1. Blir du medlem nu i Husbilsklubben.se och betalar inträdesavgift och årsavgift så gäller årsavgiften både för resterande del av 2019 samt hela år 2020. Mer information finns här: www.husbilsklubben.se/ny

Husbilsklubbens årsmöte år 2020 kommer att hållas i Mariestad. Mer information finns här: Årsmöte 2020

Stäng meddelande

Glöm inte "Spanienintyget"!

Tråd startad i 'Hälsoresan' av Jappe, 12 Augusti 2013.

1. Jappe

Jappe FD. HBK Medlem 2017

Kommun:
    Orust
    Medlemskap:
    2017
    HBK-Nr:
    661
    Snart är det dags för många pensionärer (även förtidspensionärer) att fly Sverige med sitt ofta ruskiga vinterklimat. Många övervintrar i Spanien och gör man det bör man beställa ett s.k. "Spanienintyg" från Försäkringskassan. Det korrekta namnet är "Intyg för förmånstagare" men Spanienintyget är Försäkringskassans eget namn på kortet.

Spanienkortet ger förmånligt pris på mediciner bl.a. Tidigare var medicinerna gratis för pensionärer i Spanien men jag tror att man numera måste betala en liten del av priset.

European Health Insurance Card bör man också ha vid utlandsvistelse. Beställes hos Försäkringskassan.

När vi ändå är igång så varför inte beställa "Gröna kortet" från försäkringsbolaget. Jag vet att det inte är obligatoriskt för Europas flesta länder men det underlättar rejält om man skull råka hamna i en "situation"!

Jappe

Senast ändrad: 12 Augusti 2013
  2. Gubben

Gubben HBK Medlem

Kommun:
    Värmdö
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    14765
    Sv: Glöm inte "Spanienintyget"!

Bra Jappe med info! Ang. reseförsäkringar så står det under bla. Folksams resevillkor att försäkringen gäller inte, om du har varit hos en läkare i Sverige och blivit behandlad för en viss sjukdom och sedan, insjuknar inom 3 mån. i lika/samma sjukdom. Självklart har man ju behandling på plats i resp. land, med nödvändiga handlingar som du anger, men det kan nog bli problem vid ev. hemtransport. Kan ju vara bra att veta !

Jappe och lailaouno gillar detta.
  3. F.d. 14497

F.d. 14497 Guest

Ang kostnad på mediciner, får man nu betala efter en trappa
    10,20,30 % osv. beroende vad man tjänar, men vi som pensionärer betalar alltid bara 10% på kostnaden.

Ove med Ante :dog:

Bosse och Gerd, Bonzo, Ove/Lizzy och 1 annan gillar detta.
  4. WillyPe

WillyPe HBK Medlem

Kommun:
    Karlstad
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    2029

Jag funderar på hur stor nytta man har av att betala stora pengar för en tidsförlängning av reseförsäkringen, den som ofta ingår i hemförsäkringen, när man övervintrar sydeuropa. Eller byta till Folksam. Inom eu har vi ju samma sjukförsäkring som hemma i Sverige. Räcker inte den?

lasse43 gillar detta.
  5. Wberger

Wberger HBK Medlem

Kommun:
    Lund
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    2577

Du får nödvändig vård inom Eu till samma villkor som landets invånare. Hem och reseförsäkring är väl mest till för hemtransport.

WillyPe och Anita Stengård gillar detta.
  6. Jappe

Kommun:
    Orust
    Medlemskap:
    2017
    HBK-Nr:
    661

Har man otur och fel försäkring så kan ev. hemtransport med flyg bli väldigt dyr!

Jappe

Håkan J och WillyPe gillar detta.
  7. Shanty IV

Shanty IV FD. HBK Medlem 2017

Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2017
    HBK-Nr:
    1812

Hej Jappe!
    Hur länge stannar Du i Spanien? Är Du i Santa Poola? Jag funderar mycket
    starkt att åka ner i september. Finns det plats?

Hälsningar
    Shanty IV

Bosse HBK 1812

8. Jappe

Kommun:
    Orust
    Medlemskap:
    2017
    HBK-Nr:
    661

Hej! Jag är kvar hemmavid. Meningen är att jag ska ta mig till Spanien i slutet av augusti eller början av september. Jag kommer att ta det väldigt lugnt på nervägen och tillbringa viss tid i Moseldalen i september till att börja med. Vi kanske ses där!

Jappe

Senast ändrad: 13 Augusti 2013
    Shanty IV gillar detta.
  9. WillyPe

WillyPe HBK Medlem

Kommun:
    Karlstad
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    2029

Det är nog som jag trodde, att försäkringen mest är till för en ev sjuktransport hem som kan bli fruktansvärt dyr.

10. Shanty IV

Shanty IV FD. HBK Medlem 2017

Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2017
    HBK-Nr:
    1812

Hej Jappe!

Vi kan väl öras av och planera resan ner till Spanien.

Behöver man boka plats?

Låt oss höras vid!

Hälsningar

Bosse

HBK 1812

Jappe gillar detta.
  11. Bonzo

Bonzo HBK Medlem

Kommun:
    Kungsbacka
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    430

Jag rekommenderar att teckna reseförsäkring som täcker hela tiden du är utomlands.
    När vi var på hemväg från Spanien för 2 år sedan blev jag akut sjuk i Frankrike, ambulans till sjukhus och opereration. Efter 15 dagar ambulansflyg till Sverige för vidare behandling på svenskt sjukhus. Vi hade 4 dagar kvar på reseförs. när det inträffade så försäkringen täckte alla kostnader.
    Det blå förs.kortet täckte 80%, resten reseförsäkringen. Ambulansflyget hem kostade c:a 100.000 enligt läkaren på planet. Utan förs. hade jag fått betala 20% av sjukhus-kostnaden själv. Hemtransporten (i det skicket jag var) vill jag inte ens tänka på. Det hade i alla fall inte blivit ambulansflyg.
    Förs. gäller ju för en massa annat som kan inträffa t.ex: olycksfall, tandskador, överfall, rån, stöld m.m
    Vi åker inte utomlands utan reseförsäkring.

Sven-Åke

IWah, saxtorp, GunillaoFolke och 6 andra gillar detta.
  12. Nils & Birgitta

Nils & Birgitta HBK Medlem

Kommun:
    Helsingborg
    Hemsida:
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    2234

Bonzo tack för detta.
    Vi åker inte utan reseförsäkring Jag vet att det blåkortet fungerar i Spanien men R-försäkringen är en trygghet. Vet många som vi har talat med som ifrågasätter ex. försäkring.

Bosse och Gerd och WillyPe gillar detta.
  13. Håkan J

Håkan J HBK Medlem

Kommun:
    Uppsala
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    92

Eftersom jag råkade ut för en olycka nu i somras och det diskuterades hur jag och min hustru skulle transporteras hem så undrar jag om man har någon talan alls.
    I mitt fall diskuterades det mellan SOS International/Länsf. och dom tyska läkarna hur det skulle ske. Är ganska säker på att det blir deras ansvar och då står inte patientens ekonomi som någon avgörande del. Dom är ju vårdgivare och ansvariga.
    Jag/vi hade inget att säga till om.

GunillaoFolke och WillyPe gillar detta.
  14. GunillaoFolke

GunillaoFolke HBK Medlem

Kommun:
    Falun
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    9107

Hej på er
    Vi har också den här försäkringen. Vi har tyckt att den är dyr men vi kommer att fortsätta ta den. Vi har en vän i Torrevieja som har hus där. Deras granne trodde att han hade den här försäkringen och dog därnere i våras. Det kostar massor att ligga på bårhus därnere och frun fick betala över 30.000 för att kremera honom därnere och ta hem urnan. Har idag kollat försäkringen och fått veta om ett dödsfall inträffar så hjälper försäkringsbolaget till med allt. Sjukdom o hemtransport gäller som du beskriver men det gäller också för akut tandvård upp till ett visst belopp med undantag för 1500:- i självrisk.
    Vi vågar inte åka utan att ha den här försäkringen. Vi är försäkrade i Dalarnas samma som länsförsäkringar.
    Hälsningar från oss
    Gunilla Folke och Hurley

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.