• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Google Foto

F

F.d. 14324

Guest
Sv: Google Foto

Ahhh, ibland tar det lite tid men idag kom jag på hur man synkar sina skärmdumpar i mobilen till google foto. Det var inte alls svårt att fixa till inställningen för det så troligen/kanske/eventuellt så:
A: Det är inte standardinställning att synkronisera skärmdumpar eller...
B: Nån ixxxt har varit och pillat bland mina inställningar! :oops::D

Men nu till mitt nya bekymmer, jag gillar att rita streck, dra pilar och skapa ringar runt saker på mina skärmdumpar och jag gillar att göra det i min laptop.

Kan man lösa det direkt i google foto eller med med något tillägg för google foto i min laptop?

Alltså om jag fattat mig själv rätt, jag vill kunna öppna bilderna som finns i molnet hos google foto i min dator, pilla lite med dem och spara om dem, utan att ladda ner och upp.

mvh jocke
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Google Foto

Rent principiellt funkar det, har dock i hastigheten inte funnit något verktyg för att rita pilar i Google Foto.
Jag använde iPad och bilden sparades både i kamerarullen och Google Foto.

image.png
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Google Foto

Det ser ut som jag går bet på detta, jag har inte hittat något vettigt och det enda jag funderar på att testa är om Picasa samarbetar med Foto, min önskan är väl mer åt hållet att slippa Picasa eftersom google foto utklassat picasa totalt för mig.
När jag skulle posta frågan vid "official Google Photos Forum" så snubblade jag på den här länken, den var nålad överst och därför svår att missa:

https://productforums.google.com/forum/#!topic/photos/6jSgwDQ7AqA

Något det kanske är dags att ta tag i, min telefon har ett minne på 64Gb och jag såg att jag har runt 17 Gb ledigt, en vacker dag kommer den att protestera när minnet är fullt... En föruseende människa hamnar kanske inte i såna situatoner, jag gör det! :rolleyes::D

Tillägg Man bör veta om att orginalbilderna ur telefonen tas bort, har man en kamera/telefon som tar bilder av hög kvalite så kanske den i molnet inte är lika bra, följer man guiden blir då bilderna i molnet de enda man har kvar! Inget problem för mig då min kamera har en lägre nivå på storlek än gfotos maxgräns. För mina filmer blir detta ett problem då jag fattar det som att de endast sparas som 1080 i gfoto

Tillägg 2 1053 bilder och filmer har jag nu plockat bort från telefonen. 12,37 Gb frigjort! kopiorna ligger kvar i molnet.

Tillägg 3, Det verkar ta en hel evighet att plocka bort bildera ur telefonen, trodde jag var klar redan. :confused:

Tillägg 4 Tålamod! om någon skulle ge sig på detta så rekommenderar jag att ni är tålmodiga, när ni tänker: Äh, det händer ju inget, det måste ha skurit sig nånstans,,, låt bara tiden ha sin gång istället för att börja trycka ostrukturerat på knapparna ... ;)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Google Foto

Men nu till mitt nya bekymmer, jag gillar att rita streck, dra pilar och skapa ringar runt saker på mina skärmdumpar och jag gillar att göra det i min laptop.

Kan man lösa det direkt i google foto eller med med något tillägg för google foto i min laptop?

Rent principiellt funkar det, har dock i hastigheten inte funnit något verktyg för att rita pilar i Google Foto.
Jag använde iPad och bilden sparades både i kamerarullen och Google Foto.

Lösningen var faktiskt inte långt bort och den fanns inom huset (googles)
Det fungerar bra mycket smidigare än att ladda hit och dit.
Man kan öppna Google foto inne i Google Drive, en sak jag säkert sett men aldrig funderat närmare över.

Om man öppnar google foto inne i Google Drive visas bilderna, öppnar man en bild så finns det en liten knapp jag missat: Lägg till i Drive
Därefter kan man högerklicka på bilden och välja "Öppna med"
Nu ska jag bara leta fram något enkelt "rita pil-program" som tillägg till chrome, för vanlig bildredigering passar mig google fotos editor alldeles utmärkt, om jag verkligen skulle bry mig om en bild har jag ju alltid Snapseed. :)

Trodde ni att jag kom på allt det här själv? Knappast, jag fick hjälp av Paolo i google photo forumet.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Google Foto

Lösningen var faktiskt inte långt bort och den fanns inom huset (googles)
Det fungerar bra mycket smidigare än att ladda hit och dit.
Man kan öppna Google foto inne i Google Drive, en sak jag säkert sett men aldrig funderat närmare över.

Om man öppnar google foto inne i Google Drive visas bilderna, öppnar man en bild så finns det en liten knapp jag missat: Lägg till i Drive
Därefter kan man högerklicka på bilden och välja "Öppna med"
Nu ska jag bara leta fram något enkelt "rita pil-program" som tillägg till chrome, för vanlig bildredigering passar mig google fotos editor alldeles utmärkt, om jag verkligen skulle bry mig om en bild har jag ju alltid Snapseed. :)

Trodde ni att jag kom på allt det här själv? Knappast, jag fick hjälp av Paolo i google photo forumet.


Javisst går det att redigera en Google Fotobild i en mängd fotoappar!
Tack för uppslaget!

image.png
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Google Foto

Citat:
Google Foto firar ett år och 24 miljarder selfies

Man kan förvisso påstå att Google Foto funnits längre än ett år eftersom det tidigare var en del av det sociala nätverket Google+. Men som fristående tjänst firar man faktiskt inte mer än ett år.

Den mycket populära molntjänsten för bilder har valt att fira årsdagen med att publicera lite siffror rörande tjänsten, inte minst att man nu har över 200 miljoner användare.

Det totala lagringsutrymmet för användarnas bilder uppgår till 13,7 petabyte, något som innebär att det skulle ta uppskattningsvis 424 år att bläddra igenom alla bilder.

Den kanske mest fascinerande siffran är emellertid att inte mindre än 24 miljarder bilder har kategoriserats som selfies!
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Google Foto

Nu har jag äntligen tagit tag i att säkerhetskopiera mina bilder från min gamla dator som jag i princip aldrig använder längre, det känns bra.
Jag var lite skeptisk till detta inledningsvis, men jag konstaterar att jag efter nåt år med ny dator, att jag bevisligen har slutat att spara ner mina bilder från både telefoner och kameror, så nu kör jag! :)
Bara ca 7000 bilder kvar och det tuffar och går, ibland kommer det upp ett meddelande om att nån bild inte går att säkerhetskopiera och vad jag ska göra åt det har jag inte tagit reda på ännu.

Nästa steg i min utveckling kan nog bli att använda Google takeout och spara ner hela rasket till ett eget minne, då borde man vara helgarderad utifall molnet brinner upp.

mvh jocke
 

Kinnekulle

HBK Medlem (P)
Inlägg
1.229
Kommun
Götene
HBK-Nr
17207
Medlemskap
2024
Sv: Google Foto

Du får mer än gärna dela med dej hur det funkade med nedladdning till Google takeout. Läste lite men vet inte om jag fattade rätt. Är det ett eget arkiv i molnet också?
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Google Foto

Vi får se när det blir, men som jag har fattat det så kan man alltså spara ner allt man har hos google, bilderna är det jag bryr mig om mest men även mejl, kartor, blogger, google böcker med fler går att spara.

När man valt ut vad man vill "Ta ut" så finns väljer man typ av fil man vill ha: zip, tbz eller tgz. jag kommer nog att välja zip eftersom jag inte är insatt i vad de andra är för typer och hur man kan öppna dem.

Därefter väljer man hur man vill spara filen:

Hämtningslänk via Epost
Spara i Drive, Dropbox eller Onedrive

Det känns nog som hämtningslänk och därefter in på extern hårddisk är det rätta för mig men det andra alternativen är väl helt okej de också, man får ju grejerna i separata moln i alla fall.

Men detta är bara mina teorier än så länge för jag har inte testat ännu. :)

mvh jocke
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Google Foto

6994 bilder blev överförda till google foto, det tog ca 6 timmar med fiberbredband 100/100, nu kan min gamla dator få dö när den behagar.

mvh jocke
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Google Foto

När man ändå är igång. :)
Just nu säkerhetskopierar jag min externa hårddisk till Foto, det handlar om bilderna från min förrförra dator som hittills fått alldeles för lite uppmärksamhet där de har legat i byrålådan. det blir väl ett par tusen bilder till.
Efter detta ska jag koppla in alla gamla kameror för att se vad som finns på deras minneskort, frågan är om jag går så långt att jag letar på alla gamla cd-skivor man kunde köpa till på aps-tiden? Frågan är bara var de kan ha hamnat, och det ser inte ut som jag har något ställe i datorn där jag kan stoppa in en skiva men det löser sig väl om jag går så långt. :)


mvh jocke
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Google Foto

En finess med Google Foto är att alla exif-värden följer med. På så vis är bilderna sökbara på orten där de är tagna, dvs om kameran/mobilen har GPS.

Om jag frågar Siri " visa bilder från Lysekil" dyker de upp i kronologisk ordning!

image.png
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Nya Google Foto

Mobil:
Google Foto
Googles fototjänst lanserades för två år sedan och nu är det dags för nästa steg. Tjänsten är smart och gör det enkelt att hitta bilder du tagit och sortera. Tre nyheter lyftes fram särskilt. Det första är enklare sätt att dela med dig av bilder. Google kommer att föreslå vilka bilder du ska dela med dig och till vem. Om du varit på semester och har bra bilder på kompisar som var med känner Google av vilka de är och föreslår att du delar bilderna med just dem. Har de inte appen kan de få ett sms eller e-post med bilderna. Om en av kompisarna har Google Foto blir det också enklare att dela gemensamma bilder. De får förslag på att bidra med deras egna bilder från samma tillfälle.

Nästa sak är delade bildbibliotek. På det här sättet kan till exempel en person dela alla bilder på barnen och sin partner med partnern i fråga. Det här kan alltså aktiveras så att partnern får alla bilder som tas även i framtiden, automatiskt. De nya delningsfunktionerna kommer ut skarpt under de kommande veckorna.

Senare i år kommer Google Lens till Google Foto, så det innebär att du kan klicka på en byggnad i en bild och få veta vad den heter, öppettider och så vidare. Klicka på en tavla och få reda vem som målet, eller på ett telefonnummer du fotat för att ringa upp.
 
Toppen