• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Golfklubbar som välkomnar husbilar

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Hej
alla golfare och alla ni andra som funderar på golf.
Jag tycker att det verkar gå trögt med diskussionerna här i Golf Loungen.
Vore det inte bra om vi nu när golfsäsongen i det närmaste har tagit slut, sätter oss ner och funderar ett tag på det som var bra denna golfsäsong.
Vilka golfklubbar välkomnade t.ex. husbilsgolfarna, hur var servicen, vad kostade eluttaget, tillgängligheten och hur upplevdes den anvisade ställplatsen.
Det vore toppen om vi inför 2009 års golfsäsong kunde hjälpas att lista alla golfklubbar som välkomnar husbilar i denna tråd.
V-backen :msn_idea:
 
Senast ändrad:

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Golfklubbar som välkomnar husbilar

Har bekanta som åker runt lite med HV/HB bla till olika golfklubbar.
Om man spelar golf och betalar grenfee så brukar det ofta vara "gratis/väldigt billigt" att stå på klubben - säger de.
Ibland vill man ha en liten symbolisk summa för elen.

Tror att det är ungefär likadant om man är medlem i båtklubb och vill stå med HV/HB på en båtklubb någonstans i Sverige (speciellt om man har båt på släp efter HB). Fördelen med båtklubb är att man ofta har bom/stängsel och bevakning.

De 3 sista åren har jag med HB testat att stå på:
- Uppsala GK - oj vilken fin bana med bra restaurang mm.
- Arboga GK - mysigt!
- Gnarpsbaden GK
- Hudiksvall GK - med tama rävar som snodde bollar. :)
 
F

fjärrkontroll

Guest
Sv: Golfklubbar som välkomnar husbilar

Frugan och jag var på Bokskogens golfbana. Vi fick stå där utan problem, fast vi inte skulle spela. Banan verkade jättefin fast regnet öste ner. Vi blev mycket väl bemötta. Kan varmt rekomenderas. Vet ej om man kan köpa el.
Fjärrkontroll
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Golfklubbar som välkomnar husbilar

Varje höst brukar vi försöka hinna med en sväng ut till Falsterbonäset för att skåda fågel. För att kunna finna en parkeringsplats för ens en personbil måste man komma dit senast någon timme före soluppgången, detta samtidigt som golfbanans jättelika parkeringsplats står tom. Se bifogade bilder (där vi fått plats med husbilen utanför klubbens parkeringsplats genom att komma på natten).

Man är inte välkommen att parkera på golfklubbens område och tveksamt om man ens är välkommen att röra sig ute i naturreservatet att döma av kommentarer från en del golfspelare.

Bedrövligt med denna golfkapitalets hänsynslösa exploatering av en av Europas förnämsta fågelsträcklokaler! Jag har upprepade gånger fått uppleva hur långväga fågelskådare fått vända efter kanske flera hundra mil resa. Mycket begränsat parkeringsutrymme och stoppförbud efter vägen ut till näset.

Det är alltså inte nog med att jag har förlorat ett par fullt tjänstedugliga fiskekompisar till denna sport, den hotar dessutom stora naturvärden!
 

Bilagor

  • Bild 019.jpg
    Bild 019.jpg
    564,2 KB · Visningar: 15
  • Bild 020.jpg
    Bild 020.jpg
    689,1 KB · Visningar: 59
Senast ändrad:
F

F.d. 25111

Guest
Sv: Golfklubbar som välkomnar husbilar

Färgelanda GK
Askersunds GK
Melleruds GK
Billerud GK
Vara-Bjertorp GK
Lundsbrunn GK
Trollhättans GK
Årjäng GK
Karlstad GK
Kristinehamn GK
Växjö GK
Tobo GK
Kungälv-Kode GK
Torreby GK
Ale GK
Herrljunga GK (ställplats enbart i samband med greenfeespel)
Skinnarebo GK
Kårsta GK

Samtliga banor har bra uppställningsplatser med tillgång till el och duschmöjligheter.
Avgifterna varierar från gratis - 70:-.

Forsbacka GK har tyvärr blivit gnidna och tar 150:- /natt och en mycket snorkig man
I receptionen som säger att passar det inte att betala är det bara att ge sig av. (Vilket jag gjorde)
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Golfklubbar som välkomnar husbilar

Den ekonomiska utvecklingen i flera GK, skapar väl snart ett varmt välkomnande till alla som kan bidra ekonomiskt, oavsett intresse.
 

RiRos

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1793
Medlemskap
2024
Sv: Golfklubbar som välkomnar husbilar

Vi kan fylla på med Gagnef och, Nora golfklubb också trevliga banor med bra husbilsplatser. Avesta golfklubb annonserar med att de har platser,MEN de har inga egna utan man får stå på campingen bredvid och lösa SCR kort om mn ska stå där. Möre golfklubb står man också bra på.
Forsbacka avstår vi också ifrån pga dyrt och inte så trevligt bemötande.Synd för golfbanan är jättetrevlig och utmanande att spela.
Rigmor
 
Senast ändrad:

ullabulla

FD HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
1247
Medlemskap
2022
Sv: Golfklubbar som välkomnar husbilar

Vill även fylla på med Karlskrona GK och Degerberga GK. Perfekta ställplatser båda 2.
Ulla o Stephan
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Golfklubbar som välkomnar husbilar

Hej...i somras stannade vi till vid Härnösands Golfklubb, inte för o spela golf utan för o fiska...dock ej i deras vattenhinder kanske bäst o tillägga. :)

Nåväl, när vi strök förbi klubbhuset såg vi ett flertal husvagnar o någon husbil stå uppställda på en grusparkering lite för sig själva.

Kan vara värt o kontrolera om det är ok för golfintresserade att stå här, banan med omgivningar såg väldigt fina ut iaf.

Härnösands Gk, Ålandsbro
tel: 0611- 660 19

GPS: N 62 40 16,5 Ö 17 56 46,9


Mvh
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.063
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Golfklubbar som välkomnar husbilar

Jag & Mia var inne på detta i somras, att skapa någon fil med våra åsikter samlade, att ta med på framtida golfäventyr. Ni/vi här är lite på god väg nu...

Låt se, ett Word dok. Alt. ett Excel med Namn, koordinater och åsikter vore ju super bra...
Hmmm... Borde ta min tumme ur...
Gitarren å' inget annat! :music-icon: å' skapa ett sådant...:)
Ev. tar jag mig tid i helgen å ordnar ett första utkast på blivande format.
Men jag "Lövar" inget...;)
Tjohopp! //Magnus:wub:
 
F

F.d. 25047

Guest
Sv: Golfklubbar som välkomnar husbilar

Hej alla Golfare och andra.
Är medlem i Grönlund gk som har ett samarbete med 10 andra klubbar "GK 10" ag har rekommenderat gruppen att jobba med husbilsgolfarna inför nästa säsong. Har hittills fått positivt mottagande från kansliet. Det kommer att bli ett lyft i Roslagen.
 
F

F.d. 55331

Guest
Sv: Golfklubbar som välkomnar husbilar

Åkte runt en vecka i början av augusti och hann med följande banor:
  • Carlskrona GK, 100kr, bra uppställning, tag med dubbla kablar till El
  • Trummenäs GK, Camplingplats intill (SCR)
  • Ölands Gk, Gratis, avg. för El. Mycket trevligt bemötande
  • Vittsjö GK, Gratis, Mycket trevligt bemötande
Peter o Ulla
 

BenSo 08

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Hässelby
HBK-Nr
3033
Medlemskap
2024
Sv: Golfklubbar som välkomnar husbilar

Hej
alla golfare och alla ni andra som funderar på golf.
Jag tycker att det verkar gå trögt med diskussionerna här i Golf Loungen.
Vore det inte bra om vi nu när golfsäsongen i det närmaste har tagit slut, sätter oss ner och funderar ett tag på det som var bra denna golfsäsong.
Vilka golfklubbar välkomnade t.ex. husbilsgolfarna, hur var servicen, vad kostade eluttaget, tillgängligheten och hur upplevdes den anvisade ställplatsen.
Det vore toppen om vi inför 2009 års golfsäsong kunde hjälpas att lista alla golfklubbar som välkomnar husbilar i denna tråd.
V-backen :msn_idea:
Hej!
Jag och min hustru är om ca. 14 dgr förstagångsägare av husbil, Rapido 966.
Din upprop hoppas jag får gehör, då både jag och min hustru spelar golf, om än inte så bra.

HBK 3033
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Golfklubbar som välkomnar husbilar

Hej alla Golfare och andra.
Är medlem i Grönlund gk som har ett samarbete med 10 andra klubbar "GK 10" ag har rekommenderat gruppen att jobba med husbilsgolfarna inför nästa säsong. Har hittills fått positivt mottagande från kansliet. Det kommer att bli ett lyft i Roslagen.

Bra, jag gjort samma sak.
För några veckor sedan kontaktade jag styrelsen för Viksjö GK och föreslog dem att till nästa säsong anordna lämpliga ställplatser för husbilar.
Jag föreslog dessutom att de skulle se till att få en husbilsmarkering i "Golfguiden 2009" och på golf.se
V-backen :msn_idea:
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Golfklubbar som välkomnar husbilar

Den tråden hänger definitivt ihop med denna tråd.
Tack för den länken.
Jag har spelat flera gånger på Knista och även bott där.
Denna sida av Knista var helt okänd för mig.
Frågan är hur det är idag eller har möjligen ägearen lärt sig en läxa?
Nej, någon svartlista tycker jag inte att HBK ska ha.
Det räcker med en sammanställning över golfklubbar som välkomnar husbilar och är allmänt positiva till husbilsgolfarna.
V-backen
 
F

F.d. 273

Guest
Sv: Golfklubbar som välkomnar husbilar

Lägg till Borås Golfklubb och Bredareds GK för klubbar med bra uppställning och bra service.

Borås Golfklubb 36 hål för helhelgsaktivitet. Stort övningsfält med range och fält för egna bollar. Bredareds GK nära till allt och extremt bra golfklubbskänsla och service.

Bildspel

Startsida

// Alf
medlem Borås Golfklubb
 

Lars48

FD HBK Medlem
Inlägg
1.483
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
9169
Medlemskap
2023
Sv: Golfklubbar som välkomnar husbilar

Färgelanda GK
Askersunds GK
Melleruds GK
Billerud GK
Vara-Bjertorp GK
Lundsbrunn GK
Trollhättans GK
Årjäng GK
Karlstad GK
Kristinehamn GK
Växjö GK
Tobo GK
Kungälv-Kode GK
Torreby GK
Ale GK
Herrljunga GK (ställplats enbart i samband med greenfeespel)
Skinnarebo GK
Kårsta GK

Samtliga banor har bra uppställningsplatser med tillgång till el och duschmöjligheter.
Avgifterna varierar från gratis - 70:-.

Forsbacka GK har tyvärr blivit gnidna och tar 150:- /natt och en mycket snorkig man
I receptionen som säger att passar det inte att betala är det bara att ge sig av. (Vilket jag gjorde)
På Skinnarebo Hobby Caravan Golf slipper de se mig igen, Skyltat vid en stor grusplan Golfare 100:-/Natt övriga 300:- Jag vände och betalade en lägre summa på Gränna Camping med service.
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Golfklubbar som välkomnar husbilar

Jag tycker att husbilister som söker sig till golfbanors p-platser för nattvila ska göra detta enbart i kombination med golfspel på aktuell bana eller intagande av måltid vid aktuell golfbana. Som golfande husbilist går det ofta att komma överens om fri nattparkering om det kombineras med golf. Att andra icke golfande husbilister söker sig till golbanors parkeringsytor enbart i hopp om fri nattparkering utan att "ge något tillbaka"...försämrar sannolikt tillgängligheten mer och mer för oss golfande husbilister. Jag inkluderar nu inte de golfbanor som redan valt att driva ställplatser avsedda för alla kategorier av husbilister. Orsaken till mitt ställningstagande är viss oro för att att t.ex. vissa kommuners problematiserande kring husbilars utbredning ska sprida sig till golfklubbar och att det i sin tur leder till ovälkomnande husbilsförbudsskyltar vid deras anläggningar.

Såja...skyddsvästen påtagen så det är bara att puckla på :)
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Golfklubbar som välkomnar husbilar

Tror inte det problemet är så stort. Skulle tro att de flesta golfklubbar välkomnar husbilfolket och många har t.om fixar elplatser för husvagn o husbilsturister. Sedan tar så klart flera ut en avgift för det. Men hos vissa klubbar kvittas denna sedan bort som man spelar på banan.,
Jag o frugan övernattar ständigt på golfklubbar över hela europa, har 17 kvar till att ha spelat 300 olika och vi har blivit nekade att stå över natten en gång (Barsebäck G&CC)
 
Toppen