Motor Glödning

Tråd startad i 'Husbilsdoktorn' av batju, 28 Mars 2019.

  1. batju

    batju HBK Medlem

    Inlägg:
    140
    Kommun:
    Svedala
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3611
    I samband med ett annat motorjobb fick jag en felkod på förvärmning/glödning. Kontrollampan för glödning blinkar ett tag efter start. På verkstaden sa man att glödstiften är aktiva hela tiden för att värma dieseln.
    Jag sa att det gör inget om inte glödstiften fungerar för jag kör mest om sommaren, och glödningen är ju styrt av yttertemperaturen. Bilen är en Fiat Ducato 130 multijet årsmodell 2009. Bör man åtgärda detta trots att man nästan aldrig kör då temperaturen kräver förvärmning.
    Säkert att någon här vet bättre än jag.

    Ola
     
  2. Bäckis1843

    Bäckis1843 HBK Intresserad

    Inlägg:
    64
    Kommun:
    Nyköping
    Det är ju jobbigt om du skulle råka behöva glöda och inte kan starta motorn.....
    Hade liknande problem med min. Mätte upp alla 5 glödstiften och 3 var trasiga ett var dåligt och ett fungerade. Jag bytte alla.
     
  3. inger47

    inger47 HBK Medlem

    Inlägg:
    143
    Kommun:
    Vimmerby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    22701
    verkar som något glödstift sönder.....
     
  4. kocken1

    kocken1 HBK Medlem

    Inlägg:
    16
    Kommun:
    Kungsbacka
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1702
    Byter man det själv? någon som har gjort det på 3.0L Ducato 2015?
     
  5. håkansson2

    håkansson2 HBK Medlem

    Inlägg:
    430
    Kommun:
    Mark
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    21121
    Byt stiften om de är dåliga. Kan behövas vid start av en diesel även sommartid.
     
  6. Bäckis1843

    Bäckis1843 HBK Intresserad

    Inlägg:
    64
    Kommun:
    Nyköping
    Det är lika lätt som att byta tändstift på en bensinare.
     
  7. batju

    batju HBK Medlem

    Inlägg:
    140
    Kommun:
    Svedala
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3611
     
  8. batju

    batju HBK Medlem

    Inlägg:
    140
    Kommun:
    Svedala
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3611
    Nja, verkar inte så lätt som att byta tändstift på en bensinare, kollade idag och ser ut att vara rejält knepigt att komma åt glödstiften.
     
  9. vippen

    vippen HBK Medlem

    Inlägg:
    787
    Kommun:
    Malmö
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12935
    På dom moderna dieslar jag jobbat med är glödstiften aktiva hela tiden.
    Sommar som vinter varm som kall .
    Dock har jag aldrig jobbat med Fiat
     

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.