• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

GPS för vandring.

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Tänkte vandra i de svenska fjällen i sommar. Mest endagarsturer. Någon
Som känner till en bra gps för vandring. Läste om Garmin Topo Sweden V5 PRO.
Kan detta vara en vettig lösning. Och en annan fråga från en novis. Vad menas med
geocatching och hur går det till.
Håkan
 

Molof

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Habo
HBK-Nr
11089
Medlemskap
2024
Garmin Topo Sweden V5 PRO är säkert en jättebra karta, men den behöver en GPS-enhet också och där finns det många att välja på. Jag har börjat använda Galileo Offline Maps i min (vattenskyddade) Androidtelefon när vi vandrar, men vi har alltid en papperskarta med som komplement.

För en 13-14 år sedan när vi började med Geocaching använde vi en GPS-enhet från Garmin, men nu använder vi uteslutande en Androidtelefon eller en iPhone med geocachingappar. Du kan hitta mycket info om Geocaching på geocaching.se

//Mats
 
R

RobbeS

Guest
Det bästa för fjällen är en hand GPS typ Garmin. Modell är inte lika viktigt. Det viktiga är kartan och där är det friluftskartan som gäller.
Sen finns View Ranger som man laddar ner till mobiltelefonen och köper kartor till i Appen. Har den som reserv eller om jag inte hinner få fram min handburna GPS. Funkar bra men är långt ifrån lika tillförlitlig som en handburen GPS med friluftskartan. En mobiltelefon i fjällen som enda navigationshjälpmedel är inte direkt att rekommendera.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi har haft hand GPS Garmin med topografiska kartor i flera år. Att kunna se branta partier eller följa stigar, speciellt i dimman, var till stor hjälp. Ingen Internet behövdes och kartorna tankade man hemma från PC:n. Några år senare gick vi över till Mac och då kunde vi inte längre ladda nya kartor... Kanske något att tänka inför ett köp(?) Kolla även priset på kartor!

Så här ser vår gamla Colorado ut. Idag finns säkert betydligt modernare GPS:

Colorado.jpg
 
F

F.d. 53814

Guest
Man kan visst ladda kartor från en Mac.
Har flera Garmin och Macbook Pro sedan många år.
Inga bekymmer alls.
Till TS, Köp en Handhållen Garmin som inte har touchskärm.
Välj storlek efter behov.
Jag kör numer med eTrex 30 eftersom den är energisnål och liten. Går på 2 AA batterier.
Kör man Lithiumbatterier så är 5 dagars trackande OK om man låter den vara av under viloperioderna.
Ett rymligt microSD-kort går åt.
Då kan du hämta kartor över hela landet här Välja typ av karta för nedladdning
Jag framför gärna ditt varma tack till Bengt om du blir nöjd.
 

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Tack Robbes,
Vilken gps rekommenderar du. Hur får man in friluftkartan i den. Mobilen håller jag med om fungerar inte i fjällen ty ingen täckning.
Håkan
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Sedan Lantmäteriet släppte sina kartor fria finns det flera appar både till iPhone och Android som används även när man inte har täckning.
För iPhone finns bl a "Fjällkartan - Offline" som är väldigt lättanvänd.
För Android använder jag själv Locus, där jag bl.a. laddat ner "Lantmäteriet Topo Map" i Locus store resp "Fjällkartan" ( Välja typ av karta för nedladdning ) som Bengt Nolang gjort, båda används offline. Det kan vara lite knepigare att få ner kartorna i Locus, men väl på plats fungerar de utmärkt. Med Locus kan du dessutom spela in var du har gått.

När det gäller själva positioneringen har jag svårt att se att en separat GPS skulle vara bättre än GPSen i telefonen. Skärmen i en telefon är dessutom både större och har högre upplösning. Däremot har man kanske bättre batteritid på en separat GPS och kan byta batterier, men det löser man ju med sin telefon med en Powerbank för ett par hundralappar resp att sätta telefonen i flygläge när man ändå är utanför täckning så drar den betydligt mindre ström. Dessutom brukar GPSer vara mer vattentåliga än telefoner så skydda telefonen mot regn och fukt.

Jag skulle aldrig rekommendera någon att ge sig ut på fjället utan papperskarta och kompass som backup. Man vet aldrig vad som kan hända med tekniken oavsett om det är en telefon eller GPS-enhet. Topografiska kartan kan du numera själv skriva ut på https://kartutskrift.lantmateriet.se/

/CG
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Här har du en bra GPS för vandring:

Garmin eTrex 30x - addnature.com

Den finns i enklare (och lite billigare) varianter eTrex 10x & 20x som också funkar bra.

Komplettera med karta i papper (inplastad) och ¨kompass så du inte star helt utan bra möjligheter till att navigera när/om batteri/elektronik i handenheten slutar fungera.

Vid plötslig tät dimma är rekommendationen att stanna och slå läger/vänta tills sikten blir bättre. Med fungerande GPS och bra inlagd karta, samt zooma in max, går det dock att förslytta sig. utan fungerande GPS = No no.

Mvh!
// Niklas
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Åren går... tycker separata GPSer har tjänat ut sin roll, annat än kanske som reserv. En duktig smartfone, med nedladdad fjällkarta har tagit över ledarrollen. Ingen internet behövs. Stor skärm, lättnavigerat och alltid kameran i beredskap.Skaffa ett bra vattentätt fodral, liten extra ”Powerbank” och en liten solcell till ryggsäcken. Tycker Björn
 
R

RobbeS

Guest
Tack Robbes,
Vilken gps rekommenderar du. Hur får man in friluftkartan i den. Mobilen håller jag med om fungerar inte i fjällen ty ingen täckning.
Håkan

Vilken modell som helst av Garmin funkar. Sen beror priset på hur mycket finesser du vill ha.
 
F

F.d. 53814

Guest
Åren går... tycker separata GPSer har tjänat ut sin roll, annat än kanske som reserv. En duktig smartfone, med nedladdad fjällkarta har tagit över ledarrollen. Ingen internet behövs. Stor skärm, lättnavigerat och alltid kameran i beredskap.Skaffa ett bra vattentätt fodral, liten extra ”Powerbank” och en liten solcell till ryggsäcken. Tycker Björn

Mobil ofta ömtåligare än GPS GPS 1 - 0
Skärm och navigeringsfunktioner 1 -1
Fodral, behövs inte till GPS GPS 1 - 0
Powerbank, inte till en eTrex t ex en sats lithium i och 4 i reserv räcker väldigt länge och väger lite samt tar lite plats och krånglar aldrig. GPS 4 - 1
Övriga funktioner i telefonen är bra men drar ström, men visst har man ingen annan kamera med så.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Mobil ofta ömtåligare än GPS GPS 1 - 0
Skärm och navigeringsfunktioner 1 -1
Fodral, behövs inte till GPS GPS 1 - 0
Powerbank, inte till en eTrex t ex en sats lithium i och 4 i reserv räcker väldigt länge och väger lite samt tar lite plats och krånglar aldrig. GPS 4 - 1
Har du verkligen provat en modern mobil på senare tid?
 
R

RobbeS

Guest
Åren går... tycker separata GPSer har tjänat ut sin roll, annat än kanske som reserv. En duktig smartfone, med nedladdad fjällkarta har tagit över ledarrollen. Ingen internet behövs. Stor skärm, lättnavigerat och alltid kameran i beredskap.Skaffa ett bra vattentätt fodral, liten extra ”Powerbank” och en liten solcell till ryggsäcken. Tycker Björn

Håller inte med om detta och det gör inte fjällräddningen heller.
Jag har en gammal Garmin GPS som har varit med om väldigt mycket i flera år. Den har tappats i bäckar och myrar och fallit ner från alla möjliga platser. Den funkar även då det är minus 25 och regnar det behöver man inte försöka undvika att få regn på den. Under samma tid som jag haft denna GPS så har jag fått byta telefon flera gånger och då oftast för att dom gått sönder. Problemet med en telefon är även att man måste ladda den eller ha en powerbank med sig. De flesta GPS:er kan drivas med vanliga AA eller AAA batterier som är lätta att ha med sig i fickan eller ryggsäcken.
Så ska jag ut på fjället så är det GPS:en som gäller plus karta och kompass. Litar inte på smartphones.
Det jag mest använder GPS:en till är att markera utgångspunkten som till exempel bilen och ha möjlighet att avläsa x-y eller long-lat vid behov. Kartan på enheten är bra att ha om jag inte vill veckla ut papperskartan.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
En modern mobil använder inte bara Gamla GPS utan också GLONASS, Galileo och framför allt A-GPS för triangulering vilket ger blixtsnabb positionering. Även många mobiler är vattentäta numera.
Med ett bra skydd är den också stöttålig.

Vilken gammaldags GPS använder barometer, närhetssensor, accelerometer, gyroskop, ansiktsigenkänning och inbyggda stereohögtalare?
 
Senast ändrad:

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Hanburen GPS vinner på driftsäkerhet så länge man inte tar fram en smartphone med utbytbara batterier. Solceller I all ära men de funkar bara vid bra väder (eller rättare sagt funkar INTE vid dålig väderlek). Powerbank (eller vad man nu väljer att kalla prylen jag kan ladda vad jag vill med) väger ofta mer än ett par AA-batterier. Tar man med sig lika många AA-batterier (i gram räknat) som PowerBank-prylen väger har jag energi till min GPS väldigt länge.

I slutändan är dock karta och syft-kompass No1. det funkar I alla väder och är inte energiberoende (men kräver lite mer kunskap för att användas).
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
En modern mobil använder inte bara Gamla GPS utan också GLONASS och framför allt A-GPS för triangulering vilket ger blixtsnabb positionering. Även många mobiler är vattentäta numera.
Med ett bra skydd är den också stöttålig.

Blixtsnabbhet är inte så nödvändigt när man vandrar eller paddlar, däremot pålitlighet, stryktålighet, verklig vattentäthet och lång batteritid/utbytbara batterier.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det finnes nødladere til mobiler som benytter AA eller AAA batterier. MEN de få som virkelig tåler mishandling er skjeldne. En Otterbox eller tilsvarende beskyttelse gir en beskyttelse nesten på nivå med en naken håndholdt GPS, men blir en ganske stor klumpete sak. De få som tåler mye uten skall er relativt svake Android enheter.
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
I inlägg 8 ges exempel på kartor som laddas ner till telefonen i förväg och används helt offline, dvs ingen mobiltäckning behövs. Du ser din plats på kartan med en precision av några meter och kan zooma ut och in för att se mer eller mindre av kartan.

/CG
 
Toppen