Golvbrunn i egenbyggd dusch

Tråd startad i 'Vatten o Avlopp' av Ronnie79, 2 Augusti 2019.

1. Ronnie79

Ronnie79 HBK Intresserad

Kommun:
    Rättvik
    Hej!

Jag håller på att bygga dusch i vår plåtis. Utrymmet är inte helt rektangulärt så att köpa något färdigt blir nog svårt. Jag tänkte göra golvfallet genom att slipa en tjockare poppelplywoodskiva och sen tänkte jag klä med våtrumsmatta och våtrumstapet.

Men vad kan använda som golvbrunn? Hittar bara avloppsbeslag som är till för att skriva fast i tunn plåt i diskho eller duschgolv i tunn plast, inte ett ca 10 mm plywoodgolv. Har ni något tips?

Tänkte ha en lunga under bilen/duschen för gråvattnet.

Hälsningar Ronnie

2. Opus 52

Opus 52 HBK Medlem

Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    27508
    varför inte Avlopp till handfat

3. Ronnie79

Ronnie79 HBK Intresserad

Kommun:
    Rättvik
    Jag har inte sett någon som ser ut att kunna fästas i ett tjockare material, eller vet i alla fall inte hur jag ska göra för att fästa det i golvet.

4. sacce

sacce HBK Medlem

Kommun:
    Hallstahammar
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    5502
  5. Tommy o Merit

Tommy o Merit HBK Medlem

Kommun:
    Mönsterås
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25990
    Hej Ronnie
    Kolla bordgenomföringar på t.ex Hjertmans , watski , eller Erlandssons brygga! Där bör du hitta något som passar!
    Tommy

kenjon gillar detta.
  6. Marianne & Ranko

Marianne & Ranko HBK Medlem

Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2025
    HBK-Nr:
    12537
    1) Varför golvfall? Ska du stå på plan mark alltid? 2) Det går bra med alla förslag du har fått, bara du kan sätta en vaskpropp i efter duschningen.

OT:
    Vi duschar sällan i husbilen då det finns betydligt bekvämare duschmöjligheter på badanläggningar, campingar, hamnar och tom hotell, m.m. Du kan även tvätta i riktiga tvättmaskiner/torktumlare på campingar, utanför stormarknader utomlands, tvättomater, hamnar, m.fl...

7. KalleiViken

KalleiViken HBK Medlem

Kommun:
    Höganäs
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    300

Morris och Marianne & Ranko gillar detta.
  8. Knut

Knut HBK Webb Admin medlem

Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Et alternativ er BOTTENVENTILSATS BAD/DUSCHKAR om golvtykkelsen er 12mm eller mindre. Det finnes tilsvarende for tykkere golv, men ikke på Bauhause. Alltid proppen i når det ikke dusches :D

9. Alve

Alve HBK Medlem

Kommun:
    Ödeshög
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    338
    Om jag skulle göra om mitt duschgolv som jag har använt i 25 år så skulle jag fixa 4 små avlopp. Ett i varje hörn.

10. muskatten

muskatten HBK Medlem

Kommun:
    Malmö
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    6390
    ? Fyra avlopp.... varför inte ett enda stort avlopp. :twitcy:

11. Alve

Alve HBK Medlem

Kommun:
    Ödeshög
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    338
    Jag lutar alltid åt något håll. Med ett hål i varje hörn så rinner det alltid ut.

12. Knut

Knut HBK Webb Admin medlem

Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Holder med Alve avløp i alle hjørner er det optimale. For selve brunnen ville jeg brukt helsveiset vinybelegg - og med fire avløp så kan selve golvet være helt flatt - vatnet finner alltid et avløp. Med ett avløp er en avhengig av fall i golvet mot dette avløpet - og parkere slik at fallet fungerer.

Chippen och Montreal gillar detta.
  13. Chippen

Chippen HBK Medlem

Kommun:
    Södertälje
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    12955
    Vi har visserligen bara avlopp i 2 av hörnorna men inget vatten stannar kvar, vårt golv är helt plant och framförallt helt stumt så det känns tryggare att stå på.
    I förra husbilen med ett avlopp så rann inte allt vatten ner om bilen lutade trots att golvet inte var helt plant.

Alve gillar detta.
  14. Leifh

Leifh HBK Medlem

Kommun:
    Umeå
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    28322
    Hej!
    Jag har också just påbörjat bygget av en plåtis. Bygger på en Boxer som är 5,99 lång. Har inte kommit till toa och dusch ännu men har börjat fundera lite på hur det skulle se ut. Vilka mått är det på din dusch? Jag är intresserad av att följa ditt bygge för att få tips om hur olika saker kan lösas. Jag undrar vilken storlek det är på din bil och vilken planlösning du tänkt dig?
    Mvh
    Leifh

15. Avarage

Avarage HBK Medlem

Kommun:
    Mölndal
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    9269
    I vår bil har man satt in 2 avlopp i duschen. Den ena längst fram (i färdriktningen) och den andra längst bak.

Vi hamnar också sällan helt plant men detta funkar riktigt bra. 97-99% av vattnet på duschgolvet evakueras via någon av dessa 2 avlopp.

Jag ser därför inget behov av 4st men dock 2st (vi hade 1st i vår förra bil men det fungerade sämre).

// Niklas

Alve gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.