• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

GPS för vandring.

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.608
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Jag förstod så väl att det skulle bli ett himla rabalder när man sticker ut näsan...
Mats o Inger, Nej, det behövs ingen mottagning på telefonen för att GPS mottagaren skall funka.
Avarege, javisst, karta o kompass slår ut allt annat men det är bekvämt med fjällkartan på en skärm som blippar där du är, när dimman kommer.
Montreal, det har sedan länge funnits täta o stryktåliga fodral/burkar till Smartfones/paddor.

Men visst, jag har gärna en gammal Garmin med i reserv, enkel lätt o smidig.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.671
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jo jag känner allt till att det finns diverse fordral till mobiler, men de är ömtåligare, har högre strömförbrukning, du kan inte byta batteri, utan behöver en powerbank eller en batteridriven laddare (finns det vattentäta sådana) så varför krångla till det när det finns en anpassad apparat som klarar alltihop utan en massa trassel?
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Jag förstod så väl att det skulle bli ett himla rabalder när man sticker ut näsan...
Mats o Inger, Nej, det behövs ingen mottagning på telefonen för att GPS mottagaren skall funka.
Avarege, javisst, karta o kompass slår ut allt annat men det är bekvämt med fjällkartan på en skärm som blippar där du är, när dimman kommer.
Montreal, det har sedan länge funnits täta o stryktåliga fodral/burkar till Smartfones/paddor.

Men visst, jag har gärna en gammal Garmin med i reserv, enkel lätt o smidig.

Och jag förstår också att i de flesta fall funkar en vanlig smart telefon utan div. specialfodral bara man är normalförsiktig.

Varför jag trycker på karta o kompass och råder för dålig sikt är att konsekvenserna kan bli stora och det räcker med en gång.

På lite höjd, sommartid, kan sikten gå från 1km till 40m på under en timme. Vintertid betydligt snabbare än så. Det vet du säkert redan men kanske inte alla läsare.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Varför släpa på två eller flera prylar när mobilen ändå är med i alla väder?
En mobil har många användningsområden även utan uppkoppling, GPS-funktionen är ett av dem.
I mitt fall skulle jag känna mig naken utan kamera!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.671
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Om jag är ute i naturen vill jag nog gärna ha en riktig kamera med mej. och naturligtvis har jag en liten telefon också, ifall jag behöver ringa, men bara för det! :)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Om jag är ute i naturen vill jag nog gärna ha en riktig kamera med mej. och naturligtvis har jag en liten telefon också, ifall jag behöver ringa, men bara för det! :)
Jag har släpat på storformatare, Hasselbladare, systemkameror och kompakter och ingen av dem slår en modern mobilkamera av senaste snitt. Ett mörkrumsarbete som tog en hel kväll på 70-talet för att bli bra görs idag på några minuter med en gratisapp. (Läs Snapseed).
Och framför allt, kameran finns alltid med.
Tänk så många bilder man missat på grund av otympliga kameror!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.671
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja, det går ju bra att fotografera på nära håll i fullt solsken, men det är väl oftast inte det man fotograferar när man är ute i naturen. En vettig optisk zoom och en sökare är ju ett krav.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Ja, det går ju bra att fotografera på nära håll i fullt solsken, men det är väl oftast inte det man fotograferar när man är ute i naturen. En vettig optisk zoom och en sökare är ju ett krav.
I min ungdom var det en uppfattning hos många att skaffa en otymplig zoom så löser sig allt. Med tiden har jag insett det motsatta det vill säga att det är vidvinkel som gäller, helst ned till motsvarande 24 mm.
När man tittar på amatörbilder på nätet idag ser man alltför många som fortfarande tror på långa telezoomar mot bättre vetande.
En modern mobilkamera har i regel två objektiv, inom kort tre. Någon enstaka gång har jag använt den längsta brännvidden främst vid porträtt när jag vill ha oskarp bakgrund.
Anledningen till två eller tre brännvidder är att en zoom inte får plats i en tunn mobil.
Med en app som Snapseed är det enklare än någonsin att korrigera lutande horisonter och att korrigera perspektiv.
PS! En av systemkamerans svagheter är den pyttelilla skärmen på ca 3 tum, med mobilen handlar det om minst det dubbla vilket ger mycket enklare inställning.
 
R

RobbeS

Guest
Jag förstod så väl att det skulle bli ett himla rabalder när man sticker ut näsan...
Mats o Inger, Nej, det behövs ingen mottagning på telefonen för att GPS mottagaren skall funka.
Avarege, javisst, karta o kompass slår ut allt annat men det är bekvämt med fjällkartan på en skärm som blippar där du är, när dimman kommer.
Montreal, det har sedan länge funnits täta o stryktåliga fodral/burkar till Smartfones/paddor.

Men visst, jag har gärna en gammal Garmin med i reserv, enkel lätt o smidig.

Rabalder vet jag väl inte. Däremot har jag i jobbet sett så många som tar lite för lätt på det här med fjällturer. Fjällräddningen är överhopade med jobb där dåligt utrustade turister tror att fjällvandring är som en promenad i parken. Jag vet inte hur många jobb jag varit på där den försvunnes livlina varit en mobiltelefon som gått sönder eller fått slut ström ganska snabbt. I fjällen är täckningen dålig och triangulering kan man på många områden glömma och får man en sådan är sökområdet större än Skåne. Karta och kompass är det bästa men hur många vet hur man använder dessa? Så därför rekommenderar jag alltid en handburen GPS och gärna en så enkel som möjligt där det bara är att markera bilen eller hotellet då man går och sen om man går vilse trycka på en knapp och följa pilen.
Det värsta jag varit med om var en tysk turist som i skogarna norr om Pajala gått vilse iklädd gymnastikskor, jeans och t-shirt. Som navigationshjälpmedel hade han en iPhone med google map.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.671
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
I min ungdom var det en uppfattning hos många att skaffa en otymplig zoom så löser sig allt. Med tiden har jag insett det motsatta det vill säga att det är vidvinkel som gäller, helst ned till motsvarande 24 mm.
När man tittar på amatörbilder på nätet idag ser man alltför många som fortfarande tror på långa telezoomar mot bättre vetande.
En modern mobilkamera har i regel två objektiv, inom kort tre. Någon enstaka gång har jag använt den längsta brännvidden främst vid porträtt när jag vill ha oskarp bakgrund.
Anledningen till två eller tre brännvidder är att en zoom inte får plats i en tunn mobil.
Med en app som Snapseed är det enklare än någonsin att korrigera lutande horisonter och att korrigera perspektiv.
PS! En av systemkamerans svagheter är den pyttelilla skärmen på ca 3 tum, med mobilen handlar det om minst det dubbla vilket ger mycket enklare inställning.

24 mm är väl ganska nära en normaloptik idag, men hur tar du bilder på annat än stillastående nära objekt med ett sådant? Jag tror inte att rådjuren, renarna eller fåglarna låter dej komma så nära. Naturen på fjällen eller kring sjöarna är inte heller alltid inom armlängds avstånd. Och vem behöver en skärm, när man har en sökare? F.ö. behöver man idag inte nödvändigtvis släpa på en systemkamera för att få bra bilder, ta en titt på moderna kompaktkameror, så kanske det går upp ett ljus för dej om de möjligheter som finns, utan att förvanska bilderna både till form och färg i diverse appar och program.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Leste en test av en ny mobil Huawei P20 Pro, med tre kamera pluss selfie på 24 megapix. Kombinert klarte den nattfoto med bra kvalitet. At den kjører Android 8.1 med en brukerflate som ligner IOS er en annen sak.

Primary Triple: 40 MP (f/1.8, 27mm, 1/1.7") + 20 MP B/W (f/1.6, 27mm) + 8 MP (f/2.4, 80mm), OIS, Leica optics, 3x optical zoom, phase detection and laser autofocus, LED flash
Features Geo-tagging, touch focus, face detection, HDR, panorama
Video 2160p@30fps, 1080p@30/60fps, 720p@960fps
Secondary 24 MP (f/2.0, 26mm), 1080p
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
utan att förvanska bilderna både till form och färg i diverse appar och program.
Det är kameran som förvanskar bilderna, apparna är till för att återställa till det som ögat såg i fotoögonblicket.
Att fotografera fåglar kan vara svårt men varför inte fjärrstyra mobilen med blåtand på samma sätt som proffsen gör med systemkameran?
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Och helt plötsligt handlade tråden om fototeknik.

Bästa kameran är den som tas med och finns till hands samt fungerar när man vill ta BILDEN.

E huruvida det är en kamera inbyggd i telefon, kompaktkamera, systemkamera, storbildskamera, filmkamera... spelar för mig ingen roll. Det viktiga är att den är med och att den som bär på den känner sig nöjd.

Pratar vi dock om fototeknisk kvallite avgjörs ju det av storlek på sensorn (om vi inte pratar film) samt kvalite på optik och i vissa fall storlek på främre lins (läs ljusinsläpp).

Om vi förutsätter att vi försöker skapa vår bild i kameran och endast använder dator och mjukvara för att göra mindre korrigeringar (i annat fall handlar diskussionen om bildskapande men inte nödvändigtvis fotografering).

Stor sensor ger, förutom plats för fler ljuskänsliga pixlar, också plats för större pixlar. Resultatet blir, oftast, större dynamiskt färgomfång och mindre brus ex vid fotografering med högt ISO-tal (dålig belysning).

Stort färgomfång är, ur kvalitetssynpunkt, något vi alla vill ha när vi fotograferar. Men vi är sällan beredd att betala för dessa kameror är ofta dyra.

För att få en fin bouke och kort skärpedjup, som ser naturlig ut, krävs många lameller i slutaren samt lång brännvidd och hyfsat kort avstånd till motivet (vi räknar bort Marcoobjektiv där avståndet är oerhört kort).

Brännvidd är, kanske som bekant, avståndet ljuset färdas mellan främre linsen (där ljuset först bryts) till filmplanet (idag sensorplanet) räknat i mm. Spegelreflexobjektiv har i stort sett försvunnit från marknaden, kvar är traditionella linser.
Avståndet, i mm, mellan främre linsen och sensorn i en telefons kamera är av naturliga skäl alltid väldigt kort. Även storleken på sensorn är kraftigt begränsad samt storleken på främre linsen.

Resultatet som en mobilkamera presterar, vilket ofta är tillräckligt bra för att vi skall känna oss nöjda, är dock ett resultat av bildbehandling snarare än fotografering.

Å andra sidan släpar jag inte med mig systemkamera med div. tillbehör (väger lätt mellan 4-8kg) när jag fjällvandrar. Orsaken är att jag då vill kunna njuta av turen. Dvs valet av kamera blir då en kompromiss ur kvalitetssynpunkt.

Kameran som åker med upp på fjället blir därför en Canon Powershot G12.

GPS:en en Garmin eTrex 30 i kombination med bra karta och fungerande kompass.

Därtill tillkommer bra kängor, bra tält, sovsäck och liggunderlag samt bra ryggsäck, regnkläder, mat och ombyte.

Ut o njut! :)
 

GLIDARN

FD HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
20187
Medlemskap
2022
En intressant svängning när det gäller handhållen GPS (navigator) är att de nyare med touchsskärm har tappat i popularitet. De har visat sig svåra att använda i vått väder, med handskar, ibland i starkt solsken etc. Så den tidigare generationen med knappar har återupptagits och säljer igen. Ett exempel är min Garmin Astro 320 för jakt med hund. I grunden en Garmin GPSMap 60CS(X) men utrustad för att spåra hunden förutom egen navigering. Det som hänt med den är det helt otroliga när det gäller elektronik, den här ökat i värde sedan jag köpte den. Få eller inga jägare köper efterföljaren pga ovan brister med touchskärm. Så nu säljs båda varianterna parallellt, men den tidigare modellen till ett högre nytt marknadspris. Länkar till den normala varianten som saknar hundtracker. Kan varmt rekommendera den till diverse aktiviteter jämte eTrex-modellen. GPSMAP® 60CSx

Sedan går man ju aldrig utan mobilen på sig så gör den som backup med att ladda ner bra funktioner för det enl. Tidigare inlägg. Geocaching görs med fördel med en mobil, är enkelt och kul men kan samtidigt vara utmanande på en bra nivå. Tar en till platser du förmodligen inte skulle ha besökt utan denna sport.
Lycka till med ditt val!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Man kan visst ladda kartor från en Mac...
Inga bekymmer alls...
Enda sättet att komma till rätta gundj, var att göra ett försök med att "ladda" ner en topografisk karta i min gamla Colorado. Laddade ner Garmin Express till Mac:en (gick bra) för att sedan gå vidare, men där blev det tyvärr stop.
  • En topo-karta för ett område i Norge kostar 1 700:- (det fanns 10 områden).
  • Min Garmin Colorado fanns inte med i kompatibilitets-listan över Garmin handenheter.
  • Jag minns mycket väl utrymmesproblem på minneskortet och att jag hade flera minneskort. Hoppas att dagens handenheter slipper sådana begränsningar.
Vi får hålla oss till kortare turer samt kolla yr.no noggrant innan vi ger oss ut på nostalgitripp "över dagen". Husbilen ger oss fantastisk övernattningsmöjlighet med närhet till både kök och toalett, lite skillnad mot förr i tiden. Men tack för tips gundj...

Norge-10.jpg
 
R

RobbeS

Guest
En intressant svängning när det gäller handhållen GPS (navigator) är att de nyare med touchsskärm har tappat i popularitet. De har visat sig svåra att använda i vått väder, med handskar, ibland i starkt solsken etc. Så den tidigare generationen med knappar har återupptagits och säljer igen. Ett exempel är min Garmin Astro 320 för jakt med hund. I grunden en Garmin GPSMap 60CS(X) men utrustad för att spåra hunden förutom egen navigering. Det som hänt med den är det helt otroliga när det gäller elektronik, den här ökat i värde sedan jag köpte den. Få eller inga jägare köper efterföljaren pga ovan brister med touchskärm. Så nu säljs båda varianterna parallellt, men den tidigare modellen till ett högre nytt marknadspris. Länkar till den normala varianten som saknar hundtracker. Kan varmt rekommendera den till diverse aktiviteter jämte eTrex-modellen. GPSMAP® 60CSx

Sedan går man ju aldrig utan mobilen på sig så gör den som backup med att ladda ner bra funktioner för det enl. Tidigare inlägg. Geocaching görs med fördel med en mobil, är enkelt och kul men kan samtidigt vara utmanande på en bra nivå. Tar en till platser du förmodligen inte skulle ha besökt utan denna sport.
Lycka till med ditt val!

Håller med. Jag har också en Garmin Astro som jag fick i jobbet för många år sedan. Förra året fick jag ersättaren med touchskärm som jag använde ett par gånger innan jag gick tillbaka till trotjänaren. Touchskärm är säkert bra men de är inte optimala för användning i skog och fjäll.
 
Toppen