att ladda upp bilden till webben då?

Skulle gärna vilja veta. ( har wordpress blogg kanske är det en variant?)

Vad jag menade med att det inte fungerar med iphone var då direkt alltså. Kanske finns någon webteknisk lösning för det, är en fotonörd och gillar att ladda upp bilder.

/L
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: GPS i kameran.

Knarrevik: vart gick du för att ladda upp bilden till webben då?

Skulle gärna vilja veta. ( har wordpress blogg kanske är det en variant?)

Jag har Googles Blogger.

Kopiera bildwebbadress och infoga bild från annan bildsida.

"https://lh4.googleusercontent.com/-pswvaR78IOw/TY3T9oxUCKI/AAAAAAAAJpQ/kP2YNUzm2nc/s640/aRIMG0023_4.jpg"

Där kan man också ändra storlek genom att ändra "s640" till i detta fallet "s800".
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Sv: GPS i kameran.

Hej
Det finns två alternativ;
1) Om man vill ha en kamera med inbyggd GPS och som gör ändå högkvalitativa bilder så bör man fundera över SONY DSC-HX5V. Priset strax under 3000kr. Bilderna är bättre än de man får med Panasonic TZ serie.
2) Om man redan har en kamera man är nöjd med (och ffa om man har en bra digital system kamera) då kan man komplettera med en separat photologger t.ex. Columbus eller Hollux. Visst, behöver man också ett program för att sammankoppla GPSdata från logger med bilderna.
mvh
Jan
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: GPS i kameran.

Järnvägar och slå alarm!

G12:ans minsta bländare tycks vara f:8. Hade jag vetat det hade jag nog inte köpt kameran.

Den här gamla kameran går att ställa in ända ner till bländare f:32!

f 32.jpg

Vad är det som händer i världen idag?

Klart att man behöver behöver använda mindre bländare än f:8 ibland!

Förvånad Jappe

PS. Skärpedjupsproblematiken m.m. tycks inte intressera vare sig kompaktkamerafabrikanterna eller kunderna!

skdp 135an.jpg skdp 80-250an.jpg

DS.
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: GPS i kameran.

Å andra sidan har den 1/4000 sek som kortaste slutartid och iso ned till 80!

Även förr i tiden var objektiven skarpast vid bländare 5,6-8 så du har nog inte gått miste om något förutom skärpedjupet som blivit något begränsat vid närbildsfotografering.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: GPS i kameran.

Jag tycker det är skitdåligt! Förstår inte varför! Obegripligt! Skärpedjupet begränsas inte bara vid närbildsfotografering utan även på längre avstånd!

Makrofotografering ner till 1 cm avstånd blir ju rena hånet på det här viset!

Arg Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: GPS i kameran.

Lugn, jag tror att minsta bländare är satt för att ge bästa skärpa vid hela dess zoomomfång.

I stället för en medioker skärpa med liten bländare har du canonskärpa vid alla bländar- och zoominställningar.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: GPS i kameran.

Vad ska jag med skärpa till om skärpedjupet är uselt! Det kan ju vara svårt att lägga skärpedjupet rätt även med en liten bländare men det här.... det är ju en inkompetensförklaring av dom som använder kompaktkameror!

Jag skulle vilja ha en förklaring från kameratillverkaren! Bländaromfånget finns tydligen inte med i beskrivningar och tester av kompaktkameror! Oerhört! Jag kunde inte ens i min vildaste fantasi föreställa mig att en sådan försämring var genomförd och tydligen inte bara på G12:an utan på de flesta kompaktkameror!

Ännu argare Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: GPS i kameran.

Mindre bilder har större skärpedjup

För samma bild i två olika format från samma avstånd med samma bländare och objektiv med samma skärpedjup, kommer det mindre formatet att ha större skärpedjup.

Med andra ord: Kompaktkameran har större skärpedjup än den gamla 24x36 kameran vid samma bländare och avstånd.

Så kanske bländare 8 på G12:an motsvarar bländare 22 med din gamla Voigtländer?

PS! Hur vet du att minsta bländare är 8?
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: GPS i kameran.

Jag har provat alla manuella inställningar och vid f:8 är det stopp hur jag än försöker! Hoppas att din förklaring stämmer, jag vet inte!

Undrar hur det är med dammtätheten förresten. Hos tidigare modeller i den här serien var det tydligen inget vidare!

Tål den här "prinsessan" en ärta, tro?

Jappe
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: GPS i kameran.

Dammet är ett problem på kameror med utbytbar optik och har ofta vibration på sensorn som inte funkar i det långa loppet. Jag har inte hört att det skulle vara problem med kompakterna. Sandstormar bör man kanske undvika.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: GPS i kameran.

Vad ska jag med skärpa till om skärpedjupet är uselt! Det kan ju vara svårt att lägga skärpedjupet rätt även med en liten bländare men det här.... det är ju en inkompetensförklaring av dom som använder kompaktkameror!

Jag skulle vilja ha en förklaring från kameratillverkaren! Bländaromfånget finns tydligen inte med i beskrivningar och tester av kompaktkameror! Oerhört! Jag kunde inte ens i min vildaste fantasi föreställa mig att en sådan försämring var genomförd och tydligen inte bara på G12:an utan på de flesta kompaktkameror!

Ännu argare Jappe

Haha, har missat fortsättningen på den här tråden, du är rolig du Jappe!
Jag kan inget om kompakter, så jag kan inte uttala mig, men minsta bländare 8 låter ju inte bra i en fotografs öron...
Men det är så som Knarrevik säger att den bästa skärpan ligger mellan f8 -11 ungefär, på systemkameror. Men vill man ha skärpa i hela bilden hjälper ju inte det som du själv säger.
Det finns en övertro på kompakter bland allmänheten, men det säger sig ju självt att det aldrig kan bli så bra som en riktig systemkamera, men problemet är att man oftast inte ser skillnaderna förrän man börjar att förstora bilden.
/Ludde
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: GPS i kameran.

Jappe, jag hittade en testjämförelse mellan G12:an och Nikons flaggskepp bland kompakterna Coolpix P7000 som visar att även Nikonkameran har minsta bländare f:8.
Jag har inte hittat någon förklaring på varför men troligen är det så att skärpedjupet med en mindre sensor än 24x36 är större.

Så jag hoppas att Canon G12 inte hamnar på din bojkottlista!

Compare Nikon Coolpix P7000 vs Canon Powershot G12 ? photocitizen
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: GPS i kameran.

Nikonen tycks slå G12:an på en rad punter bl.a. zoomomfång, fjärrstyrning (Nikon har Ir), skärmupplösning, blixt m.m. men G12:an har en stor fördel: ledbar skärm och det uppskattar jag mycket så jag ska kanske sluta tjöta i det här ämnet nu!

Minsta bländare f:8! Giv mig styrka! Det har jag svårt att smälta!

Hade jag lugnat mig lite så hade jag nog köpt en....... :D

Jappe
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: GPS i kameran.

G12:an har en stor fördel: ledbar skärm och det uppskattar jag mycket så jag ska sluta tjöta i det här ämnet nu! Jappe

Jag har en ledbar skärm på min gamla G6 men den är tyvärr mycket mindre. Men mycket uppskattad! Det var den bästa i kompaktväg på den tiden och kostade nästan 7000:- (2005?).
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: GPS i kameran.

En tanke slog mig! Hur ärliga är tillverkarna av kompaktkameror egentligen? Är det så att optiken ger skärpan enbart eller är dom dessutom "elektroniskt uppskärpta"?

Jag vet att sådana möjligheter finns i systemkameror också men där är dom ärligt redovisade!

Knarrevik har säkert synpunkter här! :rolleyes:

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: GPS i kameran.

Jag antar att du kan ställa in egna program c1 och c2. Där kan du ändra råbilden med att ställa in olika format, megapixlar, skärpa, ljusbalans, kontrast och en massa annat.

All data finns ju i råbilden så jag vill inte kalla den manipulerad, det gör man först i datorn. I bilden finns också alla data såsom datum, tidpunkt, bländare, tid och en massa annat (EXIF). Eventuellt också GPS-koordinater.

PS! Det här visste du säkert redan men det kan ju vara intressant för andra.

EXIF:
nr1.jpg
nr2.jpg
nr3.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: GPS i kameran.

Ny dag, nytt spel!

Jag försökte fotografera en fågel i ett tätt grenverk. Autofokusen fokuserade på allt utom på det som jag ville ha skärpan på. Ser ni fågeln?

suddig fogel.jpg

Jag försökte använda mig av manuell fokusering men den funktionen på sådana här kameror fungerar väldigt långsamt och inexakt! Vansinnet låg nära! (Jag älskar systemkameror!)

"Min gud, min gud, har du övergivit mig" skrek jag och slet mitt hår så att tussarna bildade stora högar på marken och då kom dom, fåglarna, för att hämta bomaterial. Det är snart tid för bobyggande nu, föreställer jag mig.

En liten fågel viskade i mitt öra: använd digital zoom!

Naturligtvis, den digitala zoomfunktonen gör att kameran mycket lättare hittar fokus på ett litet objekt bland en massa andra för AF:en lockande objekt! Varför hade ingen talat om det för mig tidigare och varför tog det så lång tid för mig att begripa det? Alla förståsigpåare som jag har pratat med har alltid avfärdat digitalzoom som bländverk för ignoranter!

Nu vet jag bättre! Med mina nyvunna kunskaper lyckades jag lura autofokusen! Ha! :)

Jappe

PS.Nu gäller det bara att hitta eller ställa in en knapp som låser AF-en så att man kan zooma tillbaka snabbt när fokuseringen är klar. Borde finnas någonstans i menyerna. DS.
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: GPS i kameran.

Upp som en sol, ned som en pannkaka! Canons skickliga ingenjörer har sett till att zoomen inte fungerar när AF-låset är engagerat! :mad:

"Skam den som ger sig" tänkte jag och plöjde igenom bruksanvisningsCD:n med 200 sidor och 20000 (c:a) hänvisningar och hittade ingenting om hur man skulle klara denna egentligen ganska elementära och nödvändiga uppgift!

Brainstorming var av nöden och efter en stund kom jag på hur man kunde låsa AF:en och därefter ändra brännvidden. När kameran hittat fokus i digitalt zoomläge så tryckte jag på MF-knappen (manuell fokusering) och då gick det att zooma tillbaka med bibehållen avståndsinställning!

Tack Canon för att jag blev tvungen att anstränga mig lite! Alltid nyttigt med hjärngymnastik!

Det verkar som om Canon har missat lite i manualen för jag kunde inte hitta någonting vettigt om ovanstående problem där! Krångelkamera!

Vet någon här att jag missat någonting när det gäller de här inställningarna, så upplys mig, tack!

Desillusionerad Jappe
 
Toppen