• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Glädjande nyheter om vår " getingens" mardröms bil !

Rolf och Monica

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5639
Medlemskap
2025
Sv: Getingens husbilsköp blev en mardröm

Jag vet med mig medlemmar som varit jättenöjda med FJ. För endel medlemmar har det funkat bra och för endel mindre bra. Men däremot tycker jag inte man skall skriva en massa negativt om företagen så här på vårt forum.
Sedan så är det väl Burstner o Fiat i slutändan som har sista talan .
Så tycker jag./Susanne

Jag tycker man ska framföra både positiv och negativ kritik!
Monica
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Getingens husbilsköp blev en mardröm

Snälla Susanne. Det är den du köpt varan av som skall rätta till ev. fel. Hur de sedan reglerar detta gentemot fabrik/generalagent är fullständigt ointressant för mig som köpare.
Du skriver "en del är nöjda andra inte" ja det är de som laggt ut 1000000 SEK och inte är nöjda det gäller.
Susanne det skall väl inte vara ett lotteri när någon inverserar så mycket pengar i något?

Köper jag en kaffebryggare för 500 spänn på COOP och den inte fungerar så går jag dit och reklamerar, det tror jag att du gör också:)
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Getingens husbilsköp blev en mardröm

Hej Getingen!
Det är alltid tråkigt när man upplever att man fått en "måndagsvara", det leder till så mycket destruktiva tankar, merarbete, ovisshet, ekonomiska spörsmål, förstörd fritid .... det är verkligen tråkigt, jag känner med er och hoppas att er "mardröm" snart löser sig på ett bra sätt för er!

Av det som jag läst och tagit del av ovan inkl videon, så förstår jag inte riktigt ditt troligen största utpekade problem, skakningarna.
Enl din video verkar bilen uppföra sig helt OK mellan ev "potthål, etc" i vägen. Fel på hjul, upphängning eller hjulbultar etc vill jag inte tro på efter att ha sett videon, skakningarna tycks ju komma i och med förändringar i vägbanan (och inget annat?)!

Utan att ha mer "fakta" än dem ovan, så går mina tankar närmast till ett alltför högt lufttryck i hjulen. Lämpl på min 5 tons Hobby = 5,3kg fram och knappt 4 kg på boggien, vilket ståmmer med AL-Ko's rekommendation (fö inte ovanligt att verkstäder, däcksmojar, mfl trycker i 1 eller flera kg extra ... i däcken).

Om skakningar inte skulle bero på för högt lufttryck som jag tror, tycker jag att du omg och skriftligt bör reklamera "skakproblemet" hos Fiat i Sverige. Det är Fiat/AL-KO som rent praktiskt tillhandahåller garantier och lösningar för de delar av bilen som ev kan påverka ditt skakproblem.

Vad gäller Bürstner så ger de bra garantier i Sverige men det blir ändå en omväg betr kunskaper och åtgärder vad avser kpl drivlina!
Vad gäller dina övriga problem så är de mindre men ändå vanliga för oss alla som köper husbilar men husbilsverkstäderna i den mån de finns tycks ju inte ens klara dessa enklare problem som ibland finns i oanade mängder ..... !!!

Vid reklamationer gäller det att ta fram klara påvisbara fakta i skriftlig form från första stund, detta om man vill komma någon vart i en ev förlängning med tillräckliga seriösa åtgärder eller tom återköp av hela husbilen!
Hälsn, Relax
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Getingens husbilsköp blev en mardröm

Relax det skriver har substans. Ser vi på vidion verkar bilen vara framförd på ett vägbygge med vad det inneär i ojämnheter på vägen. Men det är ju flera fel s.s vattenpumpar och dyligt som falerat på denna bil.
Jag kör en 21 år "Ung" Husbil, visst det både låter och ibland skakar när vägen är ojämn.
Men allt fungerar utan just visaren för motortempen som "fladdrar" lite.
Det är kontakfel mellan givaren och kabelfästet som jag skall byta lätt som en plätt.
Visst jag har sett de som med en liten "överlägsen blick" småsmilat åt oss vid ställplatser och när de blåst om oss i backarna men ser du Relax det struntar jag i.
Senast fick jag hjälpa ett par från Finland som fått totalhaveri på elen i sin fina -10 och stod där på E4 ¨med en tyst bil inget vatten och var förtvivlade.
Nu är det bara att hoppas att denna firma i Falkenberg får kalla fötter och fixar till för dessa som kanske gjort sitt livs invrerstering och blivit missnöjda.
Men jag hävdar med en dåres envishet att det är just sådant som vi skall ta upp på detta forum.
Traktorer och koskit i all ära men internet är oslagbart för att protestera;)
 
Senast redigerad av en moderator:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Getingens husbilsköp blev en mardröm

Och det skall inte HBK medverka till enligt min uppfattning!
Bilprovningen som nämnts tidigare är väl också ett sorts företag (tom myndighetsutövande), antar jag?

Fö om nu någon har "väl på fötterna" med seriösa fakta som man kan stå för och redigt framföra, så ser jag inte något problem med att man förmedlar sina fakta/skeenden till oss andra inom HBK = i form av bra eller dåliga erfarenheter, dock inte "påhopp/skitsnack i avsaknad av sakliga fakta" (men vem ska dra gränsen?).

Jag anser inte att faktiska, sakliga, underbyggda och väldigt konkreta problem ska "tigas ihäl eller tystas ner", speciellt inte inom vår intressegrupp (= HBK)! Om någon "HBK'are" kan undgå att "ovetandes göra egna ev misstag med negativa husbilsaffärer/upptäckter", så tycker jag att det är väldigt bra!
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Getingens husbilsköp blev en mardröm

Vill bara säga att vägen är en vanlig N väg i Frankrike, och vi har minst tio liknande filmer på olika vägar.

Med så mycket vibrationer kan man inte köra!
Har ni testat med nya hjul och bultar?

I all välmening.
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Getingens husbilsköp blev en mardröm

"Ja det var ju ett trevligt inlägg men vad har det med trådöppningen att göra? Faktiskt inte ett smack."
Citat från inlägg nr 11 av Vingen 3.
:wink:
//W

Jaha du och vad är det som inte har med trådöppningen att göra?
Mitt inlägg om eventuella Husbilskrängare eller kanske du kan utveckla ditt inlägg lite mer:wideeyed:
Spydigheter kan du komma med hur många du vill men ser du det tillför inte något varken för HBK eller dess medlemmars intressen:mad:
 

Svania

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
629
Kommun
Svanesund
HBK-Nr
15
Medlemskap
2024
Sv: Getingens husbilsköp blev en mardröm

En fråga ? Har ni luftfjädring ?
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Getingens husbilsköp blev en mardröm

Vill bara säga att vägen är en vanlig N väg i Frankrike, och vi har minst tio liknande filmer på olika vägar.
Hej Getingen!
Eftersom jag är nyfiket lagd så vill jag fråga, vad har du för praktisk körvikt (4,5 ton?) på bilen och vad har du då för lufttryck på bilens tre olika axlar, föreställer mig att du inte kör lastad upp till din totalvikt på 5-ton?
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Getingens husbilsköp blev en mardröm

Konstigt att det inte finns några jurister i Hbk som kan ge råd.
Jag har lite kunskaper via mitt jobb hur man sätter fart på tvister.
Innan man gör något måste man ge Fj tre chanser att rätta till problemet.
Därefter lämnar man in en stämningsansökan i Falkenbergs tingsrätt på 1,5 milj som inkluderar förstörd semester.
Ta kontakt med ditt försäkrings bolag och kolla ifall du kan få rättshjälp.

Både Burstner i Tyskland och Fj kommer att bli chockade att hamna i denna situation. Det blir fart på dem, de vet att de skaffar sig ordentlig Bad Will i hela Europa av detta, tro mig.
Dock behöver du hjälp av en advokat som skriver ett brev till Fj, den starthjälpen kostar ca 5000 - 7000:-.

En sak som är viktig innan du sätter igång, är att du inte har gjort modifieringar mot ursprunget, allt måste vara i original på husbilen, oavsett om det har någon betydelse för skakningarna, sådan är juridiken.
// T
*
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Getingens husbilsköp blev en mardröm

BRA:music-icon::music-icon: Så skall en slipstens dras om det handlar om över en miljon SEK!
Det är nog dax för eventuella lycksökare i denna branch att få känna på vekligheten.
Som du skriver kontakta försäkringsbolaget och hör vad för rättshjälp du har i Civiltvist.
Sedan drar du igång det hela. Vad är några tusen kronor mot den summa som varan kostat och vinner du tvisten så står förloraren för dina kostnader.
Ett litet tips. Ta kontakt med denna firma i Falkenberg, upplys om att du tänker stämma dem. Bäst är att du har kontaktat en Advokat som gör denna kontakt.
Oftast löser det sig snabbt som f-n och de blir väldigt tillmötegående. Ja jag vet för det har även jag gjort i andra fall.
Lycka till men tro inte att någon bedriver välgörenhet, här gäller att vara tuff, lika tuffa som de tycks vara:)
 

Tommy Moniqa

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Filipstad
HBK-Nr
9218
Medlemskap
2024
Sv: Getingens husbilsköp blev en mardröm

Jag blev alldeles bestört när jag såg filmsnutten som ni har lagt ut.Om det är säljaren eller tillverkaren som skall fixa felet är av mindre betydelse men nån måste ta det ansvaret.Om det skrivs här på forumet när vi råkar ut för sådana saker tycker jag är självklart. Vi är konsumenter alla som har husbilar och då tycker jag det är jätte bra om sånt här kommer fram vi är en maktfaktor som säljarna måste lära sig att respektera.Jag lider med er nåt enormt.Hoppas verkligen att det ordnar sig.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Getingens husbilsköp blev en mardröm

Kan det vara så att fjädringen går i botten? En del husbilar är så tunga att fjädringen inte orkar hålla emot utan slår emot sitt ändläge.

Det har varit uppe på forumet tidigare. Det åtgärdas genom att förstärka fjädringen eller komplettera med luftfjädring.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Getingens husbilsköp blev en mardröm

Min erfarenhet begränsar sig till 2 st olika nya(!) Bürstner Elegance 2010 en i730G resp en i726G, båda dessa var försedda med förstärkt fjädring fram, vilket jag inte tror utgör det påtalade problemet! Båda dessa bilar var mycket känsliga för lufttrycket i däcken!
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Getingens husbilsköp blev en mardröm

Efter att sett videofilmen är intrycket att ni kör på ett vägbygge.
Har Burstner möjligtvis missat att sätta i RÄTT framfjädrar, som Östgöta Camp frammhåller i sina anonser,(efter 07-08 ttornas för korta framfjädrar).
Vår bil blev en comfortabel bil med nya fjädrar.
Mvh Bernt
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Getingens husbilsköp blev en mardröm

Jaha du och vad är det som inte har med trådöppningen att göra?
Mitt inlägg om eventuella Husbilskrängare eller kanske du kan utveckla ditt inlägg lite mer:wideeyed:
Spydigheter kan du komma med hur många du vill men ser du det tillför inte något varken för HBK eller dess medlemmars intressen:mad:

Citat:
Jag kör en 21 år "Ung" Husbil, visst det både låter och ibland skakar när vägen är ojämn.
Men allt fungerar utan just visaren för motortempen som "fladdrar" lite.
Det är kontakfel mellan givaren och kabelfästet som jag skall byta lätt som en plätt.
Visst jag har sett de som med en liten "överlägsen blick" småsmilat åt oss vid ställplatser och när de blåst om oss i backarna men ser du Relax det struntar jag i.
Senast fick jag hjälpa ett par från Finland som fått totalhaveri på elen i sin fina -10 och stod där på E4 ¨med en tyst bil inget vatten och var förtvivlade.

Det är lätt att anmärka på andras inlägg, men........
I rest my case.
//W
 
F

F.d. 55275

Guest
Sv: Getingens husbilsköp blev en mardröm

Det var en tråkikig radda jag läst !
Varför blir allting så stort ?
Köper man en ny vara så finns ju lagar för detta !
Den enklaste 1 års garanti utan några diskussioner har köparen rätt till 100 procent, med rätt bevisning .
Konsumentköplagen är det som gäller, kolla nätet för mer inf.

Den ni har gjort affären med är ju etablerad varför beter dom sig så här ?

Vi har varit på er träff i Wapnö och träffat er så vi känner er lite !!

Hör gärna av er på mail för mer inf.

Roland
Reklamationskonsult
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Getingens husbilsköp blev en mardröm

Trist att läsa om Kjell och Cathrine´s sorgliga historia om drömmen som blev en mardröm.

Självklart förväntar man sig att produkten man köper fungerar och ju mera man betalar ju högre blir förväntningarna.

Vi har också köpt en ny husbil från FJ´s, men vi har en helt annan erfarenhet av deras ansvarstagande, professionalism och vilja att göra kunden nöjd.

Som vanligt när man köper en ny husbil, så är det ett antal problem som visar sig när man hämtat ut sitt komplicerade fordon. Så var det också i vårt fall, men vi har fått all den hjälp vi rimligen kan få och är mycket nöjda med FJ´s.

........ men faktum kvarstår, Kjell och Cathrine har problem med sin bil och i Sverige har vi ett starkt konsumentskydd och jag förutsätter att det kommer att lösa problemet.

Personligen tror jag att lösningen finns hos Bürstner´s svenska generalagent, eller hos Bürstner i Tyskland.
 
Toppen