• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Glömmer ni lösenorden??

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Glömmer ni lösenorden??

Hej Har i många år använd detta från :https://www.cp-lab.com/
Krypterade o kan köras fr USB sticka när man är på bortaplan.
Men i huvudsak använder jag det som ett anteckningsblock för alla lösenord.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Glömmer ni lösenorden??

Hade behövt detta nu. Köpte en ny dator innan semestern och installerade Office paketet och konfigurerade mailen, hann inte med mer. Naturligtvis skrev jag in ett lösenord för datorn som jag blev anvisad. Vid hemkomsten efter semestern skulle jag fortsätta att göra datorn klar, visst ja. Lösenordet!!!!! Vad var det för lösenord jag skrev, totalt hjärnsläpp. Vad göra??
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Glömmer ni lösenorden??

Hej Har i många år använd detta från :https://www.cp-lab.com/
Krypterade o kan köras fr USB sticka när man är på bortaplan.
Men i huvudsak använder jag det som ett anteckningsblock för alla lösenord.

Jo, jag har själv alla lösenord kontonummer mm i en krypterad fil i Open Office men det är lite jobbigt att starta det programmet och öppna filen när det behövs.
Det är mycket lättare att visa sin fagra nuna och slippa slå in lösenordet.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Glömmer ni lösenorden??

Om du når du satte opp datoren koblet deg på din Microsoft konto så kan du logge på med den. Normalt er dette din email adresse med et løsenord som gjerne er forskjellig fra alt annet. Utover dette er det få andre enkle løsninger enn å installere windows på nytt, noe som muligens ikke er et stort problem ut i fra så kort tid du har hatt maskinen i drift.

Det å låse opp en maskin uten å skade data er en tyngre jobb - men det finnes verktøypakker som kan boote fra cd eller usb og gå inn og slette løsenordet.

Tilbake til hovedtema, det finnes umti varianter av løsenord lagring. Selv benytter jeg keepass - en open source pakke som finnes på mange platformer og som benytter en kryptert database. På pc kan den kjøres fra en usb stick, som og kan benyttes av app på telefoner. Selv benytter jeg skylagring av database og synkronisering av den mellom pc og telefon. Hovedsakelig benytter jeg den installerte utgaven og ikke usb varianten, forskjellen ligger i hvor et par dll filer er plassert.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Glömmer ni lösenorden??

Samma problem för mig. Jag använder en app till Iphone som heter PassWord. Där har jag mina lösenord och den går att öppna med ett enda password eller med ett fingeravtryck.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Glömmer ni lösenorden??

Samma här, använder 1password. Den synkar över all info mellan dator, padda och mobil. Och inte bara lösenord, utan plastkort, körkort, bankkonton etc, om man nu vågar lägga in sådant i en app.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.600
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Glömmer ni lösenorden??

Samma här, använder 1password. Den synkar över all info mellan dator, padda och mobil. Och inte bara lösenord, utan plastkort, körkort, bankkonton etc, om man nu vågar lägga in sådant i en app.

Samma funktion finns i KeePass. Där kan man lagra den krypterade filen i DropBox.

Pålle
 
Toppen